Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1574 ggr
[SammieS]
0

Dags att gå ner i vikt.

Hej alla! :)

Nu känner jag att det är dags att gå ner i vikt behöver gå ner runt 5-7 kg.

Detta ska genomföras genom daglig promenad runt 30-40 minuter nyttig mat och nästan inget socker på några veckor/månader vad det nu än tar för tid!

har ni några bra tips till mig? 🙂

Leon1973
2

Har du lagom avstånd till jobb?
Gå till och från jobb, fungerar bra för mig, jag har 4km till jobb.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

minime2014
3

Nr 1; Inställning, vilja och disciplin.

När jag bestämde mig för att gå ner i vikt så var det noll tolerans för socker och onödigt fett. Och då var det verkligen noll tolerans under flera månader. Fyra år senare har jag kvar min vikt och jag gick ner över 20kg. Alternativt är att inte förbjuda något (brukar fungera bättre) utan rör mer på dig och planera dina måltider så du inte blir för hungrig och slänger i dig vad som helst.

Nu för tiden äter jag allt men i mindre portioner eller snarare i normala portioner men rör mig betydligt mer än jag gjorde förr.

Sen är det inte många kg du vill gå ner så det klarar du bara genom mer motion och mer koll på vad du stoppar i dig. Tänk långsiktigt.

Lycka till :)

[SammieS]
1

Jag har redan gått ner ungefär 25 kg(för länge sen) har sedan behållt min nuvarande vikt! då jag bantade åt lite socker ibland men det skedde inte så ofta så vet hur man går ner i vikt vill ändå ha tips det är alltid skönt att få veta vad som funkat för andra

JontaK
3

För mig som har begränsad rörlighet var det självklart att ändra matvanor när jag blev för tung. Att verkligen bli "mästare" över vad man äter, inte fuska men se till att välja en kosthållning som innebär att du får äta dig relativt mätt på mat du tycker är relativt god tror jag är viktigt.

Jag trodde själv detta var nästan omöjligt men lyckades bli av med 20-25 kilo på några månader genom att utesluta socker, onödiga kolhydrater och överdriven mängd fett. Men kanske allra viktigast för mig var det som nämns i #2. Jag hade inte ens gått ner 2-3 kilo om jag inte verkligen hade haft viljan att tappa vikt samt motivationen och disciplinen att följa den utstakade leden hela vägen.

Du verkar beslutsam och kommer säkert klara det bra.

Kom ihåg att inte stressa processen, det är bättre att låta det ta tid att nå målet än att inte nå det alls!

minime2014
1

#3 Om du klarat det en gång innan så fixar du det igen, tror på dig!

(dock förstår jag hur hopplöst det kan kännas, då jag gång på gång bantat men varje gång lagt på mig mer och mer. Jag är 168cm och vägde som mest 82kg. Fick då nog och bestämde mig då en gång för alla att gå ner och aldrig mer gå upp. Det tär på en, att gå upp och ner, det tär på självförtroendet och tron på att man kan klara av det)

[majatengdelius]
1

Det där fixar du!

Jag har efter ett års lathet kommit in i en stadig viktnedgång, men jag äter socker på helgerna. Ett liv utan choklad skulle inte fungera för mig…

Du äter inte enligt LCHF eller något liknande?

Och du känner inte att du skulle vilja ge 5:2 dieten ett försök?

Nu säger jag såklart inte att man måste gå på diet för att gå ner i vikt. Som du skriver att du planerar att göra, sund mat, lite socker och en mer aktiv livsstil duger gott och väl till både välmående och viktnedgång!

Var mest bara lite nyfiken. Jag lyckades gå ner 3 kg under julen (ungefär från 15/12-25/12). Och då försökte jag inte ens. Du anar inte hur mycket julmat och godis jag tryckte under de här dagarna, haha…

Och jag tror inte att det hade hänt om jag inte hade gått på 5:2 dieten i ca en månad innan. Då hade jag nog snarare gått upp de här kilona, haha

Ojoj, nu drog jag verkligen iväg med inlägget.

Men hur som helst, jag hoppas att det går bra för dig. Vill du prova att äta efter speciella tabeller, t ex LCHF, så prova. Det kanske fungerar väldigt bra för dig, vem vet!

Eller om du gör som du skrev ovan. Oavsett hur du gör så tror jag att du kommer tappa dina "oönskade kilon" utan problem! :)

[SammieS]
0

Jag brukar inte följa någon diet eftersom jag lätt ger upp då för mig funkar det bättre när det är lite fritt

JontaK
1

#7 Det där med innebörden av ordet "diet" är ju väldigt svävande, ofta har det en något negativ klang. Enligt Svenska Akademiens Ordlista är diet "av hälsoskäl reglerat kosthåll", alltså är ändrade matvanor av hälsoskäl per definition en diet.

Men jag förstår dig, det kan kännas styrt och tråkigt när man tänker i termer. Jag är likadan och tänkte därför; "jag drar ner på socker, vitt mjöl och onödiga kolhydrater samt äter sådant jag håller mig mätt av". Inte så mycket strikt diettänk, har inte alls känt mig styrd men det har ändå fungerat alldeles utmärkt.

[majatengdelius]
1

Håller med #8. Det var så jag startade, innan jag övergick till striks LCHF. Hade lite problem med att inte få äta bröd eller ris i början, men suget försvann efter ett par veckor. Och skulle jag bli sugen på någonting som "inte ingår" i mina nya matvanor så är det ju inte hela världen om man tar en brödskiva eller något annat :P

JontaK
0

#9 Jo, jag tror det kan underlätta att tänka mer i riktlinjer i början för många. Just ordet "diet" kan skrämma och verka överväldigande.

Personligen har jag nog aldrig ätit helt enligt LCHF-modell men i närheten och vill verkligen trycka på att vissa av oss behöver inte äta strikt för att tappa vikt. Det funkar inte att vara liberal för alla men om TS fungerar som jag gör skulle denne kunna gå ner i vikt enbart genom att minska kolhydrater och strypa sockret. Det är inte särskilt svårt men kan vara ruskigt effektivt, jag och min sambo gick ner totalt över 50 kilo på 8-10 månader.

[majatengdelius]
0

Jädrar, då har ni legat i :O

50 kg, det var inte lite. Bra jobbat!

Nej, jag hade nog inte behövt äta strikt LCHF jag heller. Tror inte att min viktnedgång hade gått riktigt lika snabbt om jag ätit lite mer ilberal LCHF, men jag hade ju med största sannolikhet gått ner i vikt ändå :)

Haha ja. Bara man hör ordet "diet" så blir man ju lite rast- och orkeslös…

JontaK
1

#11 Jag var lite som TS i början, bara jag tänkte "diet" kände jag mig styrd och begränsad. Är inte den som faller för yttre press men ofta kan det vara nog så jobbigt att förklara för alla i umgängeskretsen att man går på "diet". Det blir så mycket rynkade näsor och dumma frågor.

"Jag har slutat med onödiga kolhydrater och socker för min hälsas skull" låter bra och ifrågasätts mycket sällan har jag märkt.

Jo, jag vill gärna klargöra för SammieS att man inte måste börja med någon svältdiet eller utesluta varenda kolhydrat, enbart leva på pulver, soppa eller liknande för att tappa i vikt.

Jag har ett väldigt begränsande funktionshinder som hindrar motion så mina nästan 25 kilo togs bort bara med hjälp av min liberala lågkolhydratkost.