Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1003 ggr
Hell
0

Inte kul längre!

Hej alla!

Jag bestämde mig i början av året för att låta 2014 vara det år jag äntligen går ned i vikt. Den 13 januari körde jag igång med att logga vad jag äter med appen Lifesum. Mitt dagliga mål är 1500kcal och jag går även till gymmet 3ggr i veckan och springer 30 min på crosstrainer.

Jag vägde 79,5 kilo från början och ligger nu på 75. Problemet är att det står still på vågen och även om jag vet att det inte är det viktiga så börjar jag känna mig riktigt omotiverad. Jag orkar inte logga vad jag äter och det är inget kul på gymmet nu. Jag har kommit så här långt förut och gett upp, så jag vill ju inte att det händer igen. :P
**
Hur gör ni när motivationen tryter? Vad funkar för er? Hur peppar man sig själv förbi siffror och till kortare delmål?**

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

VeronicaKahlbäck
0

Jag är överallt 🤐Är du på Friskis nu? Även jag har lyckats skaffat mej allkort där. Om det är segt att ta sej dit kan vi alltid försöka ta oss tillsammans! I övrigt är jag dålig på pepp, mitt bästa tips är att ha en peppande bakgrund på telefon, fungerar för mej.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

Jag är överallt 🤐Är du på Friskis nu? Även jag har lyckats skaffat mej allkort där. Om det är segt att ta sej dit kan vi alltid försöka ta oss tillsammans! I övrigt är jag dålig på pepp, mitt bästa tips är att ha en peppande bakgrund på telefon, fungerar för mej.

Hell
0

Haha funderade på om du skulle se det här! ;) Ja, jag är på Friskis! Har inte allkort men har lite engångsbiljetter som funkar till pass, kan bara inte boka.

Det vore kul att kanske köra något pass eller så, kanske är det som behövs. :P

VeronicaKahlbäck
1

Har ju en förkärlek till "Nya-inlägg…"-funktionen :) Bara du bestämmer något som passar men ta gärna lite hänsyn till min obefintliga kondition.
Sara, Lina, Yvonne och Sofie har väl med? Tränar du helst på det i city eller det andra?

JontaK
1

Nu vet jag inte hur ditt liv ser ut i övrigt men för mig var just motivationsdelen det allra största "hotet" för min viktminskning. Jag lider av ett fysiskt handikapp som hindrar mig från både motion och avancerad matlagning.

• Hur gör ni när motivationen tryter? 

Jag försökte lägga slutmålet i bakgrunden men ändå ha det i huvudet, hela tiden peppa mig själv att ha disciplin och "hota" mig själv med tankar som "du har misslyckats för, ska du verkligen göra det igen?". Ett tankesätt som absolut inte fungerar för alla men jag var så trött på min vikt, kropp och hälsa att det räckte att intala sig att "jag vill inte ha det så här längre" för att motivationen skulle höjas.

• Vad funkar för er? 

Inte pressa viktmålet, det fick vara en flytande deadline bara jag kände att det gick åt rätt håll och jag mådde bättre. Om vågen gick lite upp eller lite ner var inte så hemskt viktigt, bara jag hade disciplinen att följa riktlinjerna jag satt upp.

• Hur peppar man sig själv förbi siffror och till kortare delmål?

Se dieten och träningen som ett helt nytt liv! Du vet att du kommer må så mycket bättre om du fortsätter kämpa!

Den "förra" livsstilen är ofta bekvämare men det är vanan som spökar. Att bryta gamla vanor ger ju så småningom fördelen att du inte hela tiden behöver intala dig att äta rätt eller träna, till slut kommer det naturligt.

En vana ny vana tar tre månader att implementera enligt mina gamla sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Jag vet inte om det stämmer generellt men det är definitivt intressant att tänka på!

Ha som mål att hålla en sundare livsstil dag för dag, lägg de långsiktiga målen i bakgrunden.

Hell
0

#5 Jag är student, lider av ett dåligt knä som gör att tex utomhusträning är svårt vid den här tiden på året och löpning/löpband går bort.

Tycker det känns som du säger att jag behöver ett delmål, vilket du har rätt i. Det är svårt bara för jag har ju "slutmålet", jag mäter midjemått och har ett delmål på 70kg. Förra gången jag försökte "stannade" jag på 74kg vilket är det som verkligen känns jobbigt. Vill inte komma dit och fastna igen! 

Förstår vad du menar, jag ska försöka att fokusera på dag till dag, vecka till vecka istället för det önskade slutresultatet. Hota mig själv fungerar nog inte så bra då jag redan är ganska stressad. ;) Hämtar dessutom hem en valp i början av mars så är orolig att det ska bli för mycket att orka tänka på tränning + vad jag äter då.

Tack för tipsen!

utanforboxen
1

Hej. Funderar på problemet och kommer bara fram till en sak. För att kunna ha tillräckligt stark motivation att ändra på något måste man ha ett tillräckligt starkt motiv/mål som gör att det jobbiga på vägen till målet inte får så stor betydelse. Ta en fundering på vad du grundar ditt mål på. Välj den starkaste orsaken till varför du vill nå dit. Det är bara din vilja som kan motivera dig. Svårigheten är ju att motivera sig med vad andra tycker är viktigt, man måste hitta en egen "morot". Hoppas jag inte krånglar till det. Kämpa på, hitta "Moroten" och fokusera på den.

[Majbot]
0

Hur gör ni när motivationen tryter? 

Tänk så att om du lägger av så måste du ändå bara börja om igen för att nå ditt mål, är det värt det?

Hur peppar man sig själv förbi siffror och till kortare delmål?

Fokusera mer på din prestation, t.ex. hur långt du kan springa, hur många push-ups(på tå/fötter?). Se det som att du ska bli starkare i övningarna istället för att bli av med x antal kg eller cm runt kroppen.

genser
1

Och sätt inte tidsmål! Det har varit jätteviktigt för mig (men skitsvårt att hålla ibland).

Så fort jag börjat tänka -till det och det datumet ska jag ha gått ned så här mycket, efter det ska jag gå ner till x kg innan månad y är slut, etc… Oftast är målen rätt orimliga och jag har lärt mig, tillslut, att kroppen inte levererar resultat på beställning. Och så när jag inte nådde målen i tid blev jag nedstämd och lade av. Dumt.

Istället, precis som flera har sagt innan, fokusera på hur du får bättre resultat på träningen eller i dina livsvanor -inte på vågen (den är svår att bestämma över), och jobba på tålamodet :)

Dessutom: om du gått ned 4,5 kg sen i början av januari är det ASMYCKET! Om du är besviken över det får du ta och köra en reality check på dina förväntningar, så kan du kanske bli nöjdare :), 1-2 kg i månaden -särskilt när första "raset" är avklarat är bra och rätt normalt!

Lycka till, hoppas du hittar peppen!

scirocco
0

Man står stilla länge ibland, motivationen är svår, men var inte för sträng mot dig själv utan unna dig att fuska ibland, då är det lättare att hålla motivationen i längden. Har just stått stilla i 2månader, men nu börjar det gå ner igen. Och underskatta inte promenader om du inte gillar/kan springa, promenader ger mer i längden och sliter inte lika mycket på knän osv. Så många får för sig att det inte räcker med promenader utan de måste springa, det är helt fel. Jag promenerar sen ställer jag mig på crosstrainern en stund när jag kommer hem.

LindaV-norr
0

Mitt tips är att om det går tungt med att räkna kalorier och håll koll på det så ta någon färdig meny ur en tidning (vilken kost man än äter). Ur menyn brukar jag sen plocka några dagar som jag tycker låter goda och handla hem varor för en vecka. Många gånger tycker jag de färdig menyerna kan vara väl överarbetade … (vem har tid att laga olika rätter till lunch och middag varje dag 😮). Skriv sedan in i din almenacka vilka maträtter du ska äta varje dag.

Som träningstips föreslår jag att du på mogonen innan skolan (ex efter hundpromenad) kör ett pilates/yoga pass på rummet. Det behöver inte vara en hel timme. Bättre att du kör 20 minuter än att du tappar motivationen totalt.

Lycka till.

leemland
0

Sluta kolla vågen så ofta (vet inte hur ofta du kollar nu) . Kolla istället cm, det syns kanske(nog) fortare där än på vågen .. :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Hell
0

#9 Haha jo, det låter mycket men jag låg på 75kg innan jul och allt det där. Så det känns liksom som att 75kg är min egentliga utgångspunkt - i huvudet har jag alltså inte gått ned någonting, utan bara blivit av med det jag la på mig på kort tid. If that makes sense. :P

#12 Har slutat kolla vågen, men så har jag också slutat räkna kalorier. Centimeter syns det inget på heller, även där står jag och stampar. Så det känns verkligen som att det inte händer något, vilket inte är så roligt. Enda resultatet där är väl att jag är mer "degig". Urk.

Vill tacka alla för tips, jag försöker motivera mig själv att bli mer resultatinriktad, men det är så svårt när jag inte är intresserad av att ex bli starkare eller få bättre kondition i det här skedet. Jag vill gå ned i vikt, punkt. Jag har hyfsad kondition, jag har bra benstyrka men inget av det lockar. Sambon försöker peppa på samma sätt (han kör marklyft och sådär) och menar att det är roligt att se hur mycket mer man klarar av än förra gången osv. Men det motiverar inte mig alls. När jag väl har gått ned en bit till kanske jag känner att det är vad jag vill göra, men jag är inte där än.

leemland
0

#13 Okej. Ja väldigt tråkigt när det inte händer något :( 

Har du testat att ändra din motion något? Du behöver inte göra stora ändringar, räcker kanske till och med att byta ordning på övningarna gu gör. Istället för att börja med att springa kanske du ska avsluta med det. Ta ifrån något och lägga till något annat, om bara för några veckor. Det kan kanske hjälpa något :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Hell
0

#14 Ja, och jag är ju arg på mig själv för att jag inte kan motivera mig över något annat. Det är ju mycket smartare att fokusera på tex saker som är viktiga för hälsan snarare än "bara" vikten. Till saken hör att jag har haft ett hårt fysiskt jobb tre sommar i rad - inte går jag ned för det. ;) Min största "bov" är maten.

Jag ska ta till mig det där och försöka testa i alla fall något pass med styrka istället. Kanske det hjälper till att få lite nytt perspektiv, kanske genom att tex träna mage och rygg märks det någon skillnad på måtten osv. Vill ju inte ge upp nu men det är så svårt när motivationen tryter.

Tack!

leemland
0

#15 Jo jag vet hur de känns när man kanske inte lyckas och inspirationen och motiveringen försvinner. 

Hur äter du ? Asså flera små mål eller 3 "stora" bara? Har du testat att kanske ta lite mindre varje gång du äter? Även om man kanske tar 2 gånger så hjälper det nog om man tar lite mindre varje gång istället för att ta stora portioner hela tiden. 

Ja gör du de :) Kanske du skulle kunna springa(om du nu gillar de:P)  i terräng eller skogen, något som ändrar din nuvarande träning. Testa dig fram :) Leta upp ett hopprep till exempel ;P 

Vill du prata mer kan du alltid skicka ett PM :P

/ J 

Hell
0

#16 Nu har jag ju en liten dipp, men jag har gjort så att jag äter frukost, lunch, mellanmål (dagar jag har tränat) och sedan middag. Väger maten för att se till att jag ligger bra till mot kaloriräknaren och försöker undvika onödigt fet/kolhydratrik mat. Lagar själv och när jag kan göra det är allt bra, problemet blir när jag åker bort/träffar folk/äter ute vilket jag behöver göra ibland. Ligger på runt 1500kcal kalorier en dag utan träning, en dag med träning så äter jag lite mer (kvarg, kvarg, kvarg <3 )

utanforboxen
0

Hej.

Jag brukar säga till om halv portion och att det ska ligga på halva tallriken… för sedan fyller jag resten i salladsbuffén. (Har fått betala barnportion några ggr). Finns ju folk som opererat sig.

När jag sedan äter ser jag till att äta det med mycket kolhydrater och det väldigt feta till sist.. Oftas blir man ju mätt innan man ätit hela portionen. Då ligger det inga grönsaker kvar på tallriken bara Potatis eller dylikt och sås och möjligen lite proteinprodukter.

Förstår att din oro för att få i dig för mycket kalorier gör att det tar emot att äta ute, men det handlar ju om att tänka på hur man äter och att anpassa sig till vardagliga problem. Ett av de stora problemen är ju att äta rätt på restaurang. Men problem är till för att lösas. En komponent i problemlösning är ju att anpassa sig efter omständigheterna. Och att ibland misslyckas men lära sig av det för att vara bättre rustad nästa gång.

Lycka till.