Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1363 ggr
Quueen
0

17 år ochv överviktig

Hej. Jag är snart 17 år gammal och väger ca 15 kilo mer än jag borde enligt BMI. Jag har ett superbra liv. Är framåt, går min drömlinje på gymnasiet, har bra vänner och en underbar pojkvän. Röker inte, dricker varannan helg ungefär. Nu är det så att jag alltid har älskat mat. Godis och sånt där är gott någon gång ibland men mat/snacks är min största last.

Tränade på gym förr men tycker det kändes obekvämt och dessutom är det svindyrt.

Vet hur jag ska göra för att gå ner i vikt. Minska kolhydraterna, träna mer, sova och dricka mycket.

Problemet är bara att jag äter som jag ska, alltså långsamma kolhydrater, lagom stora potioner men jag blir hungrig efter ca en timme och äter mackor och sånt hela tiden.

Vad gör jag? Ska utomands i sommar och gå vill ner dom där extrakilona innan dess.

odjuren
0

Mindre kolhydrater och mer fett. Naturligt fett, tex smör och vispgrädde håller dig mätt längre

//Odjuren

www.odjuren.com

VStromberg
0

Följer! 🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

zuperzero
0

Prova LCHF. Ofta blir man hungrig/sugen snabbt efter kolhydratrik mat, jag har också varit där. Jag hade ångest och mådde dåligt över mitt matbeteende p.g.a. det innan jag började med LCHF. Nu känns det mycket bättre. Jag äter 3 ggr om dagen samt tar ett litet mellanmål mellan lunch och träning för att orka prestera och det funkar bra för mig. Inte alls samma sug och dessutom får man äta god mat. Råder dig verkligen att prova, och då menar jag i minst en månad… 🙂

Quueen
0

Tack för era råd. Tror det mest handlar om själva ätandet. Finns det inget man kan äta mycket av utan att det påverkar vikten eller hälsan så mycket?

zuperzero
0

Som sagt, du kan äta LCHF-mat och äta dig mätt utan att gå upp i vikt/gå ner i vikt.

Annars är bra val grönsaker… Det finns det inte så mycket som man kan äta mycket av utan att hälsan/vikten påverkas. 😐 Funkar det att dricka kaffe och/eller te kanske??? (utan socker)

Ser du ditt ätande som ett problem? Mår du dåligt av det? Tror du att du skulle må bättre om du åt frukost-lunch-mellanmål-middag och inget mer? Är svaret ja på det frågan, då kanske du bör ändra dina matvanor, men mår du bra så som du äter nu (men vill undvika att gå upp i vikt) går det ingen större nöd. Däremot kan det bli jobbigare om du trots allt skulle gå upp i vikt, och den dagen du "måste" ändra dina matvanor kommer det att bli en betydligt större uppförsbacke än vad du har nu. 

Men det är svårt. Motivationen behöver ju finnas där för att kunna ändra sina vanor. 🤐

odjuren
1

Jag har själv haft ca 30kg övervikt och äter en ganska liberal LCHF, eller snarare lcff ( low car full fat) och mår prima, har 6 kg kvar till mitt mål. -24 kg på ca 10 månader… MEN alla kroppar reagerar olika!!! Jag haf blivit av med min ibs och mår bättre psykiskt, har ett jämnare humör nu än för ett år sedan! För mi del har de bara varit vinst på att äta lchf/lcff! Saknar inte pasta eller bröd ekler liknande alls…

//Odjuren

www.odjuren.com