Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 653 ggr
KesoMonstret
0

Kan jag hålla mig till vanorna nu?

Är så att jag förbjuder mig själv från att äta spannmål så som ris, pasta, bröd (vitt d.v.s eller om det innehåller en massa socker) Och jag äter inte direkt kött då jag är vegetarian. Men skaldjur och fisk äter jag. Håller mig mest till frukt och grönt. När jag nu gör detta så känner jag mig mindre uppsvälld och stressad. Men enligt en viss app jag räknar med så är x kcal väldigt lite. LIGGER OFTAST runt 1000+ eller upp till 1300 (som mest) Men jag kan inte äta mer. Har aldrig i mitt liv kunnat göra det, för då stiger jag i vikt som jag vet inte vad. Försökte äta lite mer och började då äta lite ris och pasta under lunchen i skolan(som exempel) Det var då i slutet av sep/början av okt. Jag hade gått upp 12kg och jag skojjar fan inte, fram tills första december. Jag tränade då också men jag gjorde det inte lika regelbundet. Kanske gick 3ggr i veckan, men istället för varannan dag kanske det var två gånger efter varandra och sedan en vilodag mellan det sista. Jag kan väl tillägga att jag inte är så gammal, inte så värst lång heller.

ninor
0

Spontant känns 1000-1300 kcal ganska lågt. Men alla behöver ju olika, och så beror det ju på hur pass aktiv du är också. Ett alternativ är ju att du tänker på vad du t.ex. steker maten i. Olja, smör etc innehåller ju olika mycket kcal. Där kan du ju ta det fetaste i så fall om du vill få i dig extra kalorier utan att äta spannmål.

RobinEH
0

Om energiintaget är korrekt beräknat så är det inte "normalt" för att hålla sig viktstabil. Du bör tala med en läkare för att utreda om du lider av någon störning av ämnesomsättningen. När du registrerade kostintaget, använde du portioner (ex. ett äpple, en potatis, en laxfilè) eller vägde du allt? Orsaken till väldigt lågt energiintag beror nämligen inte sällan på felande beräkning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

KesoMonstret
0

Jag steker aldrig i margarin för tycker det smakar förjäkligt. Ätstörning har jag nog inte. Hade det mellan åldrarna 12-13 då jag försökte gå ner jättemycket. Hade fetma innan så ville gå ner, men tränade varje dag. Och åt typ glass varannan. :S Nu vet jag bara inte varför jag går upp så snabbt. Jag håller mig till min mat regelbundet. Att hå till en läkare vorde kanske en ide'. Men har gått litt vårdcentraler innan EN MASSA GÅNGER för jag trott jag haft något fel. Men de har alltid sagt att jag är helt frisk. Jag tror det har att göra med att jag bara är sån. Att jag inte behöver äta så mycket mer. Annars tycker jag att mina måltider är väldigt lagom etc. Och äter 4 stora måltider annars. Man att de syns 1000-1300 på räknaren känns konstigt

[Tassy]
0

Been there. Du stiger i vikt för kroppen har panik, enligt min personliga erfarenhet.

Jag vet att det kommer komma följdkommentarer på detta, så jag säger direkt att nej, jag har inga vetenskapliga belägg, jag har bara egen erfarenhet att gå på, och jodå, jag hade stenkoll så jag inte missade några kalorier. Jag vägde och räknade på allt. Litade inte på några färdiga uppskattningar alls. Det var inte mycket som skiljde på vardagsmotionen heller, om än lite.

För min del krävdes ett fast matschema med blandkost. Åt 3 huvudmål och 2 mellanmål, max 3-4 timmar mellan varje mål. Det tog månader innan kroppen slutade stressa. Nu är jag viktstabil på ca 2000kcal. En himla befrielse!

Denna kommentar har tagits bort.