HJÄLP
Har börjat med att komma igång med viktminskning, men känns som maten är för lite och dum? Åt idag Frukost : Tog jag en Nutrilett drink Lumch: en liten köttbit och lite sallad + en morot detta va på en liten tallrik Det kan se ut så jag känner mig inte mätt så sätt kanske för jag är van vid att äta mer? Men vill inte få i mig för mkt heller, försöker äta ofta men lite och även mellanmål t ex en smothie, keso med nåt till osv kvällsmaten består oftast en knäckebröd med markill på elr keso och en kopp te men har efter 3 dagar nu känt huvudvärk (vatten dricker jag mkt av) men känns som maten är alledes för lite, tror man är rädd för att inte gå ner i vikt om man äter mkt men så är det väl inte?? Hjälp mig, hur ser era intag ut? Vad äter ni?
Huvudvärken beror på att du får i dig för lite energi. Du kan gott öka mängden mat. Lite keso eller bara ett knäcke ger ingenting. Och frukosten är ju ingenting det heller. Svälter man sig så brukar man inte orka. Bättre att äta ordentligt under dagen.
För mig hade det där varit på tok för lite mat.
Jag brukar äta två lagade mål mat om dagen. Skippar frukost/mellanmål/småätande för att fokusera på två ordentliga måltider. God mat är viktigt för mig. 😃
Nu vet jag inte om hur mycket du åt tidigare men att du får huvudvärk är som sagt inte konstigt med tanke på mathållningen du beskriver.
Har du någon plan för din viktminskning? Alltså har du valt en välplanerad väg att gå eller tänker du helt enkelt bara dra ner rejält på kalorierna utan närmare eftertanke?
För mig var det enormt viktigt att ha en tydlig plan med klara mål som var förbjudna att frångå. Risken finns annars att man mår riktigt dåligt och så småningom ger upp. Viktnedgång ska absolut inte behöva innebära lidande!
Det där låter som rena rama svältkosten. Om du är otrygg så tycker jag att du ska köra på tallriksmodellen och "1 portion" av allt. Ät mycket sallad/grönt för mättnaden. En bra riktlinje är 3 äggstora potatisar/3/4 dl (okokt) ris, 85 - 100g (okokt) pasta, 1/2 - 1dl sås (se upp då sås kan vara kaloribomb, gör egen på t.ex. kvarg eller ta mindre). En handflata kött - lite mer om det är magert, lite mindre om det är väldigt fett.
Var inte rädd för nyttiga fetter, men tänk på att det är väldigt energirikt. Nötter, avocado mm är viktigt. Får man i sig för lite fett får man massa problem med hälsan.
Många som går ner i vikt är för ambitiösa! Stressa inte sönder kroppen genom att ha bråttom. Du blev inte överviktig på nån fjuttig vecka, så varför gå ner i turbofart? 0,5 - 1kg / vecka räcker gott och väl.
Motionerar du kan du äta mer, tänk dock på att man kan få såpass ökad hunger att man äter för mycket, så håll dig till det rekommenderade.
Jag personligen föreslår att du äter frukost, lunch, middag och 1-3 mellanmål beroende på hur stora huvudmålen är.
Frysta grönsaker är toppen att fylla ut med, bara att tina i en kastrull eller i mikron. Sallad är inte jättemättande, dock energisnålare.
Bra mellanmål kan vara frukt, tonfisk, keso, kvarg, bär, lite nötter, en avocado eller annat.
tack för er svar har försökt att inte ha bråttom äter bra nu åt havregrynsgröt med bär på till frukost ska göra en bra lunch , det är ju så man blev inte tjock på en vecka, det är väl det nu när man väl vill för 100 gången lyckas e man rädd att man äter för mkt,för lite? och vill gå ner snabbt men då är det ju så men denna sk jojo bantningen och det håller ju inte heller, ska nu försöka äta bra och träna mkt
lägger upp såhär föresten träningen 2-3gr/v promenad varje dag då jag har hund en lång powerwalk, äter va tredje elr fjärde timme osv har tyvärr valt bort pasra ris osv har bara sallad och t ex frysta grönsaker elr sallad och älskar keso å tonfisk så det blir ofta mellis elr till kvällsmat elr kvarg med bär
Det låter mycket bättre.
Jag valde också bort snabba kolhydrater när jag gick ner, det funkade bra. Dock saknade jag det så mycket att jag introducerade det igen när jag var klar - och jag har varit viktstabil sen jag slutade banta. Det gäller bara att äta lagom. 🙂