Nå målvikten under 19 veckor start 27/12 2013
Hej!
Jag är ny på forumet och har bestämt mig för att förändra min livsstil under 2014 och vill gärna nå min målvikt och komma i form till maj, lagom innan sommaren.
Tänkte köra igång imorgon fredag den 27:e december och uppdatera varje fredag. Skulle vara kul om fler ville hänga på och dela med sig av tips, trix och massor av motivation! Alla är välkomna oavsett metod, själv tänkte jag göra ett hjärtligt försök att avstå allt socker, mindre kolhydrater, äta oftare och ev. 2 "proteinfastedagar" i veckan. Jag har ca 10kg som ska brännas bort!
Jag är på!
Jag är med på 🙂 Fast startar 1 januari helt!
Måste komma igång, har 5-10 kg som ska bort, beroende på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är så på!!!! Börjar oxå 1 januari men ska gå ner 35 kilo, 30 e ok men 35 kilo så väger jag 60 och e 165 så de skulle vara perfekt! Nu väger jag ca 95 kilo. Lite tips på vad ni tänker äta o så:) jag e starkt colaberoende så det kommer bli mitt problem! Några tips? Hatar vatten men ska försöka med det:)
#3 Är med 165 cm lång 🙂 Satsar på 58-62 kgs vikt som slutvikt ungefär beroende på hur kroppen formar sig.
Låter precis som jag, hatar vatten och cola/pepsiberoende.
Det finns ju cola zero, pepsi max mm om man inte är rädd för sötningsmedel. Jag märkte att jag kunde samla lite extra vätska i kroppen när jag drack läsk, så ibland tyckte jag att viktminskningen bromsades lite, men insåg att om jag bara höll upp i 2-3 dar så släppte vätskan. Kan vara bra att veta om 🙂
#5 Jag får ont i magen av pepsi max, zero smakar blaha ;) Dricker/äter inte lightprodukter. Anser inte att de är speciellt mycket bättre med sötningsmedel och annat ;) Ja jag tror jag är lite likadan :/
Börja med att byta ut hälften av alla dina glas cola till vatten och fortsätt sedan byta ut fler glas tills det att du bara dricker vatten. Under en period på kanske en månad? Då chockar du inte kroppen till förändring och det blir lättare för dig mentalt att orka med processen.
Godkväll och gud vad roligt att ni vill hänga på mot en lättare sommar!:) Jag tycker att det ska bli både jobbigt och skönt på samma gång. Jobbigt att bryta denna dåliga vanan som smugit sig på under hösten men så skönt för man mår ju så bra i hela sig när kroppen är på topp!
Mammanettan: Det kanske är bra att trappa ner successivt med colan i början? Dricker du kaffe eller te så kan det vara ett alternativ om du slutar med colan helt, att dricka någon kopp extra kaffe/te om dagen i början.
Tassy: Det där känner jag också igen! Dricker periodvis en hel del Pepsi Max och då händer det ibland att jag går upp i vikt av det, som sedan försvinner. Har inte tänkt tidigare på att det är just något i Pepsin som får kroppen att binda mer vatten. Ska jag helt klart tänka på nu:)
Fridaakesson: Jag är inte heller så förtjust i vanligt vatten, men kolsyrat vatten har jag "lärt" mig att gilla, kanske något du kan testa?:)
Nu ska jag och sambon se någon film, hade tänkt att gå upp tidigt imorgon och med det menas väl under ledighet före 10 på förmiddagen ^^. Så godnatt på er!
Jag vill också hänga på! Vill gå ner 10-15 kg. Tänkte köra lågkolhydratkost, komma igång med motion och ev 1-2 fastedagar i veckan. Men väntar med fastedagarna så det inte blir för jobbigt med allt på en gång. Roligt initiativ med tråden, alltid lättare att genomföra förändringar om man har stöd och pepp av andra!
Godmorgon! Här blev det sovmorgon så har nyligen avslutat frukost, men man får passa på att njuta när man är ledig!;) Ska snart ut i skogen med två ungar som behöver rastas.
Ruthie: Välkommen! Ja, visst är det lite lättare när man kan bolla tankar, med och motgångar med andra när man ska ändra sin livsstil:) Tycker din "plan" låter sund. Jag är också intresserad av att fasta, men tänker som du att jag får se längre fram hur det går.
Tycker ni att det ska finnas en viktlista där man kan fylla i + eller - varje vecka?
Hoppas ni alla får en riktigt fin dag!
#10 Kolla i "vägningstråden 4", där finns sajtens aktuella viktlista.
Aha, tack Tassy! Ska kolla in den :)
#7 Hur får man vatten att smaka godare då?
(inte med citron i eller gurka dock).
#8 Dock inte bra för tänderna att ha kolsyrat varje dag, också en anledning till att jag vill minska ner på cola och sånt med 🙂
Och hade behövt vara med smak, vanligt kolsyrat vatten smakar inget vidare 😛
Jag tror inte det har med att göra vilken sorts läsk man dricker alltså om det är Pepsi eller Pepsi max faktiskt, utan det skiljer nog mellan personer i fråga i så fall 🙂

Jag behöver också gå ner men orkar inte börja banta (i alla fall inte just nu) Jag har tänkt att jag ska avstå någonting varje dag som en början till viktnedgång.
Ta inte om. Ät bara en smörgås. Hoppa över kvällsätandet.
Någonting litet men varje dag.
Jag dricker inte heller vatten utan jag är galen i mjölk. Jag lägger säkert 500 kcal per dag på mjölk. Där borde jag kunna byta ut ett (1) glas om dagen tex.
Sen får vi se när det börjar gå åt rätt hålla.
>>>Malum domesticum<<<
Hej på er!
Här blev det en lång skön skogspromenad! Men det kommer bli svårt att gå ner denna veckan. Min kära mor är på besök och ikväll blir det fisksoppa med lite vitlöksbröd och lite vitt vin… Men jag är glad om jag kan hålla vikten denna veckan.
Fridaakesson: kolsyra är en väldigt svag syra så det fräter inte på tänderna :) Däremot är läsk och ex juice (som dock inte är kolsyrat) väldigt surt och inte bra för tänderna, men kolsyrat vatten är ok :)
Tjockaberta: Det låter väldigt sunt att göra så som du planerat! Jag kommer också fortsätta äta allt, men försöka undvika godis dock. Tror det blir mer hållbart i längden.
#15 Jag har lärt mig att det inte är bra för tänderna i större mängder. Samt att det också beror på vilket kolsyrat vatten man dricker. Jag dricker t.ex inte vanligt kolsyrat utan smak och tillsätter man då smak = inte bra. (dricker t.ex om man smaksätter med citron eller gurka i vattnet, alltså skivor) 😉
Jag körde också igång idag efter julens utsvävningar. Det har gått riktigt bra även om jag känt sug efter mer julgodis. Som tur väl är finns inget sådant hemma.
I morgon ska jag gå och träna, något jag inte gjort sedan förra lördagen. Julen är alltid min största ursäkt för frosseri men nu är den över och det är dags att komma in bra vanor igen. Jag vågade inte väga mig idag utan väntar till nästa fredag. (Jag vill inte se för mycket övervikt.) 😞
Lycka till alla!!
Heter det De eller Dem?
Tack sommarfin. Låter som vi har lite liknande tänk. Det viktigaste för mig tror jag är hålla mig ifrån socker. Och komma igång med motionen igen. Tjockaberta: det låter som en jättebra plan tycker jag. Skymning: vad tränar du för nåt? Vägde mig idag.vågen visade på 80,6 kg. Mitt första delmål är att gå ner till 75 innan 1 februari. Kommer sätta igång på allvar 1 januari tänkte jag.
#18 Styrketräning och lågintensiv träning i en typ av cirkelträning, med och utan vikter.
Heter det De eller Dem?

Idag har jag bytt ut mjölken till lunch mot ett glas vatten och överlevde. 😃
>>>Malum domesticum<<<
Hej hopp! Här är det jättetråkigt väder, regnar och blåser. Hoppas ni har det finare i landet!
Fridaakesson: Färdigsmaksatta kolsyrade vatten som LOKA citron är inte surare än LOKA naturell eftersom det bara är konstgjorda smakämnen tillsatta. Men om man tillsätter färsk citronsaft så blir det surt precis som du säger. Men gurkvatten är inte skadligt surt så det kan du tillsätta i naturellt kolsyrat vatten, gurkskivor alltså:) Hur går det nu med cola-avvänjningen?
Ruthie: Det är ju ett bra och väldigt rimligt mål du har:) Jag ska verklige försöka tänka på att inte stressa fram någon viktminskning. Bättre det tar tid och består! Är supernöjd om det blir runt -0,5kg/vecka!
Skymning: Låter jättehärligt! Tränar du på gym då?
#21 skrev ju det att jag inte dricker vatten med gurkskivor ;) dock är köpt kolsyrat med smak inte alltid så nyttigt heller som jag förstått det. Men har inte koll på alla märken då jag stort sett bara gillar lokas vissa smaker men ska försöka dricka mer vanligt vatten :) Nja går smått framåt ettsteg i taget:)
#22 Testa riktigt kallt vatten med mycket isbitar? :) sugrör gör de lite roligare, så kan man ta två så man får i sig de lite snabbare.
TS lycka till! Blev åter inspirerad till en spark i baken av din tråd 😃
Väger ca 73 kg just nu och satsar på att väga 70 på min födelsedag den 4 februari. Har fått en liten skjuts från 75 kg pga magsjuka (på julafton…) så får se om jag går upp lite nu eller inte.
Men tack för inspirationen och kör hårt 👍
Aut viam inveniam aut faciam
#21 Ja, det är på ett gym /en träningshall här i stan jag tränar.
Men det blev ingen träning idag som jag tänkt. Vi sov som stockar och när jag vaknade var jag lite sen på det. Jultiderna är inte många så det gäller att vakna i tid, för jag kände inte alls för styrketräning. 😛
Maten har fungerat perfekt idag också, så får vara nöjd med det. 😃
Heter det De eller Dem?
#13: Ett tips för att få vatten att smaka godare är att lägga i några frysta hallon. Vattnet tar smak samtidigt som de fungerar som isbitar. Dessutom ser det lite lyxigt ut! Värt att prova om du gillar hallon. :)
#25 Älskar hallon 🙂
Men vågar mig inte på färdigfrysta hallon som finns i butikerna pga att jag inte litar helt på dem. Ev om jag hittar 100% svenska bär men inte annars. Får se om jag finner 🙂 Tack för tipset!
Jag hänger på! Har en massa kilo som gärna får åka bort innan min födelsedag i Maj! Tror också jag börjar den 1/1!
Hur har årets första dag varit hittills? Här har det varit bra. Följt matplanen och promenerat 4,6 km. Känns som en bra start :) Gott nytt år alla!
Vaknade sent idag, och känner mig riktigt trött i skalle och kropp, trots att jag inte drack något igår xD Så har inte gjort mycket idag än så länge, men imorgon så 😉
Hoppar på, men börjar 2 januari 😂
Startvikt : 68 Kilo till 160 cm.
Gjorde inga utsvävningar på nyårsafton så här är allt lugnt. 👍
Heter det De eller Dem?
Jag hakar också på! Är det någon av er som äter enligt LCHF?

Jag har gjort det tidigare men inte nu längre.
>>>Malum domesticum<<<
Jag hakar på! Väger 89 kg ska ner till 70. Vill bli av med mina gravidkilon. 2 jan började jag med Easy diet - pulver som innehåller jättemycket protein o lite kolhydrater. Jag äter 4 påsar om dagen, 800 kcl. Jag ska åka till Thailand den 21 jan så fram tills dess tänkte jag äta detta pulver sen när jag kommer hem skall jag använda mig av shapeup + träna.
Hakar gärna på här också! Har ca 20 kg att bli av med.
Hej hej och välkomna alla nya!:)
Ledsen att jag varit lite frånvarande från min egen tråd men har haft fult upp under ledigheten!
Det har ändå gått riktigt bra, över förväntan och blev -3,7kg första veckan! Nu kommer det nog gå betydligt långsammare när överflödigt vatten och glykogen har försvunnit, satsar på -0,5kg/vecka i fortsättningen!
Hur har det gått för er andra?
Det är fortfarande riktigt trist väder här men ska dra ut familjen på promenad senare :)
Ska väga mig imorgon. Tror inte jag tappat massor, men det är nog ett litet minus iaf :) Bra jobbat sommarfin!
Fantastisk viktminskning! Grattis! 🌺
Det har gått riktigt bra här också. Men jag vägde mig aldrig den 27 december, då jag satte igång, men när jag vägde mig i fredags var där +0,5 kg sedan Lucia. Känner i kläderna att jag gått ihop denna veckan dock. Nu är jag på G och det känns bra.
Heter det De eller Dem?
Bra jobbat sommarfin! :)
Jag hoppar också på. Har 22 kg jag skulle vilja få bort till hösten så det kommer bli tufft men inte omöjligt ;) Jag började igår med att räkna kalorier och motionera mera (skulle vilja få upp min kondition till sommaren så jag skulle kunna börja springa).

Hej, jag skulle kanske få hänga med här, skulle vilja bli av med 8 kg innan sommaren och det är bra att ha lite press på sig. Jag använder inget särskilt program, bara försöka hålla igen på socker och fett och väga mej en gång i veckan, det kan väl inte vara så omöjligt. Tänkte starta i morgon och sen väga mej måndagar.

God morgon, måndagsmorgon och jag har blivit av med -0,7 denna veckan, tycker jag är ganska så hyfsat.
Vet inte om denna tråden skall fortsätta för ingen har ju skrivit på hela veckan, jag fortsätter väl några veckor till här annars får jag väl hitta en annan.
Ha en fin fortsättning på nya året och förhoppning att alla kommer att nå sina egna mål.