Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3211 ggr
[SarahOhrn]
0

Jag behöver HJÄLP!! :(

Jag vet inte vad jag ska göra, jag är väl helt enkelt dömd till att misslyckas med detta… Jag har försökt i åååår att gå ner i vikt men jag går bara upp för jag ÄLSKAR allt som har med fett och socker att göra (speciellt fett). Och jag kan inte låta bli det.. Jag kan bli jättepeppad en dag men sen håller det bara i sig den dagen!

Nu under våren hade jag två månader där jag åt bra och gick dagliga promenader, men när det på två månader inte hänt ett skit, då menar jag inte ett gram eller en mm i midjan, så ledsnade jag. Det är det längsta jag klarat hittills men man tappar ju lusten.. Visst att det kan ta ett tag innan der kommer igång, men två månader utan nån skillnad är väl lite väl..

Mitt största problem är att jag älskar hämtmat, t ex sushi. Jag hatar sallad och vatten. Och jag hatar att ut och gå ensam! Jag lyckas aldrig göra god, nyttig mat som samtidigt är enkel o billig (grönsaker ÄR dyrt vad folk än säger, det märker jag när jag byter från onyttig mot nyttig mat ett tag…)

Jag har försökt och försökt men jag lyckas aldrig få motivationen trots att jag nått gränsen för lääääääääääänge sen! Jag är 176 lång och väger 98 kg ungefär. Jag vill ner till 70 kg… Sen har jga fått höra att man inte kan gå ner mer än 10 kg på egen hand men hoppas INTE det stämmer!

Jag vet bara inte hur jag ska lyckas.. Ena dagen tänker jag, gud vad skönt att må fysiskt bra och vara smal  o snygg, andra dagen känner jag varför ska jag slösa tid på o gå ner i vikt o missa all god mat?! Men jag VILL komma in i en ny livsstil.

Just nu blir det promenader med min pojkvän dom dagar han är ledig, lite wii fit och alldeles för stora portioner och mitt STÖRSTA problem är att jag måste köpa hem nåt att äta på varje kväll. Mackor, chips, dipp o morötter, nånting! :/

Vet inte vad jag ska göra längre.. Jag måste bara få skriva av mig… Ser hela tiden så mycket fina sommarkläder jag drömmer om år efter år men inte kan ha. GUD vad snygga kläder jag skulle kunna ha om jag va smal… Kunna bada… Det skulle va så underbart! Och nästa sommar SKA jag kunna allt det.. Dessutom ska jag börja plugga media och kommunikation i höst, och jag klarar inte av att stå inför klassen och prata just pga mitt självförtroende för min vikt, och nu kommer allt handla om detta så jag vill hinna komma igång o fortsätta då när jag börjar där så jag lättare kan slappna av.

Tilläggas ska att jag VARIT väldigt smal när jag va yngre, min familj har ingen "fetma" i släkten eller så. Mamma är överviktig men hon kan gå ner i vikt om hon vill det vet jag ju och hon är smal egentligen, och lika pappa o mina syskon är smala!

[SarahOhrn]
0

Ska tillägga att jag är 22 år i år.

Och målet med detta är såklart att må bättre, men även kunna köpa dom kläder jag vill och inte få ångest för jag inte kan köpa nånting och inget passar. Men även för att jag inom ett par år vill gifta mig (och antagligen kommer göra..) och vill då vara smal och fin i min drömklänning och kommer väl även då skaffa barn och vill inte ha detta + en massa extravikt till när jag blir gravid… Hoppas ni förstår! :)

[SarahOhrn]
0

Jag ska nog skriva här vad jag tränar och äter ungefär, för att hålla lite koll sjläv o få åsikter! :)

Dagens matintag:

Frukost - Ingen :/ (dumt, jag vet..)
Lunch - En kycklinggryta med fullkornsris och halva tallriken sallad, vitkål, gurka och tzatziki. Allt hemmagjort fast på restaurang, men dom har god nyttig mat med myyycket grönsaker! :)
Middag - 2 räkmackor (skulle egentligen mysa till det med räkmackor med min sambo efetrsom vi har 22 månader idag och vi inte va så hungriga i värmen, men han fick åka o jobba så jag fick äta det sjläv o då blev det två :/) med ciabattabröd, sallad, majonäs och räkor.
Övrigt -
* 3 rutor marabou mjölkchoklad jordgubb (detta har jag dock slutat med annars, FÖÖR sött, socker är inte mitt största problem, så detta va för jag ville smaka den här och hittade den idag efter en veckas jakt!! :D ) men halva chokladkakan ligger kvar på köksbordet orörd och resten av min halva (förutom dom tre rutor jag åt) åt sambon upp ;)
* En is-chai
* En halv chokladmuffin

Jag tror det va allt. Sen blev det ingen promenad som jag o sambon skulle tagit när jag blev deppig när han fick åka o jobba på 22-månadersdagen vi skulle på promenad o mysa till de me räkmackor :/ Så det blev 20 minuter wii fit aerobics iaf ;p Alltid nåt!

Ylva-Li
0

Hej!

Jag förstår verkligen din oro och panik.. Nåt som jag funderade på när jag läste dina inlägg är hur du ser på LCHF? Nu brukar jag inte predika någon speciell diet, men när du skrev att du verkligen älskar fett. :) Well.. LCHF (low carb high fat) betyder ju att man äter maaassa fett men inget socker, dvs kolhydrater. Du kan ju kika in på kolhydrater.ifokus om du vill veta mer.

Annars.. Hm. Har du prövat att få prata med en dietist? Oftast vet vi dock HUR man ska äta.. egentligen. Det är bara det där svåra att få till karaktären.. och orka stå emot.
Jag tror, att du skulle vinna mycket på att stärka ditt självförtroende först. Där ligger ett av mina problem. Mitt dåliga självförtroende sänker mig rätt rejält vilket gör att jag inte orkar gå ner i vikt. Så först har jag andra bitar i mitt liv som jag måste reda ut.

*kramar*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[SarahOhrn]
0

#3 Jo, dock är det väl "fel" fett jag gillar! ;) Jag körde faktiskt på LCHF, mådde bra när jag väl ställt om mig men efter ett tag klarade jag inte av det fö det blev FÖR mäktigt, kunde inte äta  tillräckligt med sånt fett. Så kom fram att det inte är nåt för mig :/ Kan inte ens äta ägg eller grädde längre sen det.. :(

Jo, det är just det, en dietist skulle ju kunna hjälpa mig o peppa mig mn annars, jag vet SÅÅÅ väl vad och hur jag bör äta, jag har läst på om detta år ÅRATAL nu känns det som och jag är sååå bra på detta om jag ska vara ärlig. Träning, mat, you name it. Det är bara att leva efter det som är problemet… Jag har t o m sökt dietistutbildningen själv för jag är så bra och intresserad av det men det är lättare SAGT än GJORT! :)

Jo det kanske är så.. tack för tipset!

Ylva-Li
0

Oftast är det väl så att vi är väldigt kunniga och kan lära andra och ge råd och tips, men det är väldigt svårt att leva upp till det själv. :) Om du vill bli dietist så kör tycker jag! Kanske kan du genom utbildning få det självförtroendet du så väl behöver, och på den vägen orka kämpa ner i vikt?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[SarahOhrn]
0

Jo, jag hoppas det. Dessvärre vet jag inte om jag kommer in och kommer nog bli först nästa år :/ Så lär väl hinna göra nåt åt det innan dess, men man lär sig nog hur farligt vissa saker verkligen är o äta om man utbildar sig inom det också..

[LiisaDagger]
0

Har du någon att gå ner i vikt med? Det är alltid lättare om man har en kompis vid sin sida som kämpar mot samma mål.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver, vägde själv alldeles för mycket för bara 1.5 år sedan. Nu är jag normalviktig men är livrädd för att gå upp de kilona igen (vilket jag som tur är inte har gjort än.

Det tog mig lång tid innan jag hittade den metod som funkade på mig, jag provade att äta som viktväktarna (funkade ej, jag gav upp), LCHF (klarar inte av det, älskar kolhydrater för mycket) och ren svält (mycket dumt).

Tillslut tröttnade jag på att ine få några resultat, man vill ju se att man har ändrat kost! Jag köpte hem två paket pulverdiet, knäckebröd, frukt (ej för söt) och grönskaker och började byta ut måltider med pulvret. De riktiga måltiderna jag åt bestod av mycket sallader, knäckebröd, kyckling och annat kalorisnålt. Jag började räkna i kalorier vad jag stoppade i mig per dag. Efter en vecka var man inte lika hungrig längre, jag lovar. Det är de första dagarna som var jävliga. Tillslut stod ja på ren diet pulver och jag mådde fantastiskt.

Efter de två veckor man max ska köra med pulver hade mitt behov av mat och sött minskat markant, jag blev inte lika hungrig längre, jag sov bättre och mina kläder var lite för stora. Det gav verkligen en boost. Så jag kan nog säga att den största viktnedgången skedde efter pulverdieten. Nyligen upptäckte jag att det finns ytterligare hjälp där ute mot hungern, dvs piller olika sorters te mm. Jag provade en burk med piller kombinerat med naturdiet i två veckor och de funkade verkligen, poff, 5 kilo till ner.

Nu säger jag absolut inte att pulver och andra VLCD är för alla men de är värda ett försök om man verkligen vill se resultat snabbt och få den där boosten i viktnedgång och självförtroende man behöver.

[SarahOhrn]
0

#7 Jo, det är klart men det har jag tyvärr inte! :( Min pojkvän vill få bort lite mage o ut o gå o äta lite bättre men han behöver verkligen inte gå ner i vikt så det känns inte som samma sak. Han BEHÖVER inte ha samma diciplin…

Okej, skönt att höra från nån som lyckats gå ner själv!! :) Lyckas jag väl gå ner, hoppas och tror jag att jag ALDRIG kommer låta mig bli såhär stor igen. Visserligen slutar det ofta så verkar det som men åh andra sidan har jag inet SÅ lätt att gå upp i vikt.. Det har tagit mig minst 8 år o gå upp dom här 20 överviktskilona o då har jag ätit onyttigt VARJE dag i stort sett dom åren. Så ja, egentligen har jag inte så lätt men jag äter uj verkligen för o gå upp :/ Så jag hoppas att jag aldrig tillåter mig hamna i den här sitsen igen när (OM) jag väl lyckats gå ner!

Vad va det för pillet?? :) Jo, det är ju det som behövs för o ork fortsätta!! :) Så det är naturdiet du använt? Kanske ska äta det någon måltid om dagen sen lite vanlig mat och hoppas man får en boost som du säger! :) Tack för tipset!!

Branneli
0

Tips; googla på LCHF……

[SarahOhrn]
0

Jo jag har kört det men klarar inte av det. Inte en specifik diet där jag inte FÅR äta vissa grejer.

Branneli
2

"har man inget karaktär, får man skaffa sig levnadsregler"

Har jag läst i en citat-bok

[SarahOhrn]
0

Jo, det är klart. Men jag får ännu svårare o hålla mig till något när jag inte FÅR äta det andra. Då har jag lättare för o äta mindre. Men ännu ett problem med LCHF är att jag klarar inte av så mycket fett med grädde, ägg osv. Kan inte ens äta detta längre efter en månad LCHF =/ Så jag klarar inte av det längre… Annars är det en väldigt bra diet som man mår bra av faktiskt! Men det ä även svårt att jag inte KAN unna mig ens nåt litet när jag är ute o fikar för då bryter jag det, äter jag nyttigt kan jag ändå äta en LITEN kaka liksom…

Ja ja, har i alla fall bestämt att inte gå på LCHF igen! Blir svårt när man ska bo på internat också och får äta det som serveras : ) Då är det lättare o äta vad som helst men mindre.. Det bra är att det inet finns nån affär i närheten så jag kommer inte kunna småäta ;)

[LiisaDagger]
0

#7 Jag känner igen mig i pojkvänsproblemet, min sambo behöver få bort en del mage men han störs liksom inte av sin övervikt. Så han är absolut ingen bra bantnings-partner. 

Pillret heter Delight Super caps (finns på optimumdiet) och jag har precis beställt en ny burk, bra att ha liksom. De innehåller inget efedrin och är inte beroendeframkallande. Jag har inte känt av några biverkningar förutom att jag blir lite rastlös någon timme efter att jag har tagit tabletten (perfekt att ta en promenad då). Visst kan du byta ut måltider med naturdiet. Men efter super capsen, vill du nog inte det :)

Är det inte dyrt att äta enligt LCHF? Jag har som sagt provat ett tag. Gav upp för att jag tyckte det var lite småäckligt.

Sedan tycker jag som du Sarah att man vill kunna unna sig något gott någon gång i veckan. Men ska man gå ner i vikt snabbt gäller det att strypa tillgången på kalorierna. Under min intesivaste viktminskningsfas åt jag ingenting onyttigt. Det är först när jag hade gått ner i vikt, var relativt nöjd som jag tyckte att jag kunde unna mig ibland.

[SarahOhrn]
0

#13 Hehe okej! :) Ska testa dom helt klart.

Jo, jag klarar inte av fettet som sagt, inte såå mycket, grädde i te, ägg, bacon till frukost. Det funkar inte för mig.. Kan inte äta grädde o ägg längre : ( Och rätt dyrt med tycker jag.. Så det är inget för mig helt enkelt! : )

Ja det är ju perfekt. Det är ju det att man måste klara av o ända vanorna en längre tid för det måste ju hållas när man kommit ner också.. Men då kan man ju som sagt unna sig utan o gå upp direkt! Om man hålelr det på en lagom nivå. :) MEn med LCHF kan man liksom inte unna sig heller, vissa saker SKA man inte äta liksom och då blir det svårt när man går ut. Jga kan äta en sallad nu men går jag på LCHF finns massa saker det är mycket kolhydrater i som grönsaker o frukt o allt som man inte bör äta.. Så det är sån skillnad, går man ner med mindre kalorier så kan man ändå äta allt i lagom mängd!

shintaida
0

#13 LisaDagger

Du blir inte HUNGRIG eller KÄNNER hunger med dom där kapslarna?

Jag läste om dom och beställde såna, jag med. Skrattande

För det är HUNGERN som är svårast, tycker jag, eller SUGET efter NÅGOT.

Marlene80
0

Hej,

Ett snabbt tips som fungerar utmärkt för mig.

Fick en juice som heter vemma av en släkting som säljer det.

Genom att ta en liten shot varje morgon så har mitt stora sötsug avtagit rejält. Först så försvann det helt och hållet. Men efter nästa två veckor så fick jag tillbaka lite av det. Men det kan inte gämnföras med hur det var tidigare. Genom detta har jag gått ner 7kr på 1,5 månader. Jag har alltid fått kämpa för att gå ner i vikt med jobbiga matändringar från bla viktväktarna. Nu har jag inte behövt ändra på någonting.

Denna sida går till min släktings om någon skulle bli lite intresserad.

Kram kram

www.vemmaskandinavien.se

[SarahOhrn]
0

#16 Tack! :)

farmorgreta61
0

Pröva med att väga det du äter. Ofta tar man för stora potioner.  Viktkluben på aftonbladet har hjälpt mig. Nu kör jag med matdagboken, för den är gratis.

[SarahOhrn]
0

Okej :)

[LiisaDagger]
0

#15 Visst känner man hunger ibland när man inte har ätit på länge, men den är inte lika intensiv så man kan göra bättre val när man väl ska äta.

**Malin**
0

Vemma är bra =))

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Omstart
0

Ett tips som fungerade bra för mig (tappat 10 kg det senaste året, inte jättemycket kanske men det är en del ändå) är att mäta upp portionerna. När jag tar pasta eller ris exempelvis så är det 1½ dl som gäller av den färdigkokta produkten. Kött blir mest fågel och fisk, rött kött gillar inte min mage tyvärr. Grönsaker öser du på resten sen. Och det där med att grönsaker är dyrt…ja, visst kan det vara dyrt! Kolla dock efter säsongens produkter. Rotfrukter brukar vara billigt kilovis, gör hur mycket som helst i ugnen och frys in sedan. Satsa på färgglada grönsaker, ju starkare färg dom har desto mer bra saker innehåller dom för kroppen sa min dietist en gång till mig, exempelvis äter jag aldrig isbergssallad längre utan kör babyspenat. 

Mot sockersuget….well…där har du en fetingstrid att ta. Jag har slagits aktivt mot sockermonstret i tre år nu, verkligen försökt hålla det i schack och de flesta dagar går det utmärkt. Sen faller jag tillbaka. Och det är ok! Vi måste komma ihåg att vi är genetiskt programerade att gilla fett och sött, snabb energi = mer kraft att springa/jaga/fortplanta oss med. Det är rent biologiskt. Jag har dock själv (detta är rent personligt) rensat bort så mycket socker jag kan från maten men behållit fettmängden. Alltså fullfettsprodukter, hatar light och kemikalierna, men försöker att hålla mig borta från höga halter med socker i maten. Om du vill ha sötningsmedel så kan jag rekommendera Agavesirap. Det är äääääckligt sött! Och då menar jag det verkligen. 1 droppe är sjutton som 2 msk honung. o.O Jag brukar ha på det när jag äter naturell yoghurt med bär för att få lite sötma. :)

[Liinda]
0

Jag gillar inte iden på piller eller pulver och liknande.

Om du vill gå ner i vikt och hålla det resten av livet så är det VILJA som gäller. Du måste ju vilja det och tycka att det är värt allt! Sen gäller det att ändra livsstil, man måste få in det här dagligen jämt. Ett sätt att leva , inte bara en tillfällig kur.

Mina tips är:

* Väldigt lätt att något slinker ner utan att man tänker på det, bli medveten om hur mycket du äter. Skriv upp exakt varje gång du äter (bara för ett tag för att få en rättviss bild av hur ditt matintag ser ut)

* Minska portionerna, och ät oftare.

* Det är okej att äta framför teven på kvällen, men välj då inte godis och snacks. Ett ägg eller lite nötter, kanske lite kvarg.

* Sov ordentligt! Sömn är viktigt för kroppen, viktnedgång och din energi.

* Börja läs på förpackningar så att du blir medveten om hur mycket kalorier olika saker innehåller.

* Små förändrar i taget, ibland är INTE det bästa att gå fullt ut. Då orkar man kanske inte. Gör små ändringar i taget som känns bra.

* Tillåt dig att unna dig IBLAND. Bestäm en dag med jämna mellanrum när du får unna dig något, en extra god middag eller något gott snacks och tillåt dig att njuta. Så när du känner att sockersuget och lusten att äta onyttigt faller in så behöver du bara tänka att om några dagar är det min "ätardag" och då kan jag äta med gott samvete!

**Malin**
0

Har du prövat Vemma =)) det finns en dryck där som heter bode=))  den är riktigt bra =)) jag looovar dig Chris phowel har det med i sitt vikt program =)) www.malinsnygg.vemma.eu =)) några frågor så besvarar jag =))

Mvh malin

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

IsabelS
0

Jag går igenom exakt samma sak som du! Jag tänkte göra en ordentligt ryck nu för nu är jag så trött på att inte orka, ha ångest inför allt jag stoppar i munnen och helt enkelt trött på att vara överviktig. Om du är intresserad så söker jag någon att göra detta tillsammans med, att ha kontakt med under tiden och någon som peppar en att orka lite till, över internet tänker jag mig då. Skicka ett PM om detta är något du är intresserad av :)

Mvh. Isabel

Xristina
0

Det här inlägget är nästan 5 år gammalt, kanske inte lika aktuellt längre :)