antidepressiva mediciner
att äta dem samtidigt som att hålla vikten är svårt.
i början åt ja massor och gick snabbt upp massa kilon..
vad tror ni? lägger man på sig av att äta antidepressiva?
Det är en ganska vanlig biverkning av många mediciner, framförallt antidepressiva tyvärr. Kanske värt att testa någon annan sort?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Jag har ätit fluoxetin under ett par år tidigare. Hade ingen effekt på min vikt.
@TS Ställer du den frågan här kommer du få till svar att det man lägger på sig av är ett överskott på kalorier, inget annat. 🙂
Ja, man kan tyvärr gå upp en hel del i vikt av antidepp, oavsett om det beror på att man äter mer eller ej. Oftast beror det dock på en ökad aptit.
#4 Japp, visst kan det vara så. Jag håller med. Olika saker påverkar oss helt enkelt olika. Det kan vara mediciner av olika slag, stress, brist på sömn, eller vilken typ av mat man stoppar i sig, mm.
Det jag håller mig kritisk mot är att rådet till de som vill gå ner i vikt brukar vara, i alla fall brukar kommentarerna på denna sida vara sådana, att äta mindre (mindre energi in) och motionera mer (mer energi ut). Det rådet tar inte hänsyn till det som händer i kroppen, t ex ökad aptit pga vad det nu kan vara, eller minskad lust att röra på sig pga vad det nu kan vara. Ett bättre råd, i alla fall enligt mig, gällande viktminskning är att ta reda på vad det är som gör att man äter mer än man behöver och/eller inte rör på sig tillräckligt. Sedan kan man göra de förändringar man behöver göra för att komma tillrätta med det egentliga problemet.
#5 Jo, för det mesta är det ju så att man inte är helt ärlig mot sig själv med vad man stoppar i sig, men självklart finns det ibland andra faktorer bakom. Det kan vara sjukdom, hormonrubbning, att kroppen är stressad eller vad som helst.
Självklart ska man alltid gå till botten med problemet, annars är det ju lite som att skriva ut "antibiotika mot en virusinfektion".
Men det är ett stort samhällsproblem idag med den matkulturen vi har, med att "unna" oss, och "lyxa". Skräp slinker ner så lätt att vi inte ens tänker på det längre, och jag tror många här inne är väl medvetna om detta problem och försöker motarbeta det. Antagligen talar många av egen erfarenhet, jag var iallafall riktigt fast i det där träsket. Sen kom det ju fram medicinska problem också i mitt fall i och för sig. Detta blev jag också uppmärksammad på här inne. 🙂
#3 I så fall skulle det vara ett korrekt svar. #Virvlan Per automatik så går man inte upp i vikt vid medicinering med antidepressiva preparat. Det finns dock en risk eller chans att viktökning sker i samband med medicinering. Depression kan ha som bieffekt att man drabbas av anorexi (aptitlöshet) varvid man kan återfå aptiten då medicinering påbörjas, vilket såklart resulterar i att man äter mer. Det finns alltså ett flertal olika anledningar till att man upplever viktökning vid påbörjad medicinering men det är inte medicinen per se som är orsaken.
#7 Information jag har fått av läkare är att vissa antidepp kan ge viktökning oavsett om man äter annorlunda eller ej, då hormoner påverkas. Seroquel är en av dem som jag fick som exempel.
Har ej kollat upp detta vidare, utan återberättar bara läkarens ord.
#8 Visst är det så att hormoner påverkar. Att påstå annat är… ja, jag ska kanske inte säga mer då risken att jag förolämpar någon inbiten kaloriräknare får anses hög. 🙂
Orsaken till övervikt är aldrig så enkel som att man äter för mycket och/eller rör på sig för lite.
#9 Aldrig ska man väl inte heller säga. Vi är alla olika och har olika problem i bagaget - även när det kommer till kroppens funktioner. 🙂 Att anta att det finns bakomliggande sjukdom känns inte som något man börjar med?
#10 Jo, det känns precis som att det är det man bör göra.
Om övervikt beror på att man äter för mycket och/eller rör på sig för lite, hur förklarar man då feta 6-månaders ungar? Och framför allt… hur hjälper man dem? "Ut och spring" känns inte riktigt konstruktivt. "Ät mindre" känns inte heller riktigt bra.
Men att ha babyhull är väl bara normalt? Sen undrar jag väl snarare vad man matar ungen med om den lyckats bli fet så ung.. OM kosten är bra och allt står rätt till. Då först tycker jag det är rimligt att börja fundera över eventuell sjukdom. Men nu gick vi OT, det här har inte med TS fråga om antidepp att göra.
#12 "Men nu gick vi OT, det här har inte med TS fråga om antidepp att göra."
Sant… finns det nåt bra ställe att fortsätta denna intressanta diskussion på?
Jag har alltid varit smal men när jag började äta antidep. Så gick jag snabbt upp 10 kg. Jag mådde så klart bättre av dom men jag fick en annan aptit, var alltid hungrig och kunde äta hur mycket som helst.
Men jag ska gå till min doktor igen för jag vill inte lägga på mig mer. Jag är också alltid trött och orkar ingenting.
Jag gick upp 30 kilo på två månader när jag började med ett neuroleptikum. Trodde inte ens så snabba viktökningar var fysiskt möjliga. Jag var riktigt borta under tiden jag hade den medicinen. Var extremt trött så sov mycket. Åt bara middag tillsammans med familjen och någon enstaka gång i skolan (åt inte pga ångest) , åt alltså samma mat som alla andra och gick upp otroligt mycket i vikt.
Efter den viktuppgången drabbades jag av väldigt svår social fobi och slutade gå ut och började äta dålig mat och de ledde ju såklart till att jag la på mig en 20 kilo till.
Det är först nu när jag slutat med alla mediciner som jag börjat gå ner i vikt. Gick ner 20 kilo bara av att sluta helt med alla mediciner, och har efter det gått ner nästa 20 till av att börja äta fler gånger om dagarna.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet

Ja många mediciner gör att man går upp i vikt.
>>>Malum domesticum<<<
Okej jag hoppas kunna sluta i framtiden med medicinerna.
:)