Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1330 ggr
resc
0

Mår bra av kcal-underskott?

Hej! Man hör ju ofta rådet att "lyssna på kroppen" och grejen är att jag tycker jag har hittat en balans som känns väldigt bra för mig, jag känner mig piggare, sover bättre och orkar mer - MEN när man googlar och läser det ena och andra på nätet så låter det som att jag är helt ute och cyklar.. 

Jag håller koll på mitt kaloriintag och träning med hjälp av Shapeup, och brukar äta någonstans mellan 650 - 1 000 kcal om dagen. (Blir inte hungrig förrän fram mot sen eftermiddag, äter därför oftast bara 2-2,5 mål/dagen och det jag äter är relativt nyttigt/lätt, mycket sallad, broccoli, alfalfa, bovete, fisk, havremjölk, kyckling, blomkål, spenat osv) Dessutom tränar/motionerar jag aktivt mellan 1 - 3 timmar om dagen, och om man ska förlita sig på uppgifter om hur mycket olika träningsformer förbränner (vilket jag brukar ta med en nypa salt) så händer det ofta att det är ungefär lika mycket som jag äter eller mer, för det mesta åtminstone minst 700 kcal. Både kondition & styrketräning. Har väl haft det såhär ungefär en 3-4 veckor nånting.

Jag är f.ö. tjej, 24 år, 1,63 lång, ca 62 kg och lite "biffig" kroppstyp antar jag (får lätt muskler).

SÅ, vad säger ni? Tar verkligen min kropp stryk av det här när jag mår bra av det? Jag trivs liksom, men så tänker man att det finns ju säkert massa saker som kan vara gött utan att vara för den delen hälsosamt.. 

Läser man på t.ex. Flashback så hör man saker som "svältdiet" och "idioti" och "muskler som förtvinar" och det ena med det andra.. 

Vore intressant med synpunkter/råd härifrån! 
Man nojar ju lite om ev. dolda risker och ens egen okunskap hah!

RobinEH
1

Är du säker på att du inte bara registrerar lite dåligt?

Enligt Harris- & Benedict-ekvationen "Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)" så ligger ju bara din basmetabolism på ~1437kcal/dag. Utöver det så skall förbrukas energi via spontanaktivitet etc. Låt oss då säga att du enbart via direkt träning förbrukar lika mycket som du äter. I detta fall lär du utifrån din beskrivning rent teoretiskt gå back över 1600kcal per dag, 11200kcal per vecka eller 44800kcal per månad. 

Det jag tycker att du bör göra först och främst är att ta kontakt med en läkare. Anorexi (aptitlöshet) kan bero på allvarliga sjukdomstillstånd, exempelvis tumör i hypothalamus, PUD m.fl.

Vad gäller konsumtion av diet med kalorirestriktion så är det flertal folkslag som äter på sådant sätt. Det är sannolikt ett bra sätt att minska risken för diverse välfärdssjukdomar, däribland cancer. Ditt fall tror jag dock är problematiskt. Du äter på tok för lite förutsatt att du inte lider av någon störning av ämnesomsättningen. Ett till problem är att med det lilla energiintaget så blir det svårt att få i sig tillräckligt med essentiella vitaminer, mineral, fetter och aminosyror.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Karmatarerskanise
1

Om du tränar så mycket som du säger och svälter dig som du säger kan du räkna med att kroppen tar stryk. Det du sysslar med gör ingen som helst nytta för kroppen. Tvärt om enbart. Tycker du ska läsa på om både träning och kost.