viktväktarna
hej alla människor!
jag tänkte, som ni andra här ta tag i mitt liv och gå ner i vikt. Det är dessvärre ganska många kilo som ska bort så jag känner att jag behöver någon form av riktlinjer. Dvs, en dietform.
Jag har kört med viktväktarna innan och känt att de fungerar. Jag har då kört själv med hjälp av recept böcker och min mammas gamla pointsbok. Den är nu dessvärre borta och jag undrar om det finns någon vänligt själ här som har en hemma, som antingen inte används så jag kan köpa den, eller kopiera den och skicka??
Tack på förhand!
Ta hand om er!
Det verkar finnas en hel del på tradera 🙂
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=viktväktarna
Lycka till! 😉
Kom bara ihåg att räkna kalorier som viktväktarna vill är inte bra för hälsan eller vikten, eller psyket för den delen. En kalori av kolhydrater har inte samma effekt på kroppen som en kalori av fett, kvaliten på det du stoppar i dig är extremt mycket viktigare än hur många kalorier det är. Att gå ner i vikt är enkelt ät bättre och mindre mat, undvik socker och det mesta som innehåller kolhydrater som pesten.
2 vad jag har förstått så är det nya systemet annorlunda. Där det är olika points beroende på kolhydratsinnehåll och inte.
#2 Jag håller till stor del med! Jag blir sjuk i huvudet av att räkna, det blir det stora fokuset i livet liksom. Men för vissa funkar det bra. För att vara säker på att man går ner i vikt tror jag att många behöver räkna, åtminstone till en början… Du har nog rätt i att man går ner i vikt av att undvika vissa livsmedel, men det kan å andra sidan ta så pass lång tid att utövaren ger upp då resultaten kommer för långsamt. Det bästa när man ska gå ner i vikt är ju egentligen sättet du säger, för då blir det inga radikala förändringar… men tålamod är något som inte alla har, tyvärr.
Vill man inte räkna och ändå få en bra, effektiv och behaglig viktminskning är LCHF ett bra val. Men det gäller ju att välja det som passar en själv också. 🙂
Du har helt rätt att kolhydrater inte har samma effekt i kroppen som fett. Dietärt fett lagras exempelvis mycket lättare in i fettväven än vad kolhydrater gör.
Överskott av energi leder till viktuppgång oavsett vilken kvalitet du anser födan ha. Om man nu väljer kalori som energienhet så är kaloriintag avgörande.
LCHF funkar bra, problemet med att räkna kalorier, visst du äter mindre men vad äter du igentligen och hur bra mår din kropp? Tänk långsiktigt och gör inte samma misstag som jag gjorde, jag gick upp och ner i 15 år, räknade kalorier och annat sånt skit. Nu har jag tappat mycket och fortsätter att gå ner i 1.5 år. Det går sakta, men jag mår extremt bra. Mycket bättre än när jag åt så kallade dieter och räknade kalorier.
Vill inte verka otacksam alls. Men jag frågade efter boken bara, inte om att bli avrådd om olika dieter.
Som någon skrev här, alla är olika, och likaså fungerar de olika för olika personer. Jag skulle tex aldrig kunna hålla en diet där jag inte får äta några kolhydrater (LCHF). För någon annan fungerar den säkert perfekt!
En bra diet och livsval är väl de som fungerar, eller?
Om jag vill räkna poäng eller kalorier och mår bra och går ner i vikt är väl det en fungerande metod?
Du har rätt, TS! Kör på det du själv tycker att passar dig bäst!!! Viktväktarna funkar minst lika bra om man håller sig till sina points! Fick du tag på någon bok? :)
Jag kör viktväktarna (nystart idag faktiskt), men räknar inte, utan kör "mättande dag". Enkelt och det funkar!
På viktväktarna.se kan du bli medlem gratis och där finns gott om recept! Dessutom ett underbart forum där du kan få stöd och tips från andra medlemmar.
Lycka till!
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid...