Nyttiga mellanmål?
Hej där.
Jag är gastric bypass opererad och behöver tips på nyttiga mellanmål. Problemet är att jag bor i Japan och allt finns inte tillgängligt här. T:ex så är frukt löjligt dyrt, speciellt äpplen som är den enda frukt jag riktigt gillar. Det är alltså så pass dyrt att det inte går att äta till mellanmål mer än kanske någon gång per månad.
Jag äter ibland yoghurt, en sort som är både nyttig och god, men blir less om jag ska äta den hela tiden. Jag ska ju äta sex gånger om dagen och äter ungefär två-tre varma mål, dvs mer lagad mat. Men sen där i mellan vill jag gärna ha något enkelt att tugga i mig, men ändå nyttigt.
Det är löjligt svårt faktiskt, för jag har noll fantasi och allt finns som sagt inte tillgängligt här heller. Men alla tips är välkomna, så får vi se om det finns något jag kan ta vara på.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Du kan ju ha ett gäng färdigkokta ägg i kylen och äta ett eller två som mellanmål.
Keso, sötmandlar, valnötter, jornötter eller andra nötter, rökt lax, ost, makrill i tomatsås, skivat kött, smörgås.
Hur e det med grönsaker? Samma som med frukten? För annars finns det ju ett helt gäng med grönsaker.
#1 Tack så mycket för tips! Nötter har jag svårt att äta sedan operationen, så det fallet bort på det. Ägg är gott, men jag har svårt att äta mer än något ibland, för det blir lätt för mycket för mig. På smörgås går okej, men som det är blir lite "mäktigt", så att säga. Ost brukar jag äta, det finns en löjligt god ost här, men det är typ samma där. Det blir lite för mycket efter några dagar, för jag har inte så mycket att variera med. Fisk av alla sorter försvinner, smörgås är inte direkt nyttigt men jag äter det ibland ändå i brist på annat.
Grönsaker är inte så dyrt, men det jag mest skulle vilja äta är i så fall typ morötter, men har än så länge inte hittat så man slipper skala och dona själv. Jag delar kök och det är verkligen det vidrigaste kök jag någonsin sett, så vill typ inte använda det eller någonting i det. Brukar använda mikrovågsugnen och t.o.m. då är man lite rädd för att typ få pesten eller nåt…
Skivat kött är en bra idé, skulle kunna kombinera med t:ex ost och ägg och variera en del där, så det är gillat. Måste bara dra med någon som kan mer japanska än jag när jag handlar kött annars kan man råka få med sig typ gristunga eller komage hem *been there done that*. 😟
Ska se om det finns någon typ av keso här, eller något liknande i alla fall.
Vad tråkigt att du har ett sådant skabbigt kök! Jag känner dock igen mig då jag är student och inte bor på det finaste stället precis.
Frukt har vissa bra vitaminer i sig, men det är också stora mängder socker så ingen större förlust :)
Du har fått ett antal bra förslag - det där med morötter rekommenderar jag också. Köp ett litet skärbräde och en kniv så kan du fixa det själv i ditt rum. Det blir extra gott om man skär den i stavar! Detsamma fungerar förresten för gurka.
Utöver det så kan jag rekommendera:
Alfalfa groddar på t.ex. ett knäckebröd - finns det knäckebröd i japan?
Muslibars - dock är många onyttiga så läs vad som är i!
Kvarg (eller liknande) - blanda med funlight så får du en god smak och knappt några kalorier - dessutom går det att variera mycket med smakerna så du slipper tröttna.
Tranbär & andra bär - gott att bara äta som det är, men kan även mixas med yoghurt och/eller havregrynsgröt.
Skinka med en bit avokado i eller bredvid - Mums!
Jordnötssmör och en halv banan/riskaka - jordnötssmör är faktiskt bra, i små mängder, jättegott med banan till (om du kan få tag i det) annars fungerar det utmärkt tillsammans med något halvsalt som riskakor.
Ofta finns det även lunchbufféer med kall mat - t.ex. kyckling, sallad, fetaost och olika grönsaker. Där kan du plocka ihop lite av varje och bara ta några tuggor till mellanmål.
Hoppas det hjälper och lycka till med mellanmålen! :)
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
#3 Massor med bra tips som tyvärr inte fungerar alls i Japan haha!
Knäckebröd finns inte, inte har jag sett müsli bars heller, eller jo, med russin i och jag ogillar russin galet mycket. Kvarg har de inte, och inte fun light heller, har inte sett saft överhuvudtaget nu när jag tänker efter. Bär är precis som frukt - extremt dyrt här, om det ens går att få tag i. Avokado har jag inte sett heller, och banan är som sagt dels för dyrt och dels gillar jag det inte alls.
Riskakor har jag inte sett, men jag har sett något liknande som faktiskt är rätt gott och som jag inte tror är väldigt onyttigt. Salladsbufféer har de inte här heller. xD
Gud vad krångligt det ska vara, haha!
Det jag kan trösta mig med är att den mat som finns här, även den färdiglagade, på det stora hela är bra mycket nyttigare än den i Sverige så det är absolut inget problem med att äta den. Funderar på att äta onigiri till lunch istället, och kanske slänga in ett ägg…
Och fy farao vad jag saknar fetaost, insåg jag. 😮
Tror det kan finnas sojasnacks och dylikt som är rätt nyttigt, för som sagt är det mesta här förutom rent och skärt godis relativt nyttigt. Får se om jag kan kombinera något sådant med typ ägg, skinka och ost för att variera det lite!
Jag uppskattar tipsen, det är såklart svårt förstår jag att ge tips när jag sitter på andra sidan jorden där deras utbud är väldigt annorlunda mot i Sverige.
Edamame kan jag dock äta (sojabönor, på svenska, tror jag) och det är väldigt billigt också. Och GOTT!
Det går väl att köpa sådana där risbullar, med fyllning i ganska billigt? Det kanske kan funka?
#5 Ja precis, onigiri som jag nämnde i förra posten. ^^
De är löjligt goda och är inte ofantligt onyttiga direkt. :P
#6 Jag hade glömt bort namnet. Men det finns väl flera olika varianter av dem, och går att äta till middag också. Vad jag kommer ihåg var de inte speciellt dyra heller.
Jodå, finns massor med olika sorter. De kostar ungefär 6-7:- styck.
#8 Det är bara att mumsa på då. Jag önskar att jag hade tillgång till sådana.
Tofu är väl typiskt Japanskt och finns säkert i alla möjliga varianter.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Prata med någon annan som bor i närheten? Det kanske finns någon annan trevlig japan som har bra idéer om vad som finns där just du bor? :) De borde ju också bli hungriga emellanåt kan jag tänka mig. (Har ingen aning om hur deras matkultur ser ut, så det var knappast ironi från min sida.)