Bli smal
Hej alla på iFokus. Jag är en kille som nyss fyllt femton och är ungefär 172cm lång och väger 73kg. Sedan barn har jag varit överviktig men för bara något år sedan gick jag under gränsen för överviktighet. Men efter det känns det som att allt gått åt he*vete. Jag har många gånger försökt gå ner i vikt genom att jogga me har blivit att jag klarat det i en vecka sedan glömt bort det helt. Är också en aktiv datorspelare. Hela min familj går på en diet som heter LCHF eftersom den alltid funkat bra och det är något hela familjeb har gått med på att ha. Alla i min familj är mer eller mindre "tjocka", förutom min lillebror då. Jag går andra terminen i åttan på en skola i närheten och går i en klass som består av idrottare. Detta tär eftersom alla dem är populära hos tjejer, är smala och har sexpack allihopa. Jag har själv för dåligt självförtroende att fråga min livs kärlek om hon känner samma för mig. Jag hatar mig själv för att jag är en sån oduglig fegis som inte klarar av sånt. Jag har fått kommentarer om hur tjockt och fettigt mitt ansikte ser ut och det har fått mig att alltid titta mig i spegeln och kalla mig själv ful. Jag klarar inte av att lägga upp bilder på mig själv och vet inte vad jag ska göra. Jag vill gärna ha något tips på hur jag borde göra för att kunna bli smalare och få den kropp jag vill ha, att slippa fettet.
Det var väl inte tjockt? 172/73 !!!
Jämför du mig med alla andra killar i klassen så är jag verkligen det. Och har en dubbelhaka som aldrig velat gå bort :(
Läs reglerna, man måste vara minst 16 år här för att få tips. Står på sajtens regler.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag föll då som en pannkaka för min sambo, trots att han hade bmi på gränsen till fetma. Det är liksom inte sånt som spelar roll. Jag är själv en träningsmänniska som gillar att lyfta skrot. Men Vi är också bägge två inbitna gamers som kan sitta veckor framför datorn med godis/chips och bara ha det gött! Jobba på ditt självförtroende i stället. 👍 du duger!
Har du möjlighet att bli medlem på gym? Styrketräning hade sannolikt varit fördelaktigt för dig. Du borde snarare satsa på att utveckla muskelmassa än just viktminskning. Prata gärna med din läkare eller skolsköterska huruvida de anser att du är i behov av direkt viktminskning.
Regeln är följande:
"Vi undanber inlägg om bantning från personer som är under 16 år, och rekommenderar att man tar kontakt med skolsyster eller sjukvården för hjälp. Det är inte bra att banta då man växer, men lider man av stor övervikt finns det hjälp att få. Vi är inte några experter här inne och kan därför inte hjälpa på bästa sätt."
Det undanbedes, men är tillåtet.
#5 Dock lider personen i fråga inte av övervikt och så samt att jag har sett Medarbetare som sagt till ang det om det varit någon under 16 år. Så säger bara vad som står där samt vad som de skrivit i andra trådar, inget annat.
TS är enligt IsoBMI överviktig. Återigen så undanbedes inlägg om viktminskning från personer under 16 år, regeln är som regeln är skriven. Vad Medarbetare gjort innan kan jag inte uttala mig utan att se inläggen.
#7 BMI är bara riktlinjer samt att personen i fråga växer och utvecklas fortfarande. Man kan inte gå på det och säga att personen är överviktig eller liknande, många gånger BMI inte har stämt.
Samt att man ska inte banta om man inte är överviktig eller som barn heller, bättre att kontakta någon kunnig i så fall, för det kan gå åt hel fel håll istället. men så anser jag ialla fall.
#7 Fast han frågade ju inte om en bantningsmetod, utan jag förstod det snarare som att han vill ha hjälp att ändra sin livsstil. Men ja, reglerna är ju som de är.
Om man inte kan gå på BMI för att mäta övervikt kan vi ju heller inte påstå att TS inte är "överviktig" då vi inte ens har sett honom.
TS. Jag råder dig att jobba med din självkänsla. Du duger som du är, det gör alla. Utseende är inte allt, det kommer du att märka om ett par år. I din ålder har de flesta dåligt självförtroende och är osäkra om de duger, oavsett hur man ser ut. Det är trist att det är så, men det beror på att samhället är såpass utseendefixerat som det är.
De hälsosamma råden jag kan ge dig är:
- Jobba med din självkänsla. Försök fokusera på det du är nöjd med hos dig själv.
- Börja träna/motionera regelbundet. Välj den träningen/motionen du tycker är roligast.
- Sluta ät när du inte är hungrig längre.
- Minska på sötsaker och snacks.