Ska förändra min livsstil
Nu är det slut med genvägar, dieter och fusk. Nu ska det ske på riktigt. Min livsförändring. Min viktminskning.
Ålder: 19 år
Längd: 165 cm
Startvikt: 74.3 kg
Nuvarande vikt: 74.3 kg
Målvikt: 55 kg
Det kommer vara allt annat än lätt, men jag ska klara det. Min kompis och jag ska tillsammans ha en ren månad utan socker - ingen fika, inget godis, ingen läsk, inga popcorn. Ingenting. Vi ska träna minst fyra gånger i veckan och gå promenad varje dag.
Om jag håller mig till tallriksmodellen (två små potatisar, kött och hälften grönsaker), endast godis EN dag i veckan (efter april månad, för i april ska jag ju ej äta något sådant) och då bara något litet och inte moffa en hel chokladkaka, och träning fyra gånger i veckan. När tror ni att jag når mitt mål då? Om ett år? Mer? Mindre?
Vill någon vara med mig och min kompis på detta?
En hel månad med träning 4 gånger i veckan
En hel månad utan godis och allt som hör godis till
En hel månad utan fika med vänner
En hel månad att bara vara nyttig på
Någon som vill?
På tisdag börjar det. (Jag stod över fika med svärföräldrarna idag, stolt!!). Jag ska klara det här.
Jag tycker att ni går ut lite väl hårt om jag ska vara ärlig.
Hur skulle det hjälpa att gå ner i vikt genom att utesluta "fika med vänner?" Man kan ju välja något annat att fika på, man kan slänga in ett av sina mellanmål på en fika, typ ett äpple eller en sallad. En kopp kaffe med mjölk i är inga som helst fel.
Jag har aldrig uteslutit något alls. Har jag velat ha lite godis, då har jag köpt mig lite godis. Men ser till att göra av med det också. Om man går ut så hårt som ni vill göra riskerar ni att göra magplask mitt i hela processen för att kraven ni ställt på er själva var för höga. Det är ju jätteroligt att läsa att ni har all den motivationen, men det handlar om att vara schyst mot sig själv också.
Du skriver att du vill förändra din livsstil. Och man förändrar inte sin livsstil genom att skippa sötsaker i 30 dagar.
Åt sunt och rör på dig. Det är vad det handlar om.
Uteslut inte choklad, men du behöver ju inte, som du skriver, trycka i dig 300 gram på en kväll. Men vill du äta ett par bitar så herregud ät!
#1 ursäkta mig om jag låter otrevlig nu, men fy vad jag tycker din kommentar är onödigt negativ. Det handlar inte om att inte låta oss fika med vänner och visst fan äter vi ett äpple istället för chokladboll. Det trodde jag vad uppenbart. Det klart att vi sitter med, men vi tar bara inte av kakan. Ursäkta min otydlighet. Sedan handlar det även om att bli av med sockerberoendet. En månad utan godis och kakor är ju skitbra? Visst kommer det vara tråkigt vissa situationer but at the ens of the day kommer vi ha gjort våra kroppar en tjänst, för socker är faktiskt inte bra. Det handlar heller inte om ett år, inte ens ett halvår. Det handlar om en månad. Fyra små veckor. Du får det att låta som att det är omöjligt. Jag känner många som "rensar" kroppen så här.
Fika med vänner behöver ju inte vara att man tar något sött nödvändigtvis. Jag blev av med mitt sockerberoende 2007 och äter fortfarande väldigt sällan socker (endast om jag blir bjuden på någon födelsedag eller liknande) Men vid fikatillfällen hemma så tar jag en kaffe och en rawfoodbar och ute nöjer jag mig med en smoothie eller en kaffe.
Det går att vara nyttig men ändå fika, det är ingen som tvingar en att äta socker.. har dem problem med att man vill vara hälsosam så är de inte värda att lägga energi på!
Jag tycker att det låter skitbra i alla fall! Visst är det "mycket" på en gång, men absolut inte omöjligt! Dessutom skriver du inte typ "leva på 1000 kalorier per dag" utan tänker ändra på det som främst orsakar övervikt! Låter fantastiskt, jag är gärna på! Jag tränar redan mycket men ibland faller jag tillbaks i kosten. 🙂 och sen är det ju så, klarar man de här 30 dagarna har man ju delvis redan skaffat sig en vana!!
Och måste faktiskt hålla med om att det är bättre att utesluta socker helt än att äta "lite godis". Visst, "lite godis" kanske funkar för vissa, och då är det väl bra. Jag själv kan dock tala om att jag går igång på snabba kolhydrater som en gammal alkoholist går igång på sprit. Så för mig existerar inte "lite godis". Sen är det effektivast med nolltolerans om man vill bli av med sockerberoende!
Det här klarar du! 😃
#3 Det är ju individuellt förstås. Fika för mig är bullar, kakor och allt som har med socker att göra, haha! Grejen är väl att jag inte vill fika på nyttigheter utan på onyttigheter och avstår helst helt i så fall (fast vill ändå sitta med och umgås, förstås).
#4 TACK! Kul att någon förstår i alla fall :) Åh, är du på? :D Med start på tisdag då?! Ja, det är väl det jag hoppas på, att få in en vana och att sluta springa iväg till statoil och köpa glass hela tiden (nackdelen med att bo i stan…). Dessutom är jag verkligen en "antingen eller" människa. Jag klarar heller inte av lite godis. Hahah jag är precis som du med de snabba kolhydraterna! Kul! :D
Har lite lust att hänga på, har läst att det endast tar 24 dagar att skapa en vana så.. 😃
Lycka till!
Aut viam inveniam aut faciam
Vad kul! :D
Tycker detta låter som en jättebra plan, tror ni snabbt kommer se resultat och eftersom ni är två kommer ni kunna peppa varann när det ta emot.
Se till att göra allt för att följa det ni bestämt er för, de kommer ge jättegoda resultat. Ge inte upp i motgångarna och kör inte på för hårt med träningen i början utan försök att hitta en rolig träningsform ni gillar innan ni börjar pressa ordentligt :)
Pretty wise //
Känner igen mig i det där att inte kunna äta lite godis när helst suget kommer. Vissa tycker att jag är löjlig för att jag bara äter godis och annat sött två bestämda dagar i månaden, men jag måste ha det så. Det måste vara bestämt att just dessa dagarna får jag äta. Jag kan inte ha det så att jag äter lite då och då för då går det till överdrift. Mitt sötsug var enormt innan jag började med detta.
Jag hänger gärna på, men bara det med träning fyra gånger i veckan, för kosten sköter jag redan bra. :)