När märker man skillnad?
Hej! Jag har sen den 1 januari slutat röka, slutat med sötsaker, kolhydrater och att småäta. Jag har i tre veckors tid gått på LCHF kost varierad med periodisk fasta, och ingenting händer. Jag tycker det är konstigt att ingenting märks, särskilt eftersom jag ändå slutat med ALLA sötsaker, läskedrycker, chips och liknande (som jag kunde äta/dricka 3-4 ggr/vecka). Jag har dessutom börjat få förstoppning som biverkning av LCHF men vill ändå ge det en chans då jag trivs med kosten i sig. Undrar dock när man bör förvänta sig resultat? Kan tilläggas att jag inte tränar mer än promenader varje dag med hunden.
Förstoppning.. dricker du tillräckligt med vatten? många glömmer av att dricka vatten men kroppen behöver det. 🙂
sen är alla kroppar olika, de reagerar olika och hur mycket övervikt har du? många brukar känna att de tappar vatten första veckan.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Får du i dig tillräckligt med fibrer? (Kan vara orsaken för förstoppningen)
Om du inte går ner något alls så äter du för mycket kcal i jämförelse med hur mycket du gör av med under dagen.
Rökning ökar ämnesomsättningen och rökare väger i snitt 4 kg mindre än de skulle ha gjort om de inte rökt. Om du nu har slutat kommer din ämnesomsättning att sänkas till din normala nivå igen. Det skulle kunna vara detta som gör att det just nu står stilla på vågen. Men om du inte gjort de förändringar du nu har gjort hade du kanske gått upp i vikt istället. Fortsätt att kämpa på och ha tålamod! Om du fortsätter med sunda matvanor och regelbunden motion så kommer vikten att börja dala så småning om. En bra idé kan vara att räkna ut ditt dagliga kaloribehov och sedan se till att du lägger dig under den nivån.
Mooniq: Vatten får jag i mig så tror inte det är problemet, snittar 3l/dag. Ska man gå på BMI har jag drygt 40 kg för mycket på kroppen, ska man gå efter vad jag trivs i är det ca 30 kg för mycket. Så ja, har mellan 30-40 kg i övervikt. Men jag har inte tappat någonting alls, inte ens ett hekto! Vilket jag tycker är konstigt då jag har gjort så stora och märkbara förändringar i både kost och rutiner :c Majbot: Vet inte riktigt hur mycket fibrer jag mår i mig, har mer koll på kolhydrater just nu än någonting annat :) Men jo, nog borde jag i alla fall få i mig mer fibrer nu än på min dåliga kost innan. Det där med kcal in-ut tror jag inte heller är problemet. Jag får i mig mellan 1200-1800 kcal/dag beroende på hungern, och borde göra av med åtminstone nånting under mina promenader med hunden (3-4h/dag).
Rumelle: Oj, det visste jag inte! Man har ju visserligen hört skräckhistorier om folk som skjuter upp i vikt när de slutar röka, så jag kanske borde vara glad över att jag åtminstone står still och dessutom har lyckats hålla mig borta från sötsaker och liknande trots att suget finns där. Nåväl, får försöka tänka positivt. Det har trots allt tagit mig flera år att bli såhär tjock, då kan jag inte heller förvänta mig en förändring över en natt :)
Mer fett kan vara en metod för att förhindra förstoppning. Kokosfett hade absolut hjälpt på mig! :-)
Prova blanda i linfrön i t ex gröt, fil, smoothies eller sallad. Eller blötlägg bara ett par teskedar linfrön i ett glad vatten och drick när de har mjuknat upp, har hört många som tycker att det fungerar bra (dock inte för mig, jag tycker att det blir alldeles för slemmigt, haha).
Men om du inte redan äter linfrön så skulle jag rekommendera att du får i dig 1-2 teskedar per dag. Det hjälpte mot min förstoppning när jag körde min första månad med LCHF.
Kan också passa på att säga att det tog några veckor för mig innan det faktiskt hände någonting, både på vågen och på kroppsmåtten.
Äter du mycket frukt, förresten? :)
om du går in på kolhydrater iFokus så finns där mycket att läsa eftersom vi kör LCHF där.
vanliga viktstoppare är: mejerivaror, alla utom smör, kaffe i stora mängder då koffeinet frisätter insulin som är fettinlagrande hormon, nötter, ost. Om du äter av detta varje dag kan det vara idé att låta bli under 2 veckor o se om kroppen svarar på det.
bra om du bokför maten under nån dag i veckan för att kolla vad du exakt får i dig.. www.dumbbell.se är gratis o lätt att använda.
lycka till ☀️
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
När jag började träna och äta bättre så var det segt i början. Tog kanske 4 månader men då rasade 6 kg direkt =) så kan ta lite tid
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus