Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 3060 ggr
zuperzero
0

Viktväktarna, är det bra?

Hallå!

Jag äter just nu enligt LCHF och trivs med det. Jag går dock inte ner i vikt, vilket jag önskar att jag gjorde. Väger i nuläget runt 65 kg och skulle vilja gå ner ca 8 kg.

Jag har sett att de som går på viktväktarna går ner i vikt, det jag undrar är om man går hungrig typ hela tiden eller om det är ok? Mitt problem med lågkaloridieter är att jag blir så jävla hungrig utav dem…

Sedan undrar jag om något speciellt peppar och motiverar en när jag går på viktväktarna? 🙂

Man kanske kan gå på viktväktarna utan att äta mängder av kolhydrater?..

Svarttusch
0

Viktväktarna tycker jag fungerar. Jag upplevde inte att jag gick hungrig alls faktiskt. Sen finns det vissa livsmedel som är värda 0 points, och man kunde välja att ha speciella recept där man fick äta så mycket man vill. Kommer inte ihåg vad det hette. det finns dessutom recept som är värda så lite som 2 points, kanske bra till t. ex lunch om man vill kunna äta en "dyr" middag (räknat i points). Sen får man ju äta nästan alla grönsaker och frukter så mycket man vill (t. ex äpple eller päron till mellanmål). 

VV tycker jag är bra eftersom man får äta allt men inte alltid och med måtta. Fungerade för mig som faktiskt vill kunna äta lite godis på helgen osv. Jag rekommenderar verkligen att man väljer ett onlinemedlemsskap (eller online+möten som också finns) för då kan man söka bland massa recept på datorn, skriva in sina egna recept och få reda på pointsvärdet, kunna söka på olika livsmedel samt lägga in egna utifrån vad det är för näringsvärde i. Finns dessutom som app så man kan kolla var som helst (och t. ex snabbmat finns också inlagt).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

zuperzero
0

Okej… 🙂 men hur mycket frukt som helst kan ju inte vara bra? det är ju kalorier i frukt också.

Hur många points äter man per dag och hur kan en dag med dessa points se ut?

Svarttusch
0

Allt med måtta såklart, men du behöver inte räkna points på grönsaker och frukt. Om jag inte minns fel är alla grönsaker gratis och nästan alla frukter. Det finns vissa undantag, de som är jättesöta. 

Jag fick äta 26 points tror jag, det räknas på vikten. Jag åt mest till middag så jag "snålade" på frukost och lunch. Till frukost var det lite yoghurt och lite frukt (jag är inte en frukostmänniska från början) tillsammans med en smörgås (helst rågbröd). Sen åt jag lättare lunch, minns inte riktigt nu, ibland smörgås med pålägg. Sen åt jag samma mat som familjen till middag med extra mycket grönsaker. Bytte ut pasta mot fullkorn osv. Potatis minns jag var ganska "billiga". Emellan målen åt jag 1-2 frukter (sammanlagt på en dag). Jag hade ofta någon eller några points kvar så kunde ta lite yoghurt till kvällsmat. 

Mycket med viktväktarna handlade om att hitta alternativ. Det enda jag ogillade var att byta till light-produkter, vilket blir tvärtemot LCHF. byter man inte till lightprodukter får man nog gå hungrig. Eller om man inte använder sig av yoghurt, creme fraiche och liknande så funkar det ju.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

126dagar
1

Om det är ok, gör jag gärna i det här sammanhanget ett slag för 16:8. Det funkar inte för alla, men det är det ju få saker som gör. Förut åt jag LCHF och det funkade hur bra som helst men en tanke som var ständigt återkommande för min del var "kan jag tänka mig att äta så här resten av mitt liv?" svaret kändes för min del självklart, nej det kan jag inte tänka mig. 

Hittade då 16:8 vilken rekommenderas att ätas med lågkolhydratskost. Jag äter 16:8 med "vanlig" kost. Man ska som sagt äta under åtta av dygnets 24 timmar. Jag har valt att förlägga detta mellan 10-18. I regel börjar jag dagen med två riskakor och ett äpple som "frukost". Sedan äter jag vid 12-tiden lunch, en vanlig sådan som kan bestå av exempelvis soppa, paj eller något liknande. Vid 17-17.30 tiden äter jag middag, åter igen en "vanlig" middag kan exempelvis bestå av spaghetti och köttfärssås. Rekommendationen är att man ska äta 1500 kcal/dag och detta är faktiskt den enda kalorireducerade kost som jag inte varit vrålhungrig dygnet runt. Så frågan, funkar detta? För mig gör det absolut det, boven i min kosthållning är att jag gärna småäter framför en film på kvällen och att då inte "få" äta är helt perfekt. Jag är i övre kanten av normalvikt nu men har inte en massa kilo att förlora och hittills (har förvisso bara hållit på en vecka hittills) har jag gått ner 2 kg.

zuperzero
0

Jag trivs med LCHF. Väldigt bra. Ibland äter jag typ kvarg och kokosflingor som mellis och det är väl inte någon exemplarisk lchf-måltid… och nån gång i veckan "fuskar" jag och äter en eller ett par frukter. Jag har provat 16:8 förut, men blev väldigt hungrig av det. Det funkade bra efter första måltiden men på morgonen var det jobbigt. Jag kunde inte plugga för att jag var så hungrig och bara väntade på att få äta. Jag har tyvärr alltid varit en frukostmänniska. MEN… jag har inte provat att kombinera LCHF och 16:8.

Halvdansken
0

Eftersom du inte är överviktig så tror jag du har svårt att gå ner i vikt oavsett metod. (Du har skrivit på Kolhydrater också).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

zuperzero
0

Ja, klart att det är så… men jag är ändå "stor", alltså inte fet men jag har nog ganska hög fettprocent i kombination med bred rygg o axlar.

zuperzero
0

Det jag egentligen undrade var om man kan köra lågkolhydratskost och viktväktarna samtidigt?

Halvdansken
0

Blir nog svårt eftersom viktvätkarna tillåter en hel del kolhydrater. De är närmast en högkolhydrat-lågfett variant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

zuperzero
0

Hmm. Då dissar jag 😛