Smoothies
Någon som har några bra recept på goda och nyttiga smoothies? :)
Blåbärs smothie och ta inte så mycket ut av tillexempel glass det är ganska bra med
ca 1 deciliter blåbär
2 deciliter youghurt.
enkelt men bra recept
1-2 DL bär 1-2 DL turkisk yoghurt I skopa proteinpulver Späd med mjölk till lagom konsistens
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
1 dl apelsinuice
1/2 banan
1 dl vaniljyoughurt
60 gram mango
Mixa. Skall ge ca 230 kalorier.
Man kan ju också använda kvarg i stället för yoghurt så blir det mer protein. Till frukost brukar jag göra en smoothie med ca 1 dl kvarg och 1 dl hallon eller blåbär eller lingon. Supergott!
Gör ofta smoothies, vissa mer nyttiga än andra :)
Ca 100 g Ananas
En lite mindre banan
En näve spenat
Iskallt vatten (efter tycke och smak)
Ev. lite stevia för att göra sötare
Lite mättande, bra som mellanmål och nyttig med järn och vitaminer.
1,5 dl blåbär
Yoghurt, gärna jordgubb (låg fetthalt) (efter tycke och smak)
En lite mindre banan
Juice, passar bäst med en blandjuice (efter tycke och smak)
Denna är mer som en god milkshake än den första :) Funkar jättebra som frukost om man kör ett ägg eller något annat proteinrikt till.
2 dl fryst mango
2 dl frysta jordgubbar
Lite yoghurt av nåt slag (efter tycke och smak)
Blandjuice (efter tycke och smak)
Denna är min pojkväns favorit och är gjord för två och mer som en treat också :)
Sen så kan man kombinera smoothies in i det oändliga, man lär sig med tiden vad som passar ihop och inte. Ett tips är bara att provsmaka innan man häller upp så man vet att de smakar bra ;) Brukar vara lätt att få bot på konstiga smaker med lite mer av någonting :)
Helst ska alla ingredienser vara kalla, då tycker jag att det blir som bäst resultat. Sen två sugrör, yummy!
Aut viam inveniam aut faciam
Jag brukar mixa en näve bladspenat, en näve hallon, någon tesked linfrön och ibland en halv avocado. Det blir ju en ganska "grön" smak (om man nu kan säga så, haha)
Men sen kan man ju också tillsätta lite kryddor. De dagar jag verkligen inte känner för den typiska "nyttiga" smaken så brukar jag bara tillsätta lite kanel eller vaniljpulver, det gör susen :)