Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2456 ggr
[tililili]
0

äter på fel sätt

Hej
Jag har gått upp 7-8 kilo på ett och halvt år nu, och gör jag inget åt det kommer det ju antagligen bara fortsätta.

Mitt problem är att jag äter av fel anledningar. Inte för att jag är hungrig, utan för att jag är trött, oftast trött. Ledsenhet och ilska vet jag är triggers så det har jag lärt mig att hantera och låta bli att äta på dessa känslor. 

Men tröttheten är så diffus. Är trött ofta också. Och då vill jag ha något som piggar upp mig. Eller så äter jag för att jag har tråkigt, och är för trött för att göra det jag borde, eller ens något jag tycker om. Klarar inte av att bara sitta, och klockan är inte tillräckligt för att gå och lägga sig…

Någon som har bra tips för att låta bli att äta i dessa lägen? Att byta ut mot nyttigare alternativ är ingen ide, det är mönstret jag behöver komma åt. Idag har jag till exempel småätit kokta linser…
Hatar beteendet, det stjäl min tid och jag går upp i vikt. 
Borde väl lagt mig och vilat, men blir inte…vet inte hur jag ska göra för att bryta mönstret, ovanan.

genser
0

Jag känner igen mig!
Har lätt att komma in i tänket att jag "måste" äta hela tiden för att orka, för att hålla humöret uppe, för att inte bli trött -trots att jag ofta inte ens är hungrig.

För mig hjälper det här:
- Säga åt mig själv att det inte är farligt att vara trött/sugen, jag kommer klara av det jag vill ändå
- Påminna mig om att mat inte är lösningen på allt -är jag trött kan jag vara det av tusen andra anledningar som inte blir bättre av att jag äter. Ofta hjälper det enormt att gå ut en kort sväng, andas lite frisk luft.
- Sysselsätta mig med något, pyssla (om det tex är framför tvn/datorn som suget kommer), hålla händerna upptagna
- Dricka vatten och te, ha något att smutta på istället för äta på.

Hoppas att du hittar dina sätt som funkar!
Och om du alltid känner dig trött låter det som att något inte funkar så bra i livet och att du kanske behöver få hjälp att rätta till det. Har du för stressigt jobb, sover dåligt, vitaminbrist, för lite vardagsmotion etc?

[rumelle]
0

Tränar du regelbundet? Om inte, så är det ett bra sätt att bli av med trötthet. Annars kan det vara bra att göra en hälsokontroll och se om du har brist på något ämne.

[tililili]
0

Tror ditt första tips är det viktigaste, att tala om för mig själv att det inte är så farligt det jag känner.

Jag är trött, och har i stort sett alltid varit, men doktorerna hittar inget fel  på mig. Det är psykiskt enligt dem, och jag är tydligen deprimerad även om jag inte riktigt tycker det själv. är ju ledsen för att jag är så trött…jag vet inte.

Jag tränar gärna och har väl rätt hyfsad kondis, cyklar väl en 20-30 min om dagen och springer väl 5km på omring 30 min. Klättrar repklättring och går nåt gruppass i veckan. Så tror inte det är det som är problemet.

akalered
0

Hitta bra motivationskällor som gör det värt att strunta i de där extratugget. Kosttillskott som hämmar aptiten fungerar ju också :)

TjockaBerta
0

Vilka kosttillskott hämmar aptiten?

>>>Malum domesticum<<<

akalered
0

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/tartarus-60-caps
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/ketoz-60-caps

Dessa två använder jag och de har verkligen fungerat något djävulskt bra. Första har dessutom tagit bort större delen av sötsuget som jag tidigare inte fått bukt på.

[Oceansoul]
0

Är också sjukt trött, mest trött på att studera då men har alltid lidit av  insomnia eftersom att jag är stressad. Att jag har mina överskottskilon har också med att göra att jag äter när jag är trött och känner att jag inte riktigt räcker till. Har börjat ta upp snusandet för att dämpa aptiten men det är inget att rekommendera så hänger gärna på tråden och ser om man kan hitta bättre lösningar.

TjockaBerta
0

OK. Tack för länkarna. Det förutsätter att man tränar också?

>>>Malum domesticum<<<

Facie
0

Har du kollat upp ditt järnvärde? Annars borde du verkligen göra det, låter som du kan ha järnbrist.

Pretty wise //

[tililili]
0

De har kollat alla värden, tagit så mkt blodprov på mig genom åren.
Men tror jag har en tid hos nån doktor nästa vecka.
Har blivit diagnostiserad med en lätt depression och fått voxra antidepp medicin. Hoppas det ska kunna hjälpa.

Men det är ju fortfarande ett felbeteende jag har…vet inte riktigt hur jag ska göra

Facie
0

#10 Tror du det finns något du kan ersätta maten med vid dessa tillfällen? Det har ju helt klart blivit en vana som antagligen kommer kräva mycket att vänja bort men tror du att du skulle kunna klara att ta en promenad istället? Eller något annat?

Pretty wise //

[tililili]
0

problemet är att ätandet kommer när jag har ngt som jag borde göra, men inte riktigt orkar.
Och då är det svårt att distrahera sig med ngt annat, för det där jobbiga, tråkiga eller svåra behöver ju göras.

Äter för att skjuta upp det tror jag.

Ofta borde jag gå och lägga mig och sova en stund i dessa lägen tror jag, men svårt när man har ngt man borde göra.

ManU77
1

@TS Har du kollat om du är insulinresistent? Det kan man göra genom att mäta vilken insulinrespons en given mängd glukos ger. Att mäta blodsockret kan vara slöseri med tid, eftersom en del med insulinresistens har normalt blodsocker men utsöndrar onormalt mycket insulin för att bibehålla denna normala blodsockernivå.

Anledningen till varför detta kan vara intressant att mäta är att insulin är ett energilagringshormon. Har man höga insulinnivåer i kroppen är det svårt för kroppen att använda sig av den energi som finns lagrad. Detta kan leda till trötthet. Man har helt enkelt inte tillräckligt med energi tillgänglig för de aktiviteter man brukar orka syssla med.