5:2 diet + LCHF
hade tänkt börja köra med 5:2 dieten o se hur det funkar men vill även lägga till LCHF. Min kusin kör på det här och det funkar bra för henne.
nån fler som ha kört med båda samtidigt?
läste även att på fastdagarna på 5:2 dieten så ska man äta 500 kcal men då fastar man ju inte? man ska väl va utan mat heela dagen tills nästa dag?
på tal om LCHF, kan ni tipsa om enkla frukost och middager man kan göra som inte är allt för dyrt då jag bara är en student fortfarande.
kom gärna med bra tips! tack
Jag har testat LCHF/5:2-kombo, det var inte min grej så jag kan inte direkt tillföra någon gällande det. 😃 Jag hade inga problem med att halvfasta (som 5:2 brukar kallas?) men jag överåt under dagen efter halvfastan.
LCHF har jag ätit i 2,5 år… men jag äter aldrig frukost utan bara lunch och/eller middag, så där kan jag inte heller vara hjälpsam. 🤔
För att dra ned priset på mat så är det bästa nog att anpassa matplaneringen efter de erbjudanden/specialpriser butikerna har. Jag kan inte komma på någon direkt billig LCHF-måltid nu på rak arm, tyvärr. Men det finns säkert en massa bloggar/artiklar om det om du googlar runt :)
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7153e4b9cb4622210666ab-lchf-for-studenter där kanske finns något att hämta?
ändrade mig! ska köra på 5:2 dieten bara fast ska räkna kalorier och äta lagom mängd. sen så tänker ja välja bort all mat med vetemjöl i typ pasta osv.
nån som kört på den metoden? hur funkade den för er isf? :)
På http://52-dieten.ifokus.se/ hittar du nog en drös 5:2are! Någon där borde ha provat att äta sådär :)
Jag kör på 5:2 och allmänt lågt kaloriintag. Har i ett par år gått på LCHF, så det sitter i. Jag äter alltså väldigt sällan bröd, vetemjöl, ris etc :)
Tycker att det fungerar hur bra som helst!
#3 tack ska kika!
#4 okej, har du några smarta mattips där det inte inehåller på mycke vetemjöl i? har du gått ner nånting när du kört på det här? :)
"läste även att på fastdagarna på 5:2 dieten så ska man äta 500 kcal men då fastar man ju inte?"
Helt korrekt. 5-2 bygger på en modifierad fasta där 500kcal "tillåts" under fastedagar. Väljer du att avstå från föda på fastedagarna så lär det inte göra någon större skillnad förutsatt att du inte räknar kalorier på "ätardagarna", annars bör du bara räkna med att du äter 1000kcal mindre per vecka.
Sedan att kombinera 5-2 med LCHF är knappast några problem.