Kaloriunderskott
Jag har mina ätstörningar och klarar inte av att hålla på med massa dieter, så jag kör på kaloriunderskott.
Jag har då räknat ut att jag lever för 2100 kalorier per dag, och efter underskottet ligger jag på 1600 kalorier. Jag är ung och har dessutom beslutat att spara 150 kalorier varje dag till lördagen för alkohol osv. Det betyder att jag äter 1450 kalorier varje dag. Vilket är ett stort problem.
Jag förstår nämligen inte hur jag ska få i mig allt! Jag äter inte så pass mycket att jag kan få i mig 1450 kalorier utan stor ansträngning. Jag började med att dela upp dem. Så till frukost, lunch och kvällsmat ska jag äta 350 kalorier vardera, och på de två resterande mellanmålen äter jag 200 kalorier var. Men det har inte heller hjälpt. Jag får slå knut på mig själv för att klara av det, och det hjälper mig inte direkt i min sjukdom. Det är inte så att jag tycker illa om det jag stoppar i mig, det är bara så att jag blir så hemskt mätt.
Så, jag undrar väl mest: Finns det någon här som har samma problem? Och har ni kanske några tips?
Du kan äta några Marie kex 20 kalorier / st
Nötter
#1 kex känns så meningslöst att stoppa i sig… Kakor liksom. Jag vill hellre äta en helt nyttig diet. Så som #2 sa: nötter, tack! :)
Med fet mat är det lätt att komma upp i kcal/dag.
Kotletter/lax/ägg/nötter/smör exempelvis.
#4 Jo, men fet mat innehåller även… fett. Och jag förespråkar inte fett i den mängden. Jag äter den mängd fett som är avsedd per dag, sen får det vara bra. Så visst, nötter är väl bra som innan nämnt, men då handlar det bara om några stycken. Men tack :)
#5 Fett är inte farligt. Ät mer kolhydrater/proteiner då?
#6 Jo, mer fett än dagsintaget orsakar ju viktuppgång. Kör man på LCHF är det en annan femma, men det skulle jag aldrig få för mig att hålla på med. Så visst om fett innehåller mycket kalorier, det är ändå fel kalorier för mig. Jag vill inte heller äta för mycket kolhydrater, och protein är väldigt mättande. Och det är ju problemet, jag blir mätt.
#7 Mer kcal än dagsintaget orsakar viktuppgång inte bara fettet i sig. Du kan äta bara fett om du så vill utefter dagsintag utan att gå upp.
#8 Möjligt, men om man endast äter fett så missar man ju alla näringsämnen, vitaminer osv. Man ska äta balanserat. Och jag anser att min kost är balanserad om jag inte äter mer av någon grupp än jag bör.
#9 ät mer kolhydrater då? Ta multivitaminer? Tvinga dig själv till att äta mer så vänjer sig magen med tiden…? :L
Säger inte att du BARA ska äta fett, det var ett exempel. Det handlar ju om kcal in vs kcal ut.
#10 De vitaminer som räcker kommer ju med en välbalanserad kost, och därför vill jag inte behöva ta multivitamin.
Och jag förstod att det var ett exempel :) jag gjorde likadant ^^
#11 Inget fel med extra järn exempelvis eftersom de nivåer sjunker i regel för kvinnor då vi har mens.
Då kan du ju bara äta mer kolhydrater eftersom du blir mätt av protein och inte vill äta mer fett. Eller så äter du mer protein och lär dig äta mer.
#12 Jag är alltid under kontroll på sjukhuset eftersom jag har blodbrist då och då. Så jag har koll på mina nivåer av både järn och B12, och trots blodbristen är de alltid som de ska :) Så om jag äter massa tabletter av järn i onödan kanske det blir för högt, och det finns ju ingen direkt mening med det när det redan är bra ^^^
Men ja, får väl göra så!
Vitaminmässigt åker väl överskott ut med kisset.
Läste någonstans att man ska vara försiktig med överdriven konsumtion av vitaminer. Att man får i sig tillräckligt i kosten, och endast ska äta det om man ligger i någon riskgrupp. Det kan bli för höga doser i kroppen som inte är nyttigt. Jag orkar inte leta belägg för detta, men jag lyssnar på det och stoppar inte i mig sånt i onödan ^^ Vet jag dessutom på pappret att jag har tillräckliga mängder av allt (utom de stackars blodkropparna) så finns det ju verkligen ingen mening med det. ^^ För min del!
Aha jo jag såg det nu, kollade upp det. Dock om man tränar är det bra med magnesium tillskott eftersom det försvinner med svettet och D-vitamin under det mörka halvåret kan ju inte vara negativt.
Jag tränar inte så mycket pga reumatiska sjukdomar som gör det för svårt. Det gör för ont helt enkelt. Så promenader blir det för min del. Och jag har klarat mig varje vinter i 20 år utan D-vitaminbrist heller, så det klarar jag nog ett bra tag till ^^
Just saying. Generellt för andra, då en hårt tränande blekfis som jag behöver det xd
@TS Det verkar som att du fått för dig att fet mat är näringsfattig. Det stämmer verkligen inte. Var inte rädd för fettet i sig heller. Det är inte fett man blir fet av. Ät med gott samvete fett kött, ägg (ja, även gulan), fet fisk och gärna inälvsmat som lever och njure. Näringstätheten i den typen av mat kan inte matchas av något annat.
#19 Jag pratar inte om dåligt näringsvärde i fet MAT, utan i FETTET. Och jag tycker att det är vidrigt att äta för fet mat, så det är inte direkt rätt metod för mig hur som. Alltså äter jag bara den mängd fett som är avsedd.
#20 Ahaa! Då förstår jag bättre.
#14 Jo, vattenlösliga vitaminer gör det. Dock inte fettlösliga… har jag för mig.
Vad är det för bra näringsvärde i kolhydrat? En kolhydratmolekyl är en kolhydratmolekyl och en fettmolekyl är en fettmolekyl. En kobalaminmolekyl är en kobalaminmolekyl och en retinolmolekyl är en retinolmolekyl.
Eftersom du känner att du lätt blir mätt så föreslår jag att du intar flytande föda mellan målen. Du kan exempelvis göra smoothies, dricka juice eller liknande. Mixa ihop lite bär eller frukt med nötter och mjölk(/grädde).
#22 Jag förstår absolut hur du menar, eller ja, delar av mig förstår. Glöm inte att jag har en ätstörning som är kraftigt inpräntad i mitt huvud, och då kvittar det hur kemin fungerar. Jag vet att det är som jag säger, oavsett om det stämmer eller ej. Så jag söker inte direkt några förklaringar, för tyvärr hjälper det inte, jag har själv försökt :/ (Och nej, jag kan inte få hjälp med detta. I min kommun tar psyk inte tag i det, för de anser att det är en dietists jobb, och dietisten tar inte tag i det, för de anser att det är psyks jobb.) Därför söker jag mest bara förslag. Och ditt förslag om drycker var väldigt bra! :)