Motiveringar.
Hej.
Jag skulle vilja samla lite motiveringar till att gå ner i vikt.
Har några själv.
nationalencyklopedin säger att
Blodets volym uppgår till ca 80 ml/kg kroppsvikt; något mer hos män, något mindre hos kvinnor. En man på 75 kg har en blodvolym på drygt 6 liter och en kvinna på 60 kg ca 4,5 liter.
Okej! Hur kan detta motivera?
Jag vägde för ett tag sedan(130911) 138 kg x 0,08 liter = 11,04 liter blod. Det räcker ju till 2 personer!!!!
Men jag har ju bara ett hjärta, en lever osv !
Så för mig blev det ett annat sätt att de på saken..
Idag väger jag 112,7 kg = 9,02 liter blod. Det känns bra att inte belasta mitt hjärta lika hårt. Ska snart ha bara 6,8 liter blod….. tycker det räcker gott.
Hoppas nån kan ha detta som en morot
Har en till..
Om man tänker på varför man ska äta det man är på väg att stoppa i munnen så kommer man att stoppa i sig mindre onödiga saker.
Jag åt lunch med några för ett tag sedan i Örebro.
Det var en buffé, vilket passar mig bra.
Jag kan välja vad jag får på tallriken!
När jag sätter mig vid bordet säger en av killarna..
- Värst vad du käkar nyttigt!!
- Ja, man måste ju tänka på vad man stoppar i sig.
- Äh! Jag skiter i vad jag äter, bara det smakar gott!
Jag tittar lite fundersamt på honom en stund. sedan säger jag.
- Jaha… Du är en sån där som ser din tunga som ett könsorgan.
Han sätter nästan i halsen och ser nästan lite arg ut en stund.
Vi fortsätter äta och efter stund säger han. Jag förstår vad du menar.
Så att äta något endast för att det är gott är ju egentligen lite konstigt.
Att prioritera tungans njutning före kroppens hälsa. Är du supersugen på choklad? Varför? För att det är ju såå gott!! Aha, Ha den i munnen en stund, och sedan spotta ut den när du känt smaken… finns inga smaklökar i magen!
Självklart ska det man äter inte vara äckligt bara för att man tänker på vad man äter, men det kanske ska balanseras lite annorlunda?
Hoppas detta kan motivera någon
TS, jag tror att du har missuppfattat det här med blodet… Blodmängden går inte att påverka, det är jag ganska säker på. Den går att påverka om man har blodbrist eller vätskebrist, men man får inte mer blod om man är större eller mindre blod om man är mindre. Du har samma mängd blod nu som när du vägde 138 kg.
Däremot, så har du rätt i att hjärtat besväras mer av övervikt. Det blir nämligen jobbigt för hjärtat att pumpa runt allt blod i en stor kropp och det kan bli överansträngt p.g.a. det samt p.g.a. dålig fysisk hälsa och höga blodfetter.
Man kan motiveras av:
- En lättare kropp är uthålligare då man inte har massor av extrakilon att bära runt på.
- Blodtryck och blodflödet försämras ofta vid övervikt.
- Knän, rygg och leder belastas mycket och man får ofta ont i kroppen förr eller senare som överviktig.
- Man blir ofta trött och sover illa som överviktig.
- Överviktiga blir oftare sjuka än normalviktiga och mår även sämre psykiskt generellt.
Hej zuperzero kul med svar.
Uppgifterna spretar ju en del kring detta.
Det är ju inte exakt 0.08L/kg. men i runda slängar.
Mina källor:
Sköterskan som tog blodprov på mig sist. (borde ha koll)
Jag frågade en extra gång och sa att då har ju jag dubbelt så mycket.
- Ja, det beror på hur stor man är.
Bra böckers stora läkarlexikon del 2 sid 79.
Hos en vuxen människa uppgår blodvolmen till drygt fem liter (75 - 80 mL/kg kroppsvikt).
Logik:
En Stor kropp = Mer volym
Fett celler är också celler som behöver näring via blodet.
Kroppsbyggare på 120 kg skulle nog ha svårt att klara sig på 5L blod.
Säger inte att du har fel och jag rätt men hittills pekar det åt att blodmängden ökar efter behovet i kroppen.
Kul med motivationerna du kom med.
Hej igen!
Okej, då får jag be om ursäkt!
Jag var nästan säker på att det var så, eftersom att jag läst omvårdnadsprogrammet på gymnasiet samt en del anatomi/fysiologi på högskola, har aldrig läst något om det (kan möjligtvis ha missat det). Det jag läst i böckerna har varit att kvinnor har ca 4,5 l och män ca 6 l, aldrig något om relation till vikt.
Dina källor borde vara pålitliga, ja! :) Så i så fall har jag lärt mig nåt nytt, haha! :) Bra motivation/tankeställare för viktnedgång! 🙂
Vill bara inflika att jag har också läst en del kurser ur omvårdnadsprogrammet, men jag fick snabbt glömma allt och lära om när jag började läsa biomedicin på högskolan. Verkar vara en del oklarheter i kurslitteraturen. Ursäkta OT.