Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2245 ggr
wolfgirl82
0

Min viktresa

Efter ha läst enormt mkt här inne i perioder och man blir enormt motiverad av att läsa om alla som lyckas så bra.

Själv har jag alltid varit rund och mår enormt dåligt av det men i år har jag tagit tag i det hela ordentligt.

Har hittills tappat -13,2 kg i sakta takt sedan slutet av Februari. Har iofs stått stilla några veckor men nu börjar det röra sig neråt igen och jag rör mig så sakteliga mot mitt nästa delmål.

Jag äter mycket LCHF och mår bra av det och har inga större behov av vanligt bröd, pasta,potatis osv

Visst jag ska inte säga att jag inte fuskar ibland. Som igår tex blev det lite pommes när vi var lata och åt ute.

Mitt största problem är att motivera mig till att åka och träna.

Känns som att alla kommer titta på just mig, att jag inte passar in där osv.

Jag sätter upp 5 kg delmål och tycker det fungerar bra. Jag har ingen brådska (även om jag självklart skulle vilja se kg ramla av fortare) utan försöker låta kroppen få ta det i sin takt. Det viktigaste är att man mår bra ju och inte faller in i de gamla gängorna.

Nu börjar snart semestern och jag hoppas jag ska kunna hålla vikten och fortsätta neråt även under den.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Zureel
0

Låter som du gjort bra framsteg och har ett sunt tänk, själv tränar jag i skogen (jogging) och hemma (styrketräning) då gym inte fungerar transportmässigt så man behöver inte åka till gym för att träna ifall det känns obehagligt sen om man inte hittat ett väldigt konstigt gym tror jag inte man behöver oroa sig för att bli uttittad då folk oftast fokuserar på sig själva på gymmet.

genser
0

Vad roligt, vad du är på väg!
Håller med förra kommentaren, det låter som att du har ett väldigt bra tänk och gör det här på 'rätt sätt', tar det lugnt och låter det ske i den takt som det blir.

Hoppas att du hittar din träningsform! Själv kom jag över min gymskräck för ett år sen, och nu gillar jag det verkligen, trots att jag verkligen inte är vältränad… Jag går på friskis och svettis gym, det gillar jag eftersom det är alla möjliga sorters människor där, unga och gamla, tjocka och smala.

lycka till!

Ary
0

Skogen är mitt gym… Har gått hittills men det ska bli springa av med. Kan det vara något?

Fortsatt lycka till Wolfgirl och trevlig semester.

wolfgirl82
0

Ja skogen är nog ingen dum ide att börja med långpromenad några ggr i veckan. Dock hoppas jag på lite svalare isf för jag tål inte riktigt denna värme som är just nu.

Har redan sett ut nästa belöning dvs om 1,8 kg. Ska köpa mig ett par nya jeans. Det par jag har är TOK förstora.

Så blir hårdkörning under semestern 😛

- Ida

[Tassy]
1

Jag vill bara inflika att på gymmet är man ofta tok-fokuserad på sig själv och sin egen träning så man struntar i alla andra. Sen är det definitivt inte bara muskelberg och vältränade där, det brukar vara väldigt mixat, stora, smala, muskliga, seniorer osv. Sen går det alltid att hitta tider där gymmet nästan ekar tomt. Var inte rädd för att bli uttittad!

Personligen tycker jag att dom som är störst på gymmet är dom som är "tuffast", just för att dom vågar! De har tagit klivet och kämpar för sin egen skull. En som är naturligt smal/musklig trots vilken skräpmat och soffhängarnivå som helst är inte särskilt imponerande i min värld. 😉 jag vet inte om jag formulerar mig knasigt men jag tror ni hänger med?

wolfgirl82
1

Semestern blev ingen hårdkörning som jag hade tänkt. Utan istället blev det vila på hög nivå o lite onyttigheter. Däremot visade vågen bara +0,4kg så det var jag ändå nöjd med. Nu efter en vecka i vanliga gängor så är jag på väg ner igen o vågen stannade på totalt -14 kg idag. *jippi* Ett kg till o sedan ska jag unna mig ett par nya byxor. Det betyder också att det bara är 1 ynka kg kvar till nästa mål. Skulle inte förvåna mig om kroppen kommer hålla hårt i det kilot. Som skönt är ska jag jobba hela helgen så kommer inte bli ngn risk för fusk av ngn slag.

- Ida

[Tassy]
0

Heja! Det där kilot kommer nog att försvinna i racerfart - det brukar det göra så länge man har sina rutiner. 👍

wolfgirl82
0

Jag hoppas på det för än har jag bra bit kvar innan jag anses ligga på normal vikt. Nu tror inte jag att jag kommer komma så pass långt men jag kommer fortsätta kämpa på. Denna gång har jag bestämt mig till 120% att komma ner en bra bit från min startvikt (som jag skäms över därför jag ej skriver några vikter här utan enbart totaltappad vikt)

Är jätte skönt att ta 5 kgs delmål hela tiden. För hur det än är så känns inte 5 kg så mkt mot om man skulle sätta som mål att gå ner 10 kg.

Här ikväll blir det lite tacos till middag. Dagens lunch blev ungspannkaka ala LCHF  *mums*
Perfekt en lördag. God mat som man blir mätt av och man slipper känna chips suget när kvällen kommer.

Önskar er alla en trevlig lördagskväll och kämpa på!

- Ida

[Tassy]
0

#8 Nu var det ju förvisso några år sedan, men när jag såg dig irl var du verkligen inte superstor! Absolut inte så du behöver skämmas.

Jag tror du kommer klara det hela vägen, bara du har ork och tålamod. Det är ju det här med att våga misslyckas och sen ta nya tag igen som är nyckeln. Jämför med om man råkar tappa en mobiltelefon i backen, inte plockar man upp den och kastar den i backen igen med flit sen? Man plockar upp den och kollar så den är okej. Man bör tänka samma med viktnedgång, ett snedsteg behöver inte betyda totalt misslyckande. 🙂 I princip alla gör snedsteg och har tuffa perioder när man går ner i vikt.

wolfgirl82
0

Blir ju tyvärr så när man väger över 100 kg när man börjar men vem vet kanske när man kommit en bit till i viktresan faktiskt vågar berätta vad vågen stod på när man började. Just nu vet inte ens min sambo om det.

Hur som helst så börjar denna helgen toppen. Tre dagars ledig och det där kilot har försvunnit.

Vi börjar nu helgen med att fira att jag tappat -15,1 kg och sätter nu ett nytt 5 kg delmål

Det börjar faktiskt bli så att jag börjar fundera på att ta upp någon sorts träning förutom promenader i skog och mark.

Har i många år funderat på spinning då jag alltid tyckt om att cykla.

Får se om man kanske kan lura med sig någon att börja på det.

Önskar er alla en trevlig helg!

- Ida

Gur4m1
0

Inte läst hela tråden, bara TS men ville säga GRATTIS till din viktnedgång! :D Starkt och bra jobbat.

Angående gym kände jag samma sak men har nu gått på gym till och från i flera år. Folk tittar inte på en. Det finns dessutom oftast fler gym i städerna iallafall och man ser ganska snabbt (för man besöker dem ju innan man tecknar kort) på vilka där det kanske mest hänger massa tuffa, glo-killar :P eller "vanligt folk". Jag gymmar på ett "fitness24" gym, där hänger många "tuffa grabbar" som tenderar att stirra (men tror det mest är för att jag är tjej än för att jag är fet och de tycker att ja ginte ska vara där 😃). Det här gymet har som specialare att de har en låst del för tjejer "tjejgym". En del anser det sexistiskt, själv anser jag att det ökar tryggheten för mång tjejer, efteroms gymmet är öppet dygnet runt och obemannat 3/4 av tiden. Det gör även träning möjligt för t.ex muslimska tjejer och ärligt, tack vare tjejgymmet har jag lärt känna och fått kontakt med fler människor än i gym där "alla gymmar" så dagar när jag vill slippa "glo-killarna" så hänger jag bara i tjejavdelningen.

Nu är den "allmänna" delen av gymmet ganska "öppen", på andra gym jag besökt har det varit öppet men även mer avskijt för t.ex stretching osv. Men jag vågar lova, på gym som Actic, fitness24 och liknande kedjor- där går normalt, vanligt folk, och ingen skulle titta på dig och tycka att du inte hör hemma där. Snarare tycker nog folk att det är bra att du pallrar dig dit ;) Det är väldigt blandat med folk på gym, inte bara Arnold och Pamela-stereotyper eller MMA-killar och bodybuilders. Jag har lärt känna tjejer som går dt varje kväll och kvinnor som har 5 barn hemma och vill bli av med mammamagen. Mött tjejer som vägt 110 kg när de började där.

Sen är gym inget måste, men för mig motiverar de tmgi att gå dit- för att träffa nya och trevliga människor, inspiration, det faktum att man betalar för att få träna (så då vill man u nytja det till max!), tillfälle att klä upp sig i fina gymkläder om man vill (det är otroligt motiverande).  Men det mesta på ett gym kan man göra hemma om man har diciplinen att faktiskt göra det! Köp lite prylar hem och gör det i vardagsrummet till youtubevideos, träningsfilmer eller efter egna övningar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

wolfgirl82
3

Idag hände nått som inte hade hänt för ett halvår sedan.
Jag vände negativa siffror till motivation.

Efter de här 15 kg som jag har tappat så har jag gått upp lite och idag blev jag fly förbannad när jag ställde mig på vågen. Det är inte upp jag ska utan fortfarande ska det neråt men jag vet att 15 kg är mkt ändå att ha tappat och att man måste börja träna också.

Vi köpte ett gåband i början av året som sedan dess har stått och samlat damm och hundhår.

Så idag när jag tappade humöret pga siffrorna på vågen så startade jag upp gåbandet och tog mig en 30 minuters rask promenad på det.

Hade detta vart ett halvår så hade jag nog rotat fram det närmaste godiset jag kunnat hitta och tröstat mig med men nått har hänt under denna viktresa och jag blir positivt överraska själv när jag kan vända negativa saker till motivation.

Man genomgår verkligen en helförändring. Inte bara att man tappar i vikt utan tydligen även ens personlighet växer och blir starkare.

- Ida

[Tassy]
0

Hejja! Lite jävlaranamma brukar göra underverk, så passa på att avreagera dig på de sätt du kan komma på 😃 du kommer att klara det här galant!

wolfgirl82
2

Efter mer eller mindre gått in i väggen o varit sjukskriven sedan sista oktober så börjar nu kroppens ork att sakta komma tillbaka så det är dags att fortsätta med den viktnedgången jag började så fint med under 2013 men som jag la åt sidan för att fokusera på allt annat runt mig själv.

Men nu när orken börjar hitta tillbaka så är det dags att hitta tillbaka till de bra matvanorna också.

Ställde mig på vågen för första gången idag sedan oktober och får vara rätt nöjd med att bara gått upp 2,5 kg med tanke på att jag mest legat hemma i sängen med datorn o mumsat massa onyttigheter.

Igår skickade vi med min svåger alla onyttigheter som fanns kvar i skafferiet så vi inte ska gå och tjuväta nått när suget drar igång.

Kan säga att här ikväll är suget stort men kontrollerbart.

Mitt första mål blir att gå ner dessa 2,5 kg som jag har gått upp, komma i fas med mig själv och sedan fortsätta att minska i vikt.

- Ida