Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2883 ggr
Loj
0

VLCD experter jag behöver hjäääälp...

Så här ser det ut efter 7 dagar: dag 1. -2,4 dag 2. -1,0 dag 3. -0,8 dag 4. -0,3 dag 5. -0,5 dag 6. +0,2 (!!!!!) Resultatet idag + 0,2 får mig att bli RIKTIGT ledsen! Jag har dessutom kissat på ketosstix sen start och jag är fortfarnade inte i ketos!!! Hur är det möjligt!?!? Dricker ren kur naturdiet 5 påsar om dagen….. Startvikt 95,7 Längd 178 cm Kvinna Övrigt: Har PCO

zuperzero
5

Att gå upp 0,2 kg när man gått ner 5 på bara några dagar innan är knappast något att hänga upp sig på. Det är en otroligt snabb viktnedgång.

Anledningen till att du inte kommit i ketos är för att andelen kolhydrater som du äter är stor. Missförstå mig inte, du äter lite kolhydrater men du äter inget fett, en stor del av energin du äter kommer från kolhydrater/socker…

genser
3

Menar du att du gått ned 5 kg på fem dar och sedan upp två hekto..? Herregud -realitycheck: du kan inte gå ned ett kilo om dan och förvänta dig att kroppen klarar av att hålla den takten! Det är inte fysiskt möjligt! Du tappar massor först eftersom det går en massa vatten ur kroppen. Du har alltså inte tappat 5 kg fett (vilket ju är det du vill tappa) på den här tiden. Att tappa fett tar tid! Ta det lite lugnt -kroppen är inte en maskin.

Loj
0

Tack för peppningen….

Karmatarerskanise
0

3 du tycker inte fem kilo på en vecka är peppning nog 🤔

Loj
0

Som vanligt på iFokus forum så får jag försvara och förklara mitt inlägg. *suck* Jag är jätte nöjd med viktmnskningen. Verkligen. Jag blev dock lite konfunderad av en vikt uppgång efter en vecka med kaloriunderskott på 1400 kalorier om dagen. Det enda som motiverar mig att dricka shakesen är ju att jag ser snabbt resultat. Då är det väl inte jättekonstigt att man blir besviken av att man går upp i vikt. Jag var oxå under uppfattningen att man kunde komma i ketos på enbart ett kaloriunderskott och tyckte därför att dét var konstigt att jag inte hamnat i ketos. Jag skrev alltså inlägget för att kolla med andra som kört VLCD om dom kunde berätta att dom varit med om samma. Det var inte min mening att provocera någon med min besvikelse.

Karmatarerskanise
0

5 Du har ju gått nermassor! Självklart är det provocerade att någon som gått ner fem kg på en vecka sitter och klagar. De flesta gör nämligen inte det.

Som ALLTID med viktminskning går det aldrig rakt ned med vikten.  Det är en bra sak att veta. Att du gick upp 2 hekto efter FEM kilos förlust är naturligt. Du kommer gå plus många gånger om du har en lång viktminskning framför dig. vägen är allt annan än rak.

Så istället för att bli ledsen för en ytterst liten ökning på vågen så tänk på vad du redan gått ner. Tappar du motivation så lätt bådar det inte gott :(

[tililili]
1

Alltså…

jag kan hålla med TS om att det är märkligt att trilla ur ketos på en diet med 500kcal om dagen… men det är troligen kroppen som kommit i nåt sorts omställningsläge, släppte ngn reserv.
(när man ligger på så lågt kaloriintag spelar det ingen roll om det är kolhydrater eller ej)

sen att vikten efter ett tag på pulverdiet hoppar nåt hekto upp eller ner tror jag inte du ska oroa dig för, det är bara vätska, kan vara så att kroppen släppte "lite för mkt" vätska först och nu försöker stabilisera sig. Viktminskningstakten du haft hittills är inte hälsosam och troligtvis till stor del vätska. 

Jag vet inte vad jag tror om pulverdieter, så ska inte uttala mig allt för mkt om hälsosamheten i dem. Men du kommer troligen fortsätta tappa vikt om du fortsätter hålla dieten, dock inte lika fort som nu, men med ett stort kaloriunderskott kommer vikten att gå ner, sen om det är muskler eller fett är svårt att säga.

zuperzero
0

Du kommer nog att hamna i ketos så småningom, tar längre tid för vissa. För att snabba på processen/öka chanserna att hamna i ketos är motion/träning asbra!

Mitt inlägg var inte menat att trycka ner dig. Det jag menade var bara att när du gått ner så mycket redan så är 0,2 kg ingenting i jämförelse hur mycket du gått ner 😉 och efter några dagar kommer du förmodligen att ha gått ner mer igen. Och 5 kg är jääävligt mycket! när jag provade pulverdiet gick jag ner 2 kg första veckan, så du gick ner mer än det dubbla!

Man går ner så jäkla snabbt av pulverdiet! En bekant till mig har kört i 6 veckor och gått ner 18 kg! Det är liksom genomsnitt 3 kg i veckan!!

Hur ser det ut på vågen nu? 🙂 har den gett dig någon motivation/resultat?

Loj
0

Jag går nu ner mellan 0,3-0,5 kg om dagen nu. Så det är helt okej. På fredag avslutas kuren och "firas" med skaldjurstallrik på kvällen. ;-) Sen fortsätter jag med LCHF. *längtar* Men ketosen lyser fortfarande med sin frånvaro.

zuperzero
0

Jäklar, det är mycket! 😂 LCHF is the shit, lycka till!

[rumelle]
0

Att väga sig dagligen är oftast ingen bra idé då vikten kan variera från dag till dag trots att man på sikt går ner i vikt. Det kan bero på vad man äter, t.ex. så binder salt och kolhydrater mycket vätska. Är du kvinna kan även menscykeln påverka hur mycket vätska kroppen tar upp. Det är bättre isåfall att väga sig en gång i veckan.
Och som redan är nämnt angående ketos så är det ett tillstånd kroppen går in i vid brist på kolhydrater. Pulverdieter innehåller kanske inte så mycket kalorier men om du tittar på innehållet så är de oftast ganska rika på kolhydrater jämfört med fett och protein.