Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 56592 ggr
Liljekatten
280

Tips på nyttigt snacks, tack!

Orsaken till min övervikt är att jag har så svårt att låta bli att småäta om kvällarna (+ att jag älskar att fikaSkäms). Därför efterlyser jag tips på nyttigheter som man kan ersätta godis med. Chips mm äter jag inte särskilt ofta utan det är nog godis som är boven i det hela. Har sånt sötbegär….

Ylva-Li
4

Åh, det vill jag också ha en massa tips på!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Liljekatten
0

Morötter med dipp i all ära, men man vill ju ha lite variation.Skrattande

Ylva-Li
1

Åh, grönsaker och dipp över huvudtaget är mumma! Typ morötter, gurka, paprika. *dreggel* Men ja, variation är bra. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
2

morötter, gurka, paprika, nötter, tomat, sallad, frukter (färsk ej torkad)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
2

Fruktsallad kanske. Det är gott. Vid fest kanske lite glass till. *sugen*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Niklas
1

Det finns massor av olika sorters knäckebröd och "sticks" som är goda att äta som de är eller med olika röror. De ger mättnadskänsla och är nyttiga med fullkorn och alla fibrer de innehåller.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lorita
4

Sticka, gör halsband, gör något med händerna som du inte stoppar i munnen. Håll dig sysselsatt med annat än att äta.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ylva-Li
1

#7 Så sant Lorita.
Visst är det bästa sättet att INTE äta. Men ibland vill man ha ändå. Och då är det ju bättre med nyttigare alternativ än chips och godis.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Lorita
2

#8 Då kör jagmed mineralvatten, jag gillar att dricka mer än att äta Skrattande eller en bit riktigt mörk choklad Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ylva-Li
0

#9 Aaha. Skrattande Mörk choklad är också bra. Dels är det "nyttigare" än vanlig choklad, och dels kan iaf inte jag äta alls mycket alls av det.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

monisa
0

Jag gillar också att fika! Problemet när man försöker hålla igen och får gäster - VAD I HELA FRIDEN SKA MAN BJUDA PÅ??? Och dessutom kunna äta själv. Jag har inte lyckats komma på något riktigt bra som dessutom är nyttigt och framför allt GOTT TILL KAFFET. Morötter i all ära, men inte till att doppa i kaffet tack. Finns några bra tips?

Kyss

AnneN
1

#11 kommer gästerna till dig för att fika eller för att träffa dig? Man behöver faktiskt inte bjuda på fika.

_**/Mvh Anne

Ylva-Li
2

#11 Iofs kan det ju vara trevligt att ha nåt att tugga på när man har gäster. Istället för bullar och kakor kanske man kan ha smörgåsar? Med lite gott pålägg, fin skinka, grönsaker osv.
Eller så kan man ju även här bjuda på fruktsallad.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Liljekatten
2

#6 Knäckebröd är ingen dum idé! Finns som du säger många olika smaker att välja på, men jag vet inte vad du menar med sticks. Vad är det?

#9 Dricka är ett bra alternativ, men är man så sötsugen så blir det tyvärr att man tar ett glas saft i stället för vatten och det är ju inte så bra….

#11 Jag håller med om att man vill bjuda på nåt när det kommer folk. Jag är uppfostrad med att man alltid bjuder sina gäster på nåt och det sitter nog i ryggmärgen på mej. Skulle känna mej oerhört ogästvänlig om jag inte gjorde det. Man kan ju slänga ihop en fruktsallad med lite fettsnål glass till att bjuda på eller knäckebröd med kanel, men det är svårt att hitta variation. Oftast så blir det ju att man står och gör nån paj eller liknande ändå…Skäms

Hoppfull
2

*harkel harkel* hos mig får man aldrig någonsin fikabröd… här är det en slät kopp kaffe som gäller… Efterrätt har vi när vi bjuder gäster på middag och möjligen när vi ätit soppa, aldrig annars.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Niklas
2

#14: Knäckebrödssticks finns av alla möjliga sorter. Det är egentligen bara knäckebröd som är format som avlånga bitar. Perfekt att doppa i olika röror och såser.

Titta på Vilmas hemsida under rubriken Svart & vit. Där ser du hur de kan se ut.

För övrigt kan jag rekommendera Vilmas för er som gillar knäckebröd. De har många ovanliga sorter och nu börjar de komma i många vanliga butiker.

Vänliga hälsningar

Niklas

Ylva-Li
1

#16 Det såg riktigt gott ut!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
2

#14 då jag är sötsugen så brukar jag dricka ett stort glas citronvatten, då går det värsta sötsuget över för mig.

_**/Mvh Anne

Niklas
0

#18: Konstigt att jag inte kan hitta det i tråden om bästa viktminskningstipsen. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Ylva-Li
1

#19 Hehe. ;) AnneN! In med det i bästa viktminskningstips-tråden! *hytter med näven*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
1

#19 & 20 skriver snabbt in det där!

_**/Mvh Anne

Sovgott
0

Russin och mandlar. Dadlar, som ju är sliskigt söta!

Ylva-Li
0

Jag slår ett slag för riskakor tror jag. Man kan ju ha nån skiva skinka och lite grönsaker på så blir de inte så trista. (Nu kan jag iofs knapra dem bara ändå..)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Niklas
2

Ger inte russin ungefär samma problem som sött godis? De innehåller mycket socker.

Vänliga hälsningar

Niklas

Ylva-Li
0

#24 Russin är sött, fast det innehåller ju "naturligt" socker och inte raffinerat som i godis. Äter man enligt gi och lcfh så bör man undvika även russin, då det är samma socker som finns i pasta, ris och potatis mm.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hoppfull
3

Russin och vindruvor är rent druvsocker och alltså inte särskilt bra! Man får i sig stora mängder socker väldigt snabbt, och visst är det naturligt men kalorimässigt är det inte alls bättre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ylva-Li
0

Nötter kan ju vara en ide också. Dock inte mycket nötter. Rekomendation ligger på en handfull per dag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Demon-Rat
0

Bara en handfull nötter per dag, okej det låter bra det ska jag komma ihåg.

Anne
1

Jag vill tipsa om edamame, färska sojabönor. (Eller ja, man får köpa dem frysta i Sverige.) Finns i asiatiska butiker och på en del större mataffärer. Man bara kokar upp dem snabbt och äter - riktigt goda som snacks.

Lena82
2

Bär är ett bra alternativ. Köper man frysta och osockarde kan man bara tina upp dem och blanda med vaniljyoghurt med max 0,5 % fett eller riva lite mörk choklad över och köra i ugnen (det sistnämnda heter Ginos, ett recept jag fått av min svärmor. Orginalreceptet inehåller vitchoklad men vi har byt ut den mot mörk ca 70% eller mer då den är "nyttigare" eller vad man ska säga). Knäckebröd med en skiva mager ost på eller avokado eller avokadoröra (avokado blandat med lite naturell lättyoghurt/lätt creme fraich/kesella (helst lätt) och lite skaldjur och stenbitsrom eller löjröm eller annan "pyllekaviar"). Nu blir jag ju hungrig. Tur att det är frukostrast om ca 20 minuter Skrattande

Sen är jag sån att jag också vill bjuda på något fika när vi får gäster. Mina föräldrar och min farfar är inget problem. de tar hellre en smörgås än kakor då både pappa och farfar har diabetes. Nu ska jag själv hålla igen, men jag har inga problem med att bjuda gästerna på kakor och bullar och själv äta en smörgås eller knäckebröd. En slätbulle utan massa gojs och pärlsocker kan man ju unna sig ibland. Det är ju bättre och "nyttigare" än en kanelbulle eller winerbröd.

Lena82
1

#9 Jag har börjat att dricka mer mineralvatten än läsk. Detta gjorde jag när jag konstaterade att det inte var det söta utan kolsyrat jag var sugen på och nu finns det ju så otroligt mångasmaker på mineralvattnet så läsk känns mest onödigt fast det är gott med ett glas då och då. Fördelen med mineralvatten är att det inte smakar lika sött och att det släcker törsten jämfört med läsk som man bara blir törstigare av.

Niklas
0

#29: Det kan man beställa in som snacks på Mornington på Nybrogatan. De brukar hälla på havssalt, men jag föredrar utan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Anne
1

#32, det är hyfsat vanligt på en del japanska restauranger också, som tilltugg före maten :) Jag gillar salt på mina - kokar upp, häller av, saltar lite.

birma
1

Det var länge sedan jag hörde det: Jag gillar att fika! Härligt att höra. Det gäller samma för mig. Man har växt upp med och fortsatt traditionen med att till kaffet eller teet äta ett par kanelbullar eller kakor. Gott. Trivsamt. En bit av det goda i livet. Men likaväl har man sista åren varit duktig och oftast tagit en smörgås istället, rätt ok det med beträffande trivselfaktorn. Men det är vare sig bra eller duktigt med en smörgås har jag numera lärt mig. Det senaste året har jag ätit LCHF. Då har jag lärt mig att bröd, även sådant som är så kallat nyttigt fullkornsbröd, inte heller är bra. Bör uteslutas helt ur kosten. Blev besviken. Fibrer är inte bra och inte heller bröd. Bröd är socker, blir till socker i kroppen.

Kommer inte på några bra snackstips så här. Kom mest att reflektera över det någon skrev: Jag gillar att fika. Det hördes så härligt. Men beträffande godis/snacks så håller jag med om det någon skrev, att mörk choklad betyder att man tar en ruta, maximalt två sedan är man nöjd. En ljus chokladkaka däremot (som jag inte köpt det senaste året pga LCHF-kost) den äter man upp med en gång. Samma sak sker med en påse lösgodis. Nötter och mandel är väl ok snacks.

Moonstrike
0

Jag har också problem med småätande på kvällar. Mitt bästa tips är ett stort glas kallt vatten eller frysta hallon :)

Betty
3

Nu kommer jag att låta tråkig som fan! Men stå emot suget på vardagarna. Det tar ett tag att ställa om men det går. Det kommer kännas otroligt bra att kunna vara utan sen, även om man första tiden nästan kan ha ihjäl ngn pga suget.

Var själv en riktig godisråtta innan, men nu äter jag det en dag på helgen, och då får jag äta vad jag vill inte ersätta med morötter och sånt för det är ju godiset jag vill åt :)

dara
1

hacka frukt till lagom bitar (jag brukar använda äpple eller mango) blanda med någon sked keso, ca 2 äpplen och 3 matskedar keso. sedan kryddar du med en 1/2-1 tesked vanilj

GOTT GOTT GOTT

[CinderRainfall]
0

#36 Håller med dig! jag tror att det är viktigt att belöna sig då och då tex på helgen, Annars så blir det nog ennu svårare att försöka vara nyttig, det har iallafall jag märkt.

[ErikSvensson]
0

Keso är ett vettigt snack om du som jag tycker om att äta det med sked (gärna den osötade naturella varianten) Skrattande

Liljekatten
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, mitt gamla inlägg har blivit aktuellt igen. Glad

Jag har faktiskt gått över till LCHF-kost nu sedan tre månader tillbaka och gått ner 7 kilo. Har inga problem längre med vad jag kan äta om kvällarna. Sötsuget har nästan försvunnit helt och jag är sällan sugen på annat heller. Vill jag ha nåt extra att tugga på blir det några nötter, ostskivor, ölkorv tex. LCHF-glass och grädde med bär till fika är toppen.

[littlecat]
2

Det bästa är väl att inte alls äta något på kvällen. Förut åt jag alltid en, två smörgåsar på kvällen och eftersom det var invant blev jag alltid hungrig på kvällen. Nu äter jag inget efter middagen (dricker en kopp te eller så) man blir automatiskt mindre sötsugen då.

Prova att verkligen kämpe emot. Dom första dagarna är jobbigast…

idacarlson92
2

Lätt keso. Blandat med äpplen i små bitar samt lite kanel över.

Eller lätt vaniljyoghurt med osockrade varma hallon i, eller varför inte skivad banan och russin i?

Frukt är bäst! :)

nello4ever
1

Jag säger VATTENMELON!
Det är det godaste som finns, och lagom sött! :)
Annars keso med kanske lite hackade nötter och små bitar frukt i. Det är ett vanligt mellanmål för mig! :)

[luneri]
0

#37 Det lät gott:)

man kan göra mycket med keso som mellanmålsmat egentligen

Shanea
0

En sak som jag hittade utomlands och tyckte var otroligt gott var äppelchips (borde vara nyttigare än vanliga chips i alla fall), typ torkade äppelskivor, men har tyvärr inte sett det i Sverige… Ingen som sett någonstans där man kanske kan få tag på?

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.

[luneri]
0

#45 jag har sett torkade äpplen, vet inte om det är samma vi tänker på. Men dessa ligger i en påse och är mjuka. ska finnas där torkad frukt finns som katrinplommon och aprikoser finns.

Annars kolla i hälsokosten, de brukar ha allt möjligt.

Bananchips finns ju också, men de är kanske inte så nyttiga kalorimässigt sätt.

Vet ni om det är något tillsatt socker i torkade frukter?

[Norrbysa]
0

Kesella är mumsigt! Jag blandar det med en sked nutella och alltihopa smakar långt mer onyttigt än vad det är. Annars kan man blanda ner bär, lite chokladsås eller funlight (har inte prövat pga. bojkottar fake-socker.)

Gasoline
1

Jag har länge funderat på om man kanske skulle kunna göra egna bananchips/torkad banan att äta de dagar då suget blir för jobbigt? 

Hur gör man sådana tro, i ugn? Det borde väl gå att göra utan att tillsätta mer socker?

(hoppas att det är OK att jag tar upp denna gamla tråd)

Lorita
0
Gasoline
0

#49 det måste prövas, tack :-)

Facie
1

Popcorn som man gör själv i en kastrull funkar ju alltid, popcorn är inte så onyttigt om man gör dem själv, dock borde man endast äta de som fredags eller lördgssnacks. Brukar själv äta bär eller frukt när jag blir lite sugen, dock rekommenderar jag hellre att försöka att inte äta något då detta blir en vana och till slut kommer du vilja ha något varje kväll.
Läste i inlägget att någon rekommenderade mörk choklad, vilket faktiskt innehåller exakt lika många kalorier som ljus och därför inte alls är ett bra alternativ. Enda anledningen till att mörk choklad anses nyttigare är för att man enligt regel äter mindre då det inte är lika välsmakande som ljusare.

Pretty wise //

[Mikaelann]
0

Följer denna tråd! :D