Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 1130 ggr
[Älskamig]
0

Äter jag för mycket?

Jag satt och pratade med en idag, och berättade allt jag ätit idag. Hon påstod att jag åt mycket… 

Idag har jag ätit… 

FRUKOST 1/2 burk vaniljkvarg, macka m. pepparsalami

LUNCH Pasta & lite skinksås 

MIDDAG Köttfärsoppa m. creme fraiche & 3 brödskivor

Vad kan jag ändra på? Vill kunna ligga på min nuvarande vikt, utan att gå upp.

Fridaaaa
3

Det är definitivt inte för mycket, 3-5 måltider brukar man äta.
Beror såklart på hur mycket av portionerna.

Pasta kan vara en bov, även brödet. (beroende på vad det är för bröd såklart). Även potionernas storlek och hur du rör på dig.

Men färre än tre mål om dagen rekommenderar jag inte att äta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Älskamig]
0

#1: Jag vill hinna jogga och träna mer än vad jag hinner på veckodagarna, då plugg, matlagning, städning och sånt tar för mycket tid.

Fridaaaa
0

#2 Ja jag vet själv. Har hundarna, djuren, plugg, städning och så.
Men har tur som inte är i skolan 8 timmar/dag varje dag.
Jag försöker lägga in vissa dagar där jag ska göra det helt enkelt, och har mål för varje vecka 🙂

[Älskamig]
0

#3: Har ingen motivation till att ge sig ut och springa, och eftersom att jag är student har jag varken råd till gym eller simhall trots studentpriser :(

Fridaaaa
0

#4 Ja gym kan vara dyrt tyvärr, kollat friskis och svettis?
Här kostar det 200 kr för 10 gångers simning :) Inte så farligt pris.

Någon annan form av hemmaträning?
För att äta för lite är inte bra, att röra på sig är bra och viktigt med igentligen, i någon form 🙂

Är själv student så vet hur det är, mycket som är dyrt tyvärr 😕

[Älskamig]
0

#5: Friskis och svettis stängde just ner här i stan :/ Finns inga andra gym som är så billiga här i stan, tyvärr. Har heller inte jätte stor motivation till att gå och simma :( 

Har en maskin som tränar muskler, men det tränar ju inte konditionen. :/ Cyklar till skolan varje dag, tar 10 min.

Fridaaaa
0

#6 Ok vad synd.
Vardagsmotion är alltid något, powerwalk, lättare jogging och så.
Men minska som sagt inte på antal måltider, men kanske ha mindre med pasta och mindre med bröd istället?

[Älskamig]
0

#7: Vad kan jag lägga på mer för att bli mätt, istället för pasta och bröd?

Fridaaaa
0

#8 Jag äter glutenfri pasta men begränsar mängden sedan inte äter för ofta. Bröd bakar jag i regel själv, med glutenfritt. Brukar vara bättre än köpebröd.
Potatis och pasta kan man ha, grönsaker av olika slag till exempel om man äter det

[Älskamig]
0

#9: Har ingen ugn xD Så inte lätt att baka eget dock! MEn tänkte att börja käka mer knäckebröd nu när jag ätit upp det bröd jag har.

Fridaaaa
0

#10 Aha okej, det visste jag inte, ovanligt att inte ha 🙂
Ja vissa knäckebrödssorter är vettiga 🙂

genser
1

Är du viktstabil just nu eller går du upp i vikt så som du äter "normalt"? För om du ligger stilla verkar du ju klara dig fint så :) Om du går upp i vikt så vore det bästa nog som Frida skrivit att minska på brödet tex, byt ut mot sallad, grönsaker, bönor etc. Och så lite mer vardagsmotion är alltid bra, cykla omvägar till eller från skolan så att du får mer än de 10 minutrarna -eller ut på promenad under lunchen eller efter skolan. Nu när vår och sol börjar komma kan det vara riktigt härligt :) Personligen kör jag ibland träningspass hemma framför datorn om jag inte hinner/orkar gå till gymmet. På youtube finns massor, tex Jillian Michaels "30 day shred". Lycka till!

[Devya]
0

#2 Jag hade definitivt tid till att jogga och träna fast jag jobbade och studerade samt tog hand om hemmet och lagade mat. Det finns ALLTID tid över, allt annat brukar oftast vara dåliga ursäkter. :) Jag hade det lite knepigt att sätta in träningstider men oftast brukade jag stiga upp 5-6 tiden på morgonen för att ge mig ut på en morgonlänk. Sen pluggade jag och arbetade samt gjorde läxorna och tog hand om hemmet tills jag var färdig kl 10 på kvällen. Skola, matlagning och städning tar inte så pass mycket tid så jag tror nog du hinner träna men som du senare skriver - så har du ingen motivation vilket är då ett större problem. Oftast brukar viktminskning eller det faktum att man vill hålla sig på samma vikt - vara tillräcklig med motivation. Det du sen kan göra hemma om du inte har råd med gym och dylikt - är att träna hemma. Det finns många fina youtube klipp där man kan hämta inspiration från. Sen kan man också träna konditionen med att t.ex. hoppa hopprep hemma. :)