Vart börjar man?
Jag har som mål att gå ned 10 kg. Då har jag kroppen jag hade för 6 år sedan. Vill dit men är så rädd för att misslyckas att jag istället aldrig startar. Vart börjar man? Jag VILL komma ut och springa, men jag sitter här och skriver istället för att gå ut. För några månader sedan gick jag på pulverdiet - tappade 4 kg och var jättenöjd. Gav upp helt och är tillbaka på start. Jag ser det som ett misslyckande, jag hade kommit halvvägs och gav upp. Jag vill inte gå på dieter, jag VILL vara hälsosam. Men när jag tror att jag är det så inser jag att jag bara byter ut kalorierna. Det är hälsosamt men bidrar inte till viktnedgång. Hur äter man lågkalori-mat? Vad är låg-kalori mat??
Mvh Ellenfyrkant
Jag har lite liknande problem med träningen, vill mycket men har svårt att komma igång.
Däremot har jag gått ner 20-25 kilo med hjälp av omlagd kost. Tycker det verkar som att du krånglar till det lite i ditt tankemönster.
Du skriver att du inte vill gå på dieter men samtidigt frågar du om lågkalorimat. Jag tolkar det som att maten du äter nu ger mycket kalorier och att du vill ändra dina matvanor. Att byta kosthållning innebär ju ofta en lika stor förändring som om du börjar med någon form av namngiven diet.
Ett enkelt tips, som fungerade för mig, är att plocka bort så mycket vitt mjöl, socker och liknande du kan samtidigt som du ser till att laga din egna mat av bra råvaror. Det i kombination med lagom portionsstorlekar är åtminstone en bra början till en mer hälsosam kost.
Jag själv gick över till en pescetariansk lågkolhydratkost och gick ner just 10 kilo på ett par månader utan någon "konstig" diet. Jag har heller aldrig gått hungrig.

#1 Vad jag menar är att jag vill inte börja om på pulverdiet, 5:2 eller annat som innebär massa regler och förbud. Exakt… VAD är bra råvaror? :) Det försvårar grymt att jag är totalt ointresserad av matlagning. Därför blir det lätt riktig skräpmat. Så JA jag skulle nog säga att jag äter högkalorikost. Nu är klockan ca 14. Jag har varit vaken i 10 timmar och ätit totalt under dagen: 6 halvgrovt mjukt bröd (typ lingongrova) varav 4 med ost, 2 med kokt ägg. 1/3 av en knäckebrödscirkel med ost. Smör på samtliga. + 2 glas mjölk. Detta är 3 mål! Eftersom jag hatar att laga mat och inte vet vart jag ska börja. Jag vill lära mig simpel men kalorifattig kost. Och få det att funka bra utan att se det som regler, för det håller aldrig i längden.
Mvh Ellenfyrkant
Det är snarare upp till dig att tala om för oss vad lågkalori-mat är för något. Syftar du till att du enbart vill äta livsmedel med lågt energiinnehåll så som gurka eller syftar du till att kosten totalt skall ha ett lågt energiinnehåll? LCHF är ju ett praktexempel på en diet där energitäta livsmedel konsumeras men viktnedgång ändå uppnås.
2# Tror som sagt att du har ett tankesätt som kan göra det svårt för dig att hitta en långvarig, hållbar lösning. Du skriver att du vill äta en "simpel men kalorifattig kost" samtidigt vill du vara helt utan "regler och förbud".
Ska du hålla dig till denna tänkta kalorifattiga kost bör du ju ha det som en regel, eller hur?
Precis som att jag haft som regel att inte stoppa i mig massa vitt bröd, socker eller liknande.
Att byta till en mer hälsosam kost men absolut inte implementera några kostrelaterade regler tror jag tyvärr är en omöjlig ekvation…
Vad som är bra råvaror?
Ja, just råvaror är för det första bättre än halvfabrikat. Man får kontroll över vad man äter när man lagar sin mat från grunden. Just denna kontroll över vad man stoppar i sig är för mig själva grunden till en hälsosam kost.
För min del är bra råvaror energitäta livsmedel som jag blir mätt av och som jag har användning för i den kosten jag tycker om och mår bra av. Det är anpassat efter mig och ingen annan, därför kan jag heller inte påstå att det är bra för dig.
Försök förvandla ditt intresse att gå ner i vikt till ett intresse för vad du äter. Det hänger ju absolut ihop och det går faktiskt göra maten till ett intresse, särskilt om man mår bra av den och ser att målen är nåbara. Att det är tufft i början tror jag en mycket stor del av alla oss som radikalt lagt om vårt mattänk tycker, då är det bara kämpa på!