Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1647 ggr
Wilmanea
0

Äter på nätterna

Hej! Helt ny här. Sökte mig hit för att få hjälp med att bryta mitt ohälsosamma mönster. Är det fler än jag son har detta osunda beteende? Hur ska jag ta mig ur det? Vaknar fler ggr på natten o går upp o hittar mig nått att stoppa i munnen. Detta bidrar till att jag aldrig för en hel natt sömn är är som en zombi på dagen som sen bidrar till att jag inte har ork till att ta tag i min övervikt. Jag har varit en aktiv människa o tycker om att röra på mig o vet att jag mår så mycket bättre när jag är igång MEN har noll motivation. I höstas blev jag sjukskriven för utmatningsdepression då eskalerade allt. Våren o sommaren 2012 kämpade jag mig ner 25kg nu är allt det bortkastat o jag har gått upp allt o lite till. Hur bryter jag detta moment 22 o hur ska jag hitta tillbaka till min motivation. Så rädd för följdsjukdomar pga av min övervikt men hur sunt jag än resonerar kring detta o jag VET vad jag MÅSTE göra så är de precis om jag inte kan ta till mig alla sunda, kloka ord som jag säger till mig själv. Snälla finns det någon som känner som jag o hur gör ni för att bryta denna onda cirkel av både sockerberoende o obefintlig motivation. Kram

Lia
0

Är det något fett eller sockrigt du äter om nätterna? Prova att ha några morötter nära sängen (så slipper du gå upp och stoppa i dig fel saker) eller några andra råa grönsaker som är lätta till hands.

Wilmanea
0

Njä är inget speciellt jag får sug efter. Men värst är de om jag vet att jag tex har bakat eller har nått onyttigt framme. Jag försöker se till att sötsaker mm är fryst eller undanstoppat men då tar jag bara nått annat. Har provat med nyttiga livmedel. Säger till mig själv att inte gå upp utan somna om men det är precis som om jag går utanför mig själv o kliver upp fast jag vet att jag inte ska. Vill komma ifrån att jag vaknar alls. Det funkar endast om jag håller mig vaken till efter midnatt. Vaknar oftast vi 4:tiden.

Lia
0

#3 Kanske ska prova sömntabletter?

Wilmanea
0

Nä det vill jag inte. Måste kunna lösa detta på ett sätt där jag inte blir beroende av sömntabletter för o sova

Lia
0

Har du någonsin gått till en dietist?

Wilmanea
0

Jadå! Har gjort de mesta man ska o har full koll på vad jag ska äta eller inte äta samt vad jag ska göra o inte göra.  Allt detta fungerar dock inte om orken o motivationen inte finns där dessvärre.

Lia
0

Nej, känner igen det, fast i andra delar av livet, som skolan… Usch, det är svårt. Men om jag är riktigt sugen på något onyttigt så brukar jag ställa mig naken framför spegeln och påminna mig själv om varför jag borde låta bli. Det funkar oftast, för jag skäms lite, och då känns det bara jobbigt att få ner skiten. I ditt fall tror jag också att det blivit sån vana att gå upp och äta att kroppen förväntar sig att du ska göra det. Du har blivit van vid det. (och det vet du ju såklart). Det handlar väl om att tvinga sig själv till det bättre istället för att plåga sig själv till det sämre. Hoppas du hittar ditt sätt!

Wilmanea
0

Får sätta kodlås på dörren till köket o be någon annan byta kod varje dag 😎

[Majbot]
0

Utmana dig själv till att inte gå till köket och äta trots att du gärna hade gjort det?

Wilmanea
0

Det gör jag varje natt…😕

Saken är den är att jag inte vill men gör det ändå, som om jag gick i sömnen o inte kan styra själv vad jag gör.

[Majbot]
0

Finns det möjlighet att bygga hinder så att du är tvungen att kämpa fysiskt för att ta dig till köket = du borde vakna tillräckligt för att märka vad du gör och istället gå tillbaka till sängen?

Wilmanea
0

Låter ju helt absurt att jag inte kan tygla mina nattliga promenader. Något måste jag ju göra så ja ett hinder av nått slag är en bra tanke.

Önskar helst att det fanns ett knep redan när jag slänger av mig täcket så lägger mig ner o somnar om o till slut inte "vaknar" alls. Detta har blivit ett betingat beteende som jag måste lära bort. Min nattsömn bli aldrig djup o ihållande o jag går upp i vikt…. Jag är pga av detta kroniskt trött.

[Majbot]
0

Men testa att ställa upp en massa stolar vid din dörr eller liknande dit köket är, skadar ju inte att testa! :)

Wilmanea
1

Japp! Testar detta 😉 Tack för tipset!