Dålig på att dricka - tips?
Jag är urkass på att dricka som jag ska.
Tar en kopp kaffe med lite laktosfri mjölk i på morgonen/förmiddagen, sedan blir det kanske något glas vatten bara under dagen eller jucie (vet inte så bra).
Alltid druckit för lite. Tycker inte vatten är direkt gott.
Hur ska jag bli bättre på att dricka och vad är nyttigt/bra att dricka?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du provat vatten och ha citron, gurka eller bär i? Så blir det lite smak.
Själv föredrar jag kolsyrat vatten. Det kan jag utan problem dricka 1-2 liter av per dag, annars gillar jag inte mjölk eller juice (och cola är ju inte direkt nyttigt).
Är juice det enda du tycker är gott så finns det ju sämre och bättre juicer.
//Jessie
#1 Citron har jag testat enstaka gånger, gurka är inte så gott i vatten tyvärr. Bär blir det inte så ofta, kanske mer till sommaren, då jag bara äter svenska bär.
Min mage mår inte bra på mycket kolsyrat 😕
Mjölk gillar jag och vissa juciesmaker. Tips på något vettigt märke?
Samt då kaffe men blir bara max 1 gång/dag, och ingen stor kopp så räcker ju inte långt.
Läsk och sånt är ju gott men inte så bra 😛
Jag dricker själv inte juice, så jag har tyvärr ingen koll på vilka som är bra och dåligt. Borde ju finnas något utan tillsatt socker, och i så fall bör det väl vara bäst. (:
Nä, det är synd att läsk inte är nyttigt (; Då hade jag inte haft några problem med att få i mig tillräckligt med vätska.
//Jessie
#3 Svårt att hitta med smak jag gillar tyvärr utan socker 😕 Är främst äppeljucie jag hittat utan socker och det är jag inte så förtjust i.
Haha nej precis, då hade jag med lätt fått i mig det jag behöver av vätska 😉
Nej det är svårt 😕
Vilka juicer gillar du då? Apelsin går att pressa själv, det har jag gjort, då kan man ju även bestämma hur koncentrerad man vill ha (:
//Jessie
#5 Om jag ska pressa själv, får det inte komma fruktkött i *rysning*. Apelsin är gott ja 🙂
Gissar att du inte kommer gilla det här tipset, menmen :) Mitt enda tips är att helt enkelt se till att börja dricka vatten -bara gör det. Du kommer vänja dig och antagligen -precis som med annat man äter och dricker regelbundet- börja tycka om det med tiden. Det är tokonyttigt att dricka mängder med juice varje dag, kaffe och läsk likaså, precis som du vet. Så, vänj dig vid vatten precis som du vänjer dig vid träning och att äta nyttigt! Böra med 5 dl om dagen -fyll en flaska, ställ i kylen så att det är kallt och gott (tillsätt smak om du vill) och se till att ha fått i dig den innan dagen är slut. Ha en flaska vatten i ryggsäcken överallt, jättebra att ha om man "får tråkigt" att sitta och smutta på, eller när man blir törstig/sugen. Och, winwin, träna dig törstig så att det går lätt och är gott med vatten! Lycka till :)
Har en 1 liters flaska som jag ska dricka av underdagen, totalt minst 2 liter dvs 2 flaskor. Sedan dricker jag i regel någon liter på gymmet också, då med aminosyror dock.
#7 Jag dricker dock varken tokmycket jucie, läsk eller kaffe just pga att det inte är nyttigt eller så bra utan slarvar med att dricka överlag, så blir en kopp kaffe per dag (inte ens varje dag, och 1-2 koppar på en dag är inte direkt onyttigt), och sedan blir det antingen något glas jucie, mjölk eller vatten. Men dricker inte den mängd vätska man bör göra på en dag tyvärr.
Jag promenerar mest, rask takt med hundarna, går i skog och mark och så. Håller inte på med någon annan träning direkt alltså inte styrketräning eller liknande. Men mår lätt illa om jag dricker under hårdträning (nej inte inbillning eller liknande), så är lite kass på att dricka då med eftersom jag inte kan fortsätta träna om jag dricker en under träning, går bara med små mängder.
Ja kallt vatten står det alltid i kylskåpet (har sin bringare med sån "rensare" eller vad man ska säga i). Men får inte för mig att dricka vatten så mycket, går jättesegt med det 😕 Och vill helst bara ha kallt vatten, vatten som blivit rumstempererat = inget vidare.
#9 Jag menade inte att du dricker tokmycket av fel saker idag :) Jag bara instämde i att det är dumt att byta ut ens vattenbehov mot andra drycker (eller ingen dryck alls), precis som du själv och andra har skrivit. Jag förstår ditt problem, jag har också svårt att dricka så mycket jag borde, kommer aldrig upp i de rekommenderade 2 liter om dagen. Menmen, om du vill dricka mer vatten så är enda sättet att börja göra det! Bara du kan välja om du vill göra det eller inte -och jag tror att liksom med alla andra goda vanor man vill ha kräver det träning. Så, börja med lite (tex en halvliterflaska om dagen) och jobba vidare från det tills du är uppe i ditt mål.
#10 Ja det är det 🙂
Nej jag har alltid haft problem med att dricka den mängd vatten/vätska som jag ska 😕
grejen är också: dricker jag 2 liter vatten/dag = äter betydligt mindre pga att jag blir mätt på dricka istället = inte så bra, så blir ett dilemma av det också på det sättet.
1 liter vatten/dag är mitt mål i alla fall, bättre än nu i alla fall 🙂
Jag har sportflaskor och 0,75litersflaskor (använder aldrig petflaskor om och om igen, inte så bra), så får satsa på att försöka dricka en sån 0,75dl eller sportflaska kanske nu till en början? Tänkte om man kunde smaksätta det på något bra sätt?
På sommaren fryser jag vatten i 0,5 liters petflaskor, tar ut en på morgonen och har då iskallt vatten hela förmiddagen, dricker lite i taget efterhand som det tinar. En ny flaska till eftermiddagen så vet jag att jag fått i mig minst en liter vatten. I samband med träning dricker jag lätt 2 liter på en timme.
#12 Jag återanvänder inte petflaskor pga att det inte är så bra.
Lite väl kallt för min smak hehe Men smart idé 🙂
Ja jag önskar att jag kunde dricka så bra vid träning/motion men går verkligen inte 😕
Ska man ha nyttiga juicer får man väl köpa dom där ganska dyra juicerna som är färskpressade :)
#14 Förslag på märke?
Bravo har vi köpt ibland, vad jag kunde se är det inte socker och så i det. Vissa dyra smakar inget vidare tyvärr.
Sedan måste jag ha utan fruktkött i.
Kaffe är faktiskt nyttigt om du dricker det svart, ökar förbränningen och en kopp på morgonen är bara bra :)
Mitt tips för att dricka mer är att skapa en rutin som gör att du inte "glömmer" att dricka. Till exempel att du alltid tar ett fullt glas vatten till varje måltid, det renar kroppen och är superbra!
Vet själv hur svårt det är, måste verkligen tvinga mig att dricka vatten medans andra jag känner dricker vatten för att det är gott (hur man nu kan tycka det, haha)
Pretty wise //
#16 Usch nej aldrig svart, men med en skvätt laktosfri mjölk i 🙂
Hmm ja jag dricker inte alltid till maten, ett fullt glas vatten skulle "mätta" för mycket precis vid maten = äter mindre. Det vore inte så bra det heller. Så är en svår balansgång där.
Haha nej jag förstår inte det heller 😉
Men var duktig igår, tog ett glas vatten på kvällen och även ett på dagen.
#0 Det ser inte ut som du är riktigt beredd på att göra en skillnad.🤔 Om du inte återanvänder PET-flaskor så kan du leta efter rätt siffra i triangeln och du har en flaska som itne läcker plast. Annars föreslår jag att du köper flaskor du tycker är okej att dricka ur. Flaska med vatten gjorde en stor skillnad för mig faktiskt och jag tror det underlättar för de flesta. 👍
Juice är inte speciellt nyttigt då även färskpressad från butik innehåller många gånger mer socker än 10 sockerbitar på 10 cl. Detta är naturligt socker men det är ändå där. 😕
Jag tycker du borde prova "flaskmetoden" och köra på det. Eftersom du dricker vatten varje dag kan det inte vara för vidrig smak på det som det är och vill du hotta till det kör på lite naturlig citronsaft, finns att köpa på flaska.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
#18 Det stämmer verkligen inte. Du som tolkat det hela helt fel i så fall. För det är raka motsatsen.
Jag använder mig av en flaska som jag köpt, som går att återanvända om och om igen 🙂 Man behöver ju inte ha PET-flaska eller hur? Dock bör man inte frysa in den, men inget jag ska göra heller så.
Grejen är att jag inte dricker rumstempererat vatten. Enbart kallt. Och då måste jag ju ta ut och in från kylskåpet = lätt att glömma då. Det är det som är huvudkruxet: att jag glömmer bort att dricka.
Samt att jag inte kan dricka flr mycket vid maten = blir mätt då, men det gäller all dricka. Min kropp är byggd så helt enkelt.
Tro mig, jag försöker att dricka men det är inte så lätt att bara "vända om" och börja med det. Så är därför jag försöker lösa det.
Det finns vattenflaskor med en kylgrej i mitten, som du lägger i frysen och sedan tar ur, då håller sig vattnet kallt ett tag (:
//Jessie
#20 Testat sån (men har ingen hemma nu). Har en kanna med sån också. Fungerar hyfsat.
Tips på vart man kan köpa i bra kvalité? För den jag hade höll inte så bra
Jag gillar inte heller att dricka vatten eller annat. Sitter däremot och sippar te ur en dricktermos på jobbet.
Förslag på dryck: riv en bit ingefära i en karaff och ställ i kylen, sila över i den flaska du ska ta med dig.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Jag känner igen ditt problem. Har egentligen inget emot att dricka vatten och tycker inte om söta drycker men känner inget behov av att dricka om jag inte är jättetörstig. Har försökt att delvis lösa detta genom att äta frukt och grönt med högt vätskeinnehåll och att laga soppa till mat, då får man ju i sej lite vätska med maten iaf.
#22 jo det är klart att det blir men dricker inte direkt från vår kran utan har det i en speciell kanna som "renar". Känns bättre att dricka det då ;) har egen brunn med (alltså inte kommunalt eller vad det heter) så vattnet är inte alltid så gott i mitt tycke. Testat sån i sin länk, de smakar sådär och man får ta mycket av dem. Har för mig att de inte är så nyttiga heller? Eller det ksnske annat märke som inte var så nyttig. Dessutom är de ganska dyra. Men tack ändå! De räcker inte alls så länge som de påstår heller ;) om man vill ha bra smak ;) #23 Gillar inte ingefära överhuvudtaget. Så fungerar tyvärr inte. #24 jag äter så soppsorter :( frukt äter jag däremot en del :)