Recepttips
Vill försöka äta nyttigare. Men är svårt.
Har ni tips på bra lunch och bra middag?
Äter glutenfritt samt laktosfritt (det mesta).
Uteslutet är:
Lök & vitlök
Grönsaker (förutom gurka, majs och sallad)
Chili
Curry
Mycket dillsmak (lite går bra)
Gillar däremot frukt och bär. Äter kött, fisk, vegetarisk (viss del) och fågel. Ägg mm
🙂
Någon som har bra recept och idéer? Lunchen är bra om den går att ta med enkelt, behöver ibland äta i skolan nämligen.
Även tips på bra "snacks" t.ex vid föreläsning att äta, annars blir det lätt t.ex godis 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kvarg och nötter som mellanmål…
Äter alltid kyckling eller fisk - sällan nötfärs - med massor av grönsaker till, lite keso/kvarg som sås, eventuellt lite bbq sås att blanda ut med. Halv sötpotatis till det.
Ibland gör jag chilisås smet över fisken innan jag bakar den i ugnen, typ 1 dl kvarg med någon matsked chilisås(inte ketchup chilisås utan den andre) och blaffar det ovanpå fisken. Blir rätt gott.
Med kycklingen kan man dela den i mitten så det blir en liten ficka, smeta på lite pesto och lägg in en skiva ost (y)
#1 Keso går tyvärr inte, den laktosfria smakar inget vidare och får ont i magen av den vanliga, vet inte om kvarg finns laktosfritt, inte sett det 😕
Det mesta du gett tips på är motsatsen vad jag skrev i #0 tyvärr, äter som sagt inte Chili eller grönsaker mer än gurka, sallad och majs 😉
Men kyckling och fisk är som sagt alltid gott, gärna bra recept på det 🙂
Lyxtorskgratängen jag gjorde igår är busenkel och fungerar toppen både som middag men även som lunch och lunchlådor.
Ingredienser 4 personer
800 g torskfilé
Salt
Peppar
½ dl vatten
3/4 dl vitt vin (Alt. mer grädde och hummerfond + en skvätt färsk citronjuice)
3 msk hummerfond
1 dl crème fraiche
2 ½ dl vispgrädde
2 tsk tomatpurè
1 burk kräftstjärtar i lag
Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader och smörj en eldfast form.
Vik ihop torskfiléerna till portionsbitar och lägg ned dem i formen. Salta och peppra.
Vispa ihop vatten, vin och fond i en kastrull.
Tillsätt creme fraiche, grädde och sist tomatpuré.
Låt såsen småkoka i ca 10 minuter. Red gärna om den är för tunn. Tillsätt dillen.
Låt kräftstjärtarna rinna av, fördela dem jämnt över fisken och häll till sist över såsen.
Gratinera i ugnen ca 20 minuter eller till fisken är klar.
i orginalreceptet hade de dill med men jag la ost på istället 😉
#3 Ja den såg god ut 🙂 Vinet skippar jag hihi äger inget vin haha
Men bra att man kan ha i lite extra av det andra, får testa det någon dag sen 👍
#4 finns matlagningsvin i vanliga mataffären, det använde jag ^_^
#5 Inte koll på det haha Men är det stora eller små flaskor? Vilken sort hade du i?
#6 Winborgs eller nått heter märket, vinet heter husets vita (med reservation för stavning på namnen), nått sådant. 33cl flaska, man använder inte mkt men den håller öppen i minst 4 månader så jag vet att jag hinner använda upp det.
#7 Okej 🙂