Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3572 ggr
Peppe
0

5 kg på 7v!

Jag vill gå ner ca 5 kg på 7 veckor. vi ska till gran carania v 8 och då vill jag vara klar. någon här som kan hjälpa mig med att lägga upp en plan eller inspirera? hur mycket måste jag anstränga mig för att gå ner detta?

jag är 160 lång, väger nu 56-57 och vill väga 50-52. fettet har placerat sig väldigt charmigt över mage och rygg så jag känner mig som ett äpple på tändstickor. är egentligen inte så intresserad av vikten så länge fettet försvinner!

• är sockerberoende
  • gillar inte mat.
  • bor mitt i skogen så mitt gym är grusvägar!

i motionsväg tänkte jag mig ridning/promenader/jogging. räcker det?

hur länge och ofta måste jag jogga/promenera?

och framförallt, är drygt 5 kg på 7 v en tajt tidsplan så jag måste träna hela dagarna och aldrig äta godis?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

BMEXX
0

Sockret måste bort iaf! och kanske även börja med LCHF om du känner att du har ork för en sån stor omställning, har hjälp många med sitt sockerberoende.

Maten måste du hitta en lösning på. Ska man träna måste kroppen ha näring. Kan vara så illa att om man äter för lite så totalvägrar kroppen att släppa ifrån sig sina reserver.

Har du egen häst? isf så har du en jättebra och rolig möjlighet att få till en massa motion.

Promenader varje dag är bra. Ta med eller låna en hund så behöver det inte bli så tråkigt. Jogging ett par dagar i veckan är bra det med.

Jag tror inte du behöver tänka så mkt på maten utan mer på träning.

// Pabblo

Zadeira
0

Du är sockerberoende och gillar inte mat, där har du ditt "problem" klart och tydligt och också lösningen. Uteslut allt socker (eller ja, så mycket det nu går) och ät ordentlig, riktig mat i normala portioner och regelbundet.

5 kg på 7 veckor är inte alls någon omöjlighet. 0,5-1 kg i veckan är "normalt" att man klarar att gå ner om man anstränger sig lite.

Frågan är ju hur mycket du motionerar idag. Så länge du gör av med mer energi än du stoppar i dig så bör du gå ner i vikt. Så hur mycket du behöver motionera beror ju på hur mycket du äter. Den enkla ekvationen att om du rör dig mer kan du också äta mer är en rätt bra sak att ha i bakhuvudet.

bea28
1

Mina tips:

Långa promenader

Mindre (inget) socker

Jogging när man fått kondition

Cykling

Träningsvideor på Youtube, ex POP pilates (gratis och effektivt!)

Hårda träningspass 3-4 dagar i veckan

Minst 1 timmes lättare, daglig motion

Lycka till! Skrattande

Peppe
0

jag har både häst och hund Flört

tack! känner mig peppad nu. sprang en runda i skogen igår och har träningsvärk idag hehe. vad tror ni om rask promenad + typ sit ups och sånt idag istället? och en springtur imorgon igen.

bea28
0

#4  Man ska varva med kondition/styrka, så det låter som en bra plan ^^

Peppe
3

en uppdatering såhär 2 år senare!

Jag lyckades inte med mitt mål utan fortsatte istället gå upp. som mest vägde jag 64,5 kg i våras.

Men NU, 8 månader efter jag började på allvar så har jag gått ner 12 kg. Jag väger nu 52,5 kg. Målet jag satte var 52-53 och det har jag nått.

Jag gick ner de första 7 kg under sommaren, mycket slit bakom dem. Resterande 5 kg har åkt av av sig själv under hösten. Motion har INTE hjälpt mig ett dugg utan det var en omläggning av kosten som gjorde det.

Mitt nya mål är 49,9 kg. Vill så gärna se den där 4an!! 😃 Men det kommer jag ta efter vintern tror jag, under våren - den bästa tiden för viktnedgång när motivationen är hög. Nu ska jag bara njuta av min seger 🙂

Fridaaaa
2

#6 Gå inte ner mer!  Låter som en bra vikt till din längd. Så satsa inte på mer viktnedgång om jag vore dig.
Men bra jobbat det andra 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peppe
0

#7 nej jag är formad på så vis att det inte alls är för lite för mig. Som jag skrev i #0 har jag väldigt smala armar och ben men är mer rund på mitten. Det gör att min normalvikt är väldigt låg. Jag har inga kvinnliga kurvor 🙂 Det är dessutom bara 2,5 kg till 😉

Fridaaaa
3

#8 Om du menar "put" på magen är det helt naturligt. Och går du ner mer minskas det ju på andra ställen med? Hmm jag tror personligen att du har lite för höga "krav" och att den vikt du har nu är lagom, men är vad jag tror 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[majatengdelius]
2

Jag tycker inte helelr att du ska gå ner mer nu. Men, det är ju något du väljer själv, jag ville bara påpeka det :) Vad härligt att höra! 12 kg, det är inte dåligt! Grattis! :D

Peppe
0

#9 nej då jag har kärlekshandtag och inga armhålor eftersom dom är fyllda med stoppning samt inga nyckelben what so ever, och en härlig dubbelhaka. Jag verkar vara lite tvärt emot det vanliga, lår och höfter försvinner först på mig och buk/överkropp sist 🙂

[majatengdelius]
0

#Åh, du kan skatta dig lycklig. Jag har de senaste 2 åren legat i krig med mina lår -.-

RobinEH
0

1kg muskelmassa innehåller ca 700kcal, 1kg fettmassa innehåller ca 7'000kcal. Hoppas du ser problemet.

Skatta sig lycklig? Bukfetma ökar kraftigt risken för hjärt-kärlsjukdomar. Fettansamling kring höfter är mycket hälsosammare än fettansamling kring buk.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[majatengdelius]
0

Ja, #13, nu var jag ju kanske inte sådär överdrivet seriös, menar bara att se det ur en lite mer humoristisk vinkel.

zuperzero
0

Jag skulle satsa på styrketräning för att forma kroppen, om du har sådan kropp som du säger. Ibland blir man mer nöjd av det än av att gå ner mer i vikt. men som sagt, du väljer själv 😉 styrketräning kan forma kroppen ganska mycket och göra så att dina ben o din rumpa får mer former och att magen blir lite fastare då du får muskler och inte bara fett. 

Riktigt bra jobbar hur som helst! 😃

Peppe
0

Nej jag har inget intresse av att träna styrka. Jag har både hästar och hundar och får vardagsträning av det. Jag siktar på långsiktiga lösningar. Att träna för tränandets skull är ingenting jag kommer kunna hålla kvar motivationen till i mer än 2 veckor 🙂

#13 nej jag ser inte problemet. Menar du att jag skulle ha tappat mina 12 kg i muskler? Jag gör samma fysiska arbete nu som för 2 år sedan. Eller rättare sagt, jag gör MER eftersom jag köpt mig en till häst 🙂

Peppe
1

#13 sen skulle jag inte kalla det bukfetma då det för det första inte rör sig om fetma och för det andra inte buken.

RobinEH
1

Problemet är att vågen kan ge dig tillfredsställande siffror utan tillfredsställande resultat.

Så du har ett midjemått under 88cm. Varför behovet av att minska? Utifrån det du skrivit så låter det mer som att du har väldigt låg muskelmassa.

"fettet har placerat sig väldigt charmigt över mage och rygg" "har jag väldigt smala armar och ben men är mer rund på mitten" "lår och höfter försvinner först på mig och buk/överkropp sist"
Du får ursäkta om jag missförstår men det låter faktiskt som att det är just buken du har problem med. 

Sedan att du "bara" vill gå ned 2,5kg till är det inte så bara. Det handlar om att gå ned 5% av din nuvarande kroppsvikt, 20% av vad du redan har gått ned eller att minska 1 enhet av BMI (20,5-19,5).

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Peppe
0

#18 Varför går du igång så på mitt inlägg? Ja jag har ett midjemått under 88 cm, försök visualisera hur det annars skulle se ut baserat på vikt och längd. 

Vad får dig att tro att jag tappat 12 kg muskler? 

"fettet har placerat sig väldigt charmigt över mage och rygg"  Ja lite skillnad kan du ju tänka dig att det är nu, minus 12 kg senare…

"har jag väldigt smala armar och ben men är mer rund på mitten" rund på mitten jämfört med benen givetvis 🙂

"lår och höfter försvinner först på mig och buk/överkropp sist" "Sist" är inte synonymt med "inte alls" i min ordbok

jag har tunn benstomme, är finlemmad eller gracil eller vilket ord ni vill använda. Jag har inte den klassiska päronformen utan snarare äppleformen. 

Hur kan du i ena stunden påstå att jag har problem med bukfett, och i nästa bli upprörd över att jag vill gå ner 2,5 kg till? Jag har läst matte E, jag kan räkna själv 🙂