fet och rökare
Jag är både fet och rökare. Det känns tröstlöst just nu. Jag vill bli rökfri och jag vill bli smal. Eller åtminste mer normalviktig än jag är nu.
Vilket är lättast att börja med rökningen eller vikten? Som det är nu gör jag halvhjärtade försök med att både minska på ciggen och maten och jag faller alltid tillbaka.
30 kg övervikt och 30 ciggaretter om dagen.
Finns det fler som varit både tjocka och rökare? Vilket tog ni tag i först? Eller slutade ni röka och gick ner i vikt samtidigt?
Jag har gått ner 40 kilo och slutat röka efter tio års räkning. Vill bara säga att det går :)
Men vad som funkar bäst för dig får du känna av. Jag slutade röka mitt i viktnedgången då jag hade vant mig vid att äta på det sättet jag åt för att gå ner i vikt.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#1 Men oj vad starkt gjort av dig. Otroligt bra jobbat. Tyvär har jag nog inte sama jävlar anamma. Maten funkar ett tag men sen faller jag tillbaka. Rökningen funkar bara någon dag innan jag blir galen
Jaa, Det var inte lätt. Jag drog ner på rökningen väldigt mycket innan jag slutade helt. Sen använde jag en mobil-app till att räkna kalorier. Ärter i princip samma sak som innan fast jag äter mer regelbundet vilket hjälpte mig väldigt mycket för då får man ändå äta allt man vill men man ser till att man ha kalorier till det.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag tror att det är bra att börja med att lägga om kosten. Risken när man sluter röka är att man kompenserar behovet med något annat. Ofta ligger mat/sötsaker nära till hands eftersom rökning triggar kroppens belöningssystem och man får "cravings" efter något som kan fylla samma funktion. Har du redan undvikit sötsaker och hållt en bra kost en tid är det mindre risk att du lägger till med dåliga kostvanor när du slutar att röka.