Honung och viktminskning?
Jag har kanske en något konstig fråga. Jag har nyligen börjat gilla te, och det blir alltid lite godare med lite honung i. Om man dricker detta en till två gånger om dagen, har det då en märkbar påverkan på min viktminskning? Tänkte till det negativa hållet.
Nej, en liten tesked honung per kopp skulle ge dig 25 extra kalorier per kopp och dag. Ganska försumbart. Men överkonsumera inte 👍 inga rågade jätteslevar!
#1 tack för ditt svar. Jag får nog hålla det till "ibland förekommande vardagslyx" :-D #2 jag tänkte mer att det ger så pass mycket extra kalorier och energi att det kommer att påverka. Jag gör nog, baserat på svar nr 1, bedömningen att för min egen skull så får det helt enkelt inte bli en vana. Många bäckar små ;-) och jag äter hellre kalorier och blir mätt än att dricka dom.
Jag hade själv honung i teet tidigare, men har vant mig vid att inte ha det längre. Jag kan inte påstå att teet jag dricker nu smakar sämre för att jag inte längre använder honung, men det tog ett tag att vänja sig.
För mig är problemet att allt som är sött triggar mig att söka annat som är sött. Det skapar ett sug som är svårt att motstå. Jag har helt enkelt ett sockerberoende som går igång om jag använder alltför mycket sött i det jag äter.
#4 nej, äckligt smakar det inte men det blir godare med honung och jag tycker att det framhäver smakerna bättre. Vet man att man är svag mot socker är det nog dumt att ha honung i.
Jag brukar dricka honungsvatten. Ett tag drack jag till och med en halvliter varje dag (1,5-2 tsk). Skapade en tråd på kost iFokus ang. nackdelar med honung. Men nu så tänker jag sluta helt, förutom kanske en kopp nån gång då och då, tills honungsburken tar slut…
Fick iaf mycket bra svar: http://kost.ifokus.se/discussions/52fcdbec8e0e746d8b0005bb-mycket-honungsvatten-onyttigt?readstate=false