Stressäter - bot?!
Hej!
Jag har länge försökt att gå ner i vikt, jag äter för det mesta hälsosamt och bra men ett par gånger i veckan får jag panikkänslor över att jag är stressad över det ena och det andra och det enda som känns som att det lugnar mig är att äta. Det är vad som förstör min viktnedgång 😕 Någon som har tips hur man på annat sätt kan lugna ner sig i såna situationer??
Botemedlet för stressätning är tämligen enkel, sluta stressa. Undvik de situationer som orsakar stress genom att exempelvis planera i förväg.
Om du väl är stressad så kan du försöka sätta dig ner, ta några djupa andetag och tänka på något annat. Meditation är ett bra sätt att minska den psykiska stressen. Har du tid så kan du även ta en promenad eller möjligtvis en löprunda för att skingra tankarna.
Olästa | Bevaka | Bokmärk
2014-01-04 07:43 Tootijalla
Att stressätandet hänger ofta ihop med att man inte prioriterar,planerar avslutar det man börjat utan irrar från det ena till det andra.
Sedan stress äter man eftersom man inte heller har planerat för hunger topparna. Man blir hungrig om man ätit för lite eller mat med lite energi i eller massor av socker.Ev. Hem-jobb situationen,vantrivsel som bör lösas.
Om det går om man vågar ;)
Vila 15 min om du är hemma,hungern lägger sig men se till att planera för hungertopparna.Ha 1 knäckemacka med ägg eller keso alt. Tonfisk som reserv/mellis.Jag blir hungrig av äpplen och päron så det undviker jag själv.Mineralvatten mättar men drick inte mer än 1liten flaska om dagen pga. saltet.Lycka till!
Håller med det ovanstående, försök att stressa ner så gott du kan. Jag känner så väl igen mig i det betéende du beskriver. Men om jag t ex är på jobbet så ser jag till att alltid ha nötter eller något liknande till hands, om jag nu skulle få för mig att proppa i mig någonting. Sen är det ju svårare hemma, iaf om du inte bor ensam. Jag bor nu själv, och det här blir egentligen inga problem längre. Jag ser till att inte ha något onyttigt hemma. Om det är torsdag kväll så kan jag få för mig att handla Kesella, OM jag skulle bli sugen under helgen. Det är ju fortfarande otroligt mycket nyttigare än den klassiska godispåsen. Men det finns både mat och onyttigheter som är så otroligt GOTT, så jag förstår att det är svårt. Vad är det du blir sugen på oftast när du är stressad? Sötsaker, mat, läsk? Maja :-)
Jobba på stressen i sig i första hand. Om du blir så stressad flera gånger i veckan så måste du hitta ett sätt att hantera det på så det blir lite mer stabilt.
Vet inte vad det är som stressar dig, men fundera på det och se om det finns något du själv kan göra åt saken för att det ska bli bättre.
Sen hur du hanterar stressen är nästa steg. Du kanske känner igen när det är på gång och kan hinna hindra det innan du släpper lös på mat? Alla är ju olika, en del vill träna, ta ett bad, läsa en bok, ringa en vän eller vad som helst.
Försök att minska på stressen och ta bort ovanan att äta i samband med stressen utan gör andra saker istället som funkar för dig. Men det är jätte svårt att bryta gamla vanor så var inte för hård mot dig själv.