Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 1182 ggr
Stephaniie91
0

Fitnessfighten VS LCHF

Hejsan!

Någon här som testat fitnessfightens kost och träningsupplägg?

Jag körde det själv för längesen med mycket goda resultat.

Ätit LCHF nu sedan ett par år tillbaka och trivs väldigt bra med kosthållningen och jag håller min vikt. Grejen är att jag hade velat gå ner de sista envisa kilona, men känns som de inte vill lossna med LCHF. Men som sagt trivs jag bra med LCHF och fitnessfighten är ju nästan helt tvärtom mot LCHF. 

Enligt fitnessfighten ska man äta fettsnålt, äta var tredje timme, äta frukt och fullkornprodukter.

Men jag hade ändå en fundering, tror ni man kan köra typ LCHF fast på fitnessfighten, kanske ändå äta var tredje timme, äta "naturligt fett" men i mindre mängd och hoppa över kolhydraterna ändå?

Eller vad tror ni funkar? Och ja, jag tränar :) Vet att det finns väldigt hårt och strikt LCHF-koncept man kan köra för att få det sista att lossna, men det är inget jag skulle trivas med och då håller det inte.

Tankar, funderingar? :)

Ha en bra dag, här skiner solen ;)

Inkanyezi
0

"De där sista kilona" är nog i ganska hög grad en myt.

Det bygger ju på att man har satt en "målvikt", som man ser som någon slags ideal, men det kanske inte alls är det. Vikten är egentligen ganska ointressant, utan det handlar väl i första hand om att må bra, och så kanske man också vill se rätt bra ut, vara rippad och inte ha en massa fett på fel ställen, dvs inne bland organen.

Muskelbyggare har i regel ganska mycket fett i musklerna, och det är normalt, eftersom man om man har bra mitokondrier kan tillgodogöra sig det fettet relativt lätt. En hög fettprocent och vältränade mitokondrier som är inställda på aerob förbränning, och god lungkapacitet är hälsosamt.

Sen finns också skillnader mellan könen. Kvinnor har ganska mycket mer ytligt fett, dels underhudsfett, men också naturliga depåer kring lår och stuss, vilket är en del av "timglasfiguren".

Det viscerala fettet förtärs och går bort med LCHF, men det kan ta några år. Det går inte så fort att få ut det ur de djupt lagrade depåerna. Det är fettet som är inbäddat inne bland organen i buken. Unga personer har ofta mindre sådant fett än äldre. Man kan få en rätt bra uppfattning om det genom att mäta bukhöjd. Enklast mäter man liggande, exempelvis under en möbel som är lagom hög, och så mäter man hur högt det är från naveln till underkanten av möbeln och drar det måttet ifrån möbelns höjd undertill.

LCHF är ett rätt nytt begrepp, och bland byggare har det länge varit metoden att rippa, dvs man har en period av att bygga, och en där man rippar, och växlar mellan dem, för att bygga muskler. Att äta var tredje timme är nog ganska kontraproduktivt om du tycker att du ska gå ner mer, men du kanske har orealistiska mål. Även om målet i vikthänseende är realistiskt, kanske du har för höga förväntningar om tiden att nå dit. Det kan ta tid, det kan ta lång tid. Jag har gått ner ett kilo om året i åtta år, och jag tror att jag kommer att hålla ungefär den vikt jag har nu. Hur lång tid tror du att det kan ta att få bort "de sista envetna kilona"?

Stephaniie91
0

Jag håller med dig, alltså egentligen bryr jag mig inte över huvudtaget om vikten, för jag som tränar kan ju gå upp i vikt på grund av muskler också, utan det är mer ett talesätt, hade väl mest velat minska ner på kärlekshandtagen om man säger så, och bli mer tight. Men visst det är som du säger de där allra sista sitter hårt och tar tid.. Gäller nog att ha en rättså strikt kosthållning i kombination med träning.

Tränar en hel del (enligt mig själv), spinning 3 gånger i veckan, BW (styrketräning med puls) 2 gånger i veckan och vanligt gym med tyngre vikter 2-3 gånger i veckan. Är så kluven i vad det gäller träning med. En del säger att exempelvis promenader är heeelt bortkastat och att det snarare "sänker" förbränningen, och att det endast är tuuung styrketräning som gäller. Typ att cardio är mest för välbefinnande och smak.. Men jag vet. Det är en djungel, gäller att hitta ett koncept som passar för en själv helt enkelt ;p

Inkanyezi
1

Nej inte sänks förbränningen av promenader, men den höjs inte heller. Inte heller höjs den nämvärt av att svettas på alla olika stationer på gymmet eller springa, cykla eller vat man nu vill ta sig för. Träning stärker musklerna och ökar syrsättningen, men också promenader förbättrar syrsättningen. Men fettet man har kom inte dit genom oträning, utan genom att man åt, och det är vad man äter som avgör om kroppen kommer att ta ut av det lagrade fettet. Äter man mer, så får man mer fett, och äter man mindre så minskar det.

Så det är mest en fråga om vilken strategi man lägger upp för att äta mindre, och där finns ju i alla fall två metoder som fungerar, LCHF och periodisk fasta. Man kan kombinera dem också, men så stressad tror jag inte att man behöver vara. Det handlar nog mest om att sätta realistiska mål. Att bli av med en jättestor övervikt kan gå ganska fort, och det kan gå hyggligt fort också med måttlig övervikt. Men att minska från BMI 23 till 20 kan ta mycket längre tid än från 35 till 23. Jag gick ner ett kilo i månaden under ett år genom att bara minska matintaget. Därefter har jag minskat åtta kilo till under lika många år.

Så när "inget händer" kan det vara så enkelt som att man har ett för snävt tidsperspektiv. Det kanske visst händer något, och de "sista envisa kilona" kanske sakta men säkert går bort, bara att man inte ser något på ett par veckor eller månader, utan först på något år. Fettet hoppar liksom inte dit på ett par veckor heller, utan det har tagit ett tag att bygga upp.

Och "kärlekshandtagen" kanske inte är vare sig oklädsamma eller borde försvinna. De kan mycket väl vara en naturlig del av den kroppstyp man har, liksom ridbyxlår och andra relativt typiska kvinnliga kroppsdetaljer. Men om du fortsätter med LCHF kommer fettet med tiden att avta, om du inte lyckas överäta.