hjälp mig
Kille, 17 år, 180, 91kg, helt frisk
Det är inte första gången jag försöker gå ner i vikt. Det slutar alltid med att jag ger upp efter 1 vecka när en vän bjuder mig på pizza eller annat fett mat. Ibland bestämmer jag mig för att ersätta socker med frukt och grönt, men när mamma tar hem kakor så förvandlas jag till ett matvrak. Dessutom så har jag nästan inget tålamod.
Jag äter dock inte alls mycket.
Jag behöver hjälp med att kunna kontrollera sockersuget (godis, fast food), och inte tappa motivationen att träna och äta bra. Förslog på hur man effektivt bränner kalorier uppskattas.
Mitt mål är att bli av med runt 20kg fett och bygga på muskelmassa. Någon som vet om man ska börja gymma efter viktminskningen?
Du kan (som exempel) ge dig en dags freepass/vecka bara för att bygga in en god vana. Efter vanan är insatt så kanske du kan minska antalet freepassdagar. På detta vis känns inte ett snedsteg som ett failure utan du snarare frågar dig om pizzan är kakorna är värda att spendera sin enda dag på eller om man vill vänta till helgen eller liknande. :)
Säg även åt dina vänner och din familj att du försöker gå ned så du vill inte att dom kommer och frestas. Du kanske kan hitta en träningskompis?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Börja gymma nu istället! När man har extrakilon har man oftast mer muskler än magra personer, så om du styrketränar nu för att behålla dina nuvarande muskler tills du uppnått din målvikt ligger du ett steg före. Dessutom bränner styrketräning mycket fett och en muskulös kropp bränner mer än en otränad. Lycka till!
🙂
Eftersom du skriver att du äter lite och har ett stort sockersug precis som jag gör i peridoer så vill jag tipsa dig om att se till att äta ordentligt regelbundet. Då hamnar du inte lika lätt i de "dippar" som skapar ett sockersug då ditt blodsocker blir mer jämt. Det kommer även vara lättare för dig att tappa vikt eftersom du inte försätter kroppen i svältläge. Jag är en sådan människa som kan gå hela dagen utan ordentlig mat och sedan trycka i mig sötsaker för att dämpa sötsuget och den akuta hungerkänslan som kan dyka upp till kvällen. Men sedan jag började äta ordentlig frukost och sedan regelbundet under dagen har detta minskat avsevärt.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Det kan kännas jättetrist i vissa perioder, men varje gång du funderar på eller tar ett initiativ att göra något åt det så är det ett steg i rätt riktning! Fortsätt så.
Olika saker fungerar för olika personer men oftast är en rivstart en riktigt bra idé. Räkna kalorier och försök hålla dig runt kanske 1200/dag i en vecka. Tänk dig att det bara är en vecka och det klarar du, det vet jag! Gymma under tiden, styrka och eller kondition - passa dig dock så att du inte äter mer så fort du kommer hem. Bestäm dig innan hur mycket du ska äta och lägg fram det. Ett ägg för protein, en portion sallad och ett glas yoghurt t.ex. Variera det så att det inte blir tråkigt!
När den där veckan är klar så kommer troligtvis något ha hänt på viktfronten och du kommer vilja fortsätta!
Tänk på det så här: Du kan äta vad du vill, men inte hur mycket som helst. Den regeln gäller fortfarande när du har gått i ner i vikt. Vill du ha fast food så slopa pommes och dricka och ät bara hamburgaren. Ta en pizza med killkompisarna en fredag, men ät lite mindre innan och träna så kommer den inte ens att märkas!
En vecka. Utmana dig själv! Och fortsätt skriva här på iFokus om hur det går. Du kommer få ett helt gäng med peppande kommentarer och det kan vara ovärderligt! När veckan är klar, så kan du säga "En vecka till"
Lycka till med allt!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.