Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 816 ggr
Jagebest
0

Vad är bäst?

Jag måste ner i vikt nu, det handlar inte om utseende utan om min hälsa. Bär på 17 kg övervikt och det känns, mitt vardagsliv har blivit enormt försvårat. 

Jag har läst på om LCHF och försökt att börja med det också, men det gåår inte!! Efter en dag så blir jag så trött, ledsen och sötsugen att jag måste ta en frukt. Jag har försökt att ist äta smör, ost, en köttbit eller en hel måltid. Det funkar inte, jag måste äta något med kolhydrater. 

Förut har jag gått ner 20 kg genom att äta 1300 kcal om dagen, lågfett och mycket kolhydrater. Vill börja med det igen, men har några frågor. 

Vad är bättre egentligen, att äta mindre kolhydrater och mer fett eller mycket fett och lite kolisar ? Blir det någon skillnad egentligen ? Kan lugnt stå ut med hunger men inte med sötsug. Är det mer ohälsosamt att gå ner i vikt genom lågfett även om man går ner ?

Indriz
1

Olika dieter fungerar olika på personer så det brukar alltid vara bra att testa sig fram. Se vad som passar just dig bäst! 🙂

Men jag kan också säga att jag själv känner igen mig i din situation om just sötsuget så det jag har gjort för att jag verkligen ska hålla mig till en diet är att jag räknar kalorier. Sen går jag på en ganska låg kolyhdratskost, mestadels för att jag inte vill "slösa" mina kalorier där. På så sätt äter jag inte mer än jag behöver få i mig varje dag, men samtidigt så kan jag om jag vill spara in lite på de andra målen, och unna mig en riktig godiskväll då och då! :P
Det känns som det mest hållbara för mig eftersom jag verkligen får ett enormt sockersug då och då och det går inte bort!

Om kaloriräkning är något du vill testa så kan jag tipsa om att du skaffar dig någon matdagboksapp. Jag själv använder Noom och den är jättebra och framförallt enkel, så det går snabbt att logga mat och hålla koll på träning m.m. Dessutom får man poäng för allt man gör 😛

Hoppas det hjälper och att du hittar något som passar dig!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

odjuren
1

Läs innehållet på lågfett produkter och jämför med rullfeta produkter, vilken tror du är mest nyttig? Sötsuget minskar radikalt ganska snabbt när man inte tillför socker hels tiden! Jag är själv 'sockernarkoman' och gör mitt bästa för att äta LCHF eller snarare lcff (low carb full fat).. Min kropp mår bättre och jag har snart gått ner 20 kg utan träning och utan hunger! Men jag älskar ost vilket är en fördel för mig.. Jag kan ha ost på nästan allt!!

//Odjuren

www.odjuren.com

akalered
0

Det bästa är att få en långsam viktnedgång - då är den också enklare att behålla. Lär dig äta hälsosamt. Man måste inte gå på någon diet. Jag själv går stadigt ner mellan 1-2kg varje vecka bara av att träna regelbundet och äta "normalt" jag undviker inte kolhydrater, men väljer de långsamma. Jag har tagit bort en stor del av bröd, pasta och äter nästan aldrig godis och cola etc. Jag kan käka någon macka till frukost på mina vilodagar, lite pasta till middagen, godis någon helg i månaden. Jag går ner i alla fall. Frukt äter jag dagligen. Men kan där emot ersätta någon måltid med proteinpulver efter träning som också är återhämtande eftersom jag styrketränar en hel del.

Jag skulle definitivt rek dig att se till att också träna regelbundet om du har möjlighet till det - man mår SÅ bra av det och kroppen blir friskare. Styrketränar du också så får du dock räkna med att du inte gå ner hela tiden, och får vissa viktuppgångar då muskler väger mer än fett :)

zuperzero
0

Håller med #2. Anledningen till att du får akut sug efter kolhydrater när du börjar med LCHF är för att kroppen inte ställt in sig på fettdrift. När den gör det får man en enorm befrielse! Innan jag åt LCHF-kost var jag konstant hungrig och sugen, nu är jag nöjd nästan hela tiden. Äter normalt, vid undantag när jag faller tillbaks i kolhydratskost då jag mår skit igen…

Står du ut med övergångsfasen till LCHF så kommer du att må mycket bättre under tiden som du går ner i vikt.

Jagebest
0

Jag har bestämt mig för att räkna kcal istället. Kommer äta 1300 kcal om dagen och av det 35% kolhydrater, 35% protein och 30% fett. Får se hur det går :)

zuperzero
0

Lycka till! :) jag tror att du kommer att gå ner massor!

Facie
2

Det viktigaste för dig skulle jag säga är att hitta en diet du trivs med och kan hålla, mer som en livsstil. Har du än gång gått ner 20 kg och sen gått upp dem igen var nog inte din förra diet riktigt bra anpassad för dig.

Pretty wise //