för lite mat?
jag är 13 år och simtränar3-4 ggr i veckan ca 1-2 timmar (ganska hårt, går i a-gruppen) äter till frukost en liten skål yoghurt med musli (190 ckal) till lunch på skolan äter jag morötter å vatten (50-90 kcal) och middag kan variera från 200-450 kcal så i genomsnitt äter jag typ 500-600 kcal varje dag och bränner mellan 5-667 kcal på varje simträning. är alltså väldigt aktiv också men jag undrar om detta är för lite mat för jag försöker gå ned i vikt??
Ja, det är alldeles för lite mat!
Du är 13 år gammal och borde absolut inte gå ner i vikt och banta. Dessutom ska du äta riktiga mål, inte sitta och räkna kalorier och defintivt inte bara äta morötter till lunch!
Säger som #1!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nä så kan du inte fortsätta och allt som händer när man äter så lite är att kroppen äter upp sig självt, musklerna försvinner (spelar ingen roll att du tränar, tränar man måste man ge kroppen mat för att det ska fortsätta finnas muskler, och ännu mer ifall man vill att de ska utvecklas mer) inre organen minskar i storlek och funkar sämre, även hjärnan kan börja fungera sämre.
Skulle säga du nog behöver äta åtminstone det tredubbla ifall du tränar så mycket.
men jag mår bara dåligt om jag äter mer och känner mig större :( men tack iallafall för svaren ska försöka
Med den livsstil du har idag kan du orsaka livslång skada på kroppen eller en för tidig död. Föreslår att du söker hjälp ifall du har problem äta mer än du gör hos ex. skolsyster som hjälpa dig vidare till personer som kan hjälpa dig med din syn på dig själv och din kropp.
Vart är värden och alla ungdomar påväg.
Fundera på varför känner du att du vill gå ner i vikt: Jämför du dig med andra eller känner du dig trött, orkeslös och sockerberoende?
Tvivlar starkt på att en ung tjej som tränar och äter bra skulle vara tjock och behöva gå ner i vikt. När jag själv var i din ålder tränade jag fotboll, handboll och ridning ca 7 ggr i veckan och trots det minns jag att jag tycket jag hade för mycket fett, ser jag tillbaka på den tiden förstår jag hur vältränad och hur bra min kropp faktisk mådde då. Men jag jämförde mig med andra som jag tyckte var smalare än mig av någon sjuk anledning.
Du behöver bra mat och framförallt mer mat för att din kropp ska växa och må bra. Äter du dåligt nu kommer din kropps uteckling stanna upp och de kan jag lova att du kommer ångra när du blir äldre. Ät ordentlig frukost, lunch och middag och ta gärna ett mellanmål däremellan, du som är så ung och tränar så mycket borde inte oroa dig för din vikt!!!
Pretty wise //
TS är inte kvar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.