Så kämpigt med kosten!
Försöker och försöker med kosten men går segt, vissa dagar går bättre än andra.
Grönsaker äter jag inte mer än gurka, sallad (viss sallad) och majs (fast inte majs rent men i mat). Försökt med andra grönsaker men går bara inte hur mycket jag än vill och försöker. Kräsen med mat har jag varit jämt.
Är inte mycket jag ska gå ner, men vill ändra kosten till det bättre gör hälsans skull. Godis/läsk/kakor mm är begränsat till helgerna, och fungerar bra i veckorna numera, något spontanköp händer men inte alls mycket.
Någon som har tips? Inga dieter, då detta ska vara långvarit, inte LCHF. Köper glutenfritt och laktosfritt för magens skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det enda jag kan komma på just nu är nog att sluta helt med allt onyttigt som godis, läsk, kaffebröd och allt annat som innehåller mängder av fett och/eller socker.
Jag ser att du har startat en annan tråd också, om att bli av med sötsuget, och jag tror faktiskt att det enda sättet är att lägga av med allt sånt. Så länge man fortsätter att äta det då och då, så kommer man nog också fortsätta vara sugen på det, och ha svårt att låta bli att äta det.
Precis som du skriver så är det ju bäst för hälsan att inte äta söta och/eller feta saker, men man sparar ju dessutom massor av pengar, och det är ju aldrig fel.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Vad vill du ha tips på mer specifikt? Grönsaker eller nyttiga godsaker? :)
Pretty wise //
#1 Kaffebröd och sånt äter jag väldigt lite av. Godis & läsk på helgen, annars på vardagarna äter jag inget som innehåller mängder av fetter och/eller socker. Mängder av fett = skulle min mage inte tåla, undviker att köpa produkter som innehåller mycket tillsatt socker och så. Att köpa saker som inte innehåller socker/sötningsmedel alls är väldigt svårt.
Och kan inte utesluta pasta, potatis och ris heller, skulle inte bli så bra kostmässigt
#2 Nej, inget av det. Står i #0 vad jag är ute efter 😉 Hur man ska komma in i att äta mer regelbundet, likaså med motionen, tips på lämplig kost mm utifrån det jag skrivit då mm 🙂Helt enkelt rena allmäna tips.
Hur mycket godis och sånt äter du på helgerna? Ibland kan det räcka att äta godis en gång i veckan för att blockera viktminskningen.
Om vi exempelvis säger att du äter -500 kcal mån - fredag så har du förbränt 2500 kalorier. Äter du sen 500 gram godis på helgen utöver allt annat så vips har du fått i dig ca 2500 kalorier för mycket de dagarna, vilket resulterar i plus minus noll. Det är nog vanligt att man släpper loss lite för mycket på helgerna och äter upp allt man förbränt. 😕 Det är väl därför det är så svårt att gå ner i vikt, för att det är svårt att äta bra NÄSTAN jämt och när man väl äter nåt onyttigt kan man inte äta så mycket. 🤐
3 Så länge du äter godis och läsk på helgen bibehåller du sötsuget.
#4 Olika, men det är inte mycket. Förra helgen blev det till exempel en påse med "stjärnor" (chipsaktigt) på två dagar, väger 100gram uppdelat då på två dagar. Är 500 kcal uppdelat på två dagar, så 250 kcal per dag, då få dagar jag äter det.
Nej så mycket godis äter jag absolut inte. Långt ifrån. Begränsar.
Jag behöver dock äta regelbundet på dagarna, slarvar tyvärr med det till och från.
Jag räknar inte kalorier, testat på det, men tycker att det är svårt när man gör egen mat samt när man inte äter hemma.
#5 Har lyckats innan att göra så, så är fast besluten att det ska fungera nu också, eftersom det gjort det innan.
Men tar gärna emot tips på annat man kan äta/dricka som är nyttigt, som man kan ha till helgen (inte till exempel kvarg).
Nej, pasta, potatis och ris tycker jag absolut inte att du ska ta bort ur kosten, men du kan ju testa att köpa fullkornsvarianterna av pasta och ris, ifall du inte redan gör det. Dom både innehåller mycket mer näring och fibrer än vanliga vita sorten, och dessutom fyller upp och mättar bättre, och man varar mätt längre också. Dom är också godare i smaken än dom vanliga, tycker i alla fall jag. Enda nackdelen är att dom kan vara något dyrare ibland, men det är det värt flera gånger om, anser jag.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#8 Jag köper glutenfri pasta, har en variant med låg GI. Ris klarar jag inte att äta fullkorn, smakar inte alls bra, men äter ris väldigt sällan (max 1-2 gånger/månad) och bara små mängder (inte så förtjust i det).
Körde fullkornspasta innan jag började med glutenfritt.
Anledningen till att jag skrev det med pasta, ris mm är för att vissa tycker man ska ta bort det helt.
Okej… hmm, ja då äter du ju inga mängder med "skit". 😛Det är svårt att veta vad som är boven när det verkar som att man nästan gör allt rätt.
Jag äter nästan aldrig något med snabba kolhydrater längre och äter överlag bra mat, men jag kan inte se att det händer så mycket ändå. Det är tråkigt men det är bara att kämpa vidare. Vissa människor skakar av sig kilon direkt och andra inte… 🤐
Om du vill äta oftare kan du göra ett matschema.
#10 Grejen är väl att jag äter typ inga grönsaker, och inte så regelbundet 😛
#11 Dålig på att följa sånt tyvärr, testat det innan men den glöms bort under dagen sen 😕 Och är jag i skolan en hel dag, med grupparbete, föreläsningar mm är det svårt med.
Kan ev, testa det igen men går bara de dagar jag är hemma.
Vet inte riktigt vad du vill ha för hjälp. Alla råden är du negativ till.
Vill du äta oftare får du se till att göra det helt enkelt. Finns inget annat sätt.
#13 Negativ? Jag ger bara en förklaring, jag har inte varit negativ. Jag förklarade bara att jag har testat det med matschema men fungerade inte när jag testade det. Jag har inte varit negativ till något annat. Då har du tyvärr missuppfattat, bara gett enkla förklaringar inget annat.
Det är inte bara att "se till" att man gör det, när man glömmer bort när man är inne i saker, väldigt lätt hänt. Det är samma sak som att säga till en som röker "det är bara att sluta röka" eller säga till någon "det är bara att gå ner i vikt", samma femma på sätt och vis.
I skolan kan jag inte bara gå ifrån heller och äta vissa tider.
Och eftersom jag är kräsen med maten är det svårt att variera också. Men fick heller aldrig något tips på nyttigare saker man kan äta på helgen heller som jag frågade efter i #7 (kvarg vill jag inte ha pga att jag måste ha laktosfritt och den kvarg jag smakat var inget vidare)
Du har liksom "bortförklaringar" till de flesta råd du får. Ser det ofta när du ber om hjälp med olika saker.
Att jämföra att äta oftare med rökning eller bantning går absolut inte. Ställ larm på mobilen vid de tider du vill äta. Fast nu skriver du att du inte KAN gå ifrån ich äta oftare. Varför ska vi då ge råd?
Angående nyttigare saker så kan du kika i tråden där det ges tips. "Nyttigt fredagsgodis".
#15 Jag har inga bortförklaringar. Bortförklaringar = undanflykter och det har jag inte skrivit några.
De var ett exempel, jämförde inte just dem utan principen.
Vi har olika tider när föreläsningarna är samt grupparbeten, det skiljer från dag till dag. Och det går inte bara att gå ifrån då och äta när det passar en själv. Självklart kan man ge råd bara för att en person inte kan gå ifrån i skolan när som helst. Det är ju definitivt inget som gör allting omöjligt bara för att man inte kan det.
Hemma fungerar det att ställa klockan fasta tider möjligen, men inte i skolan, tyvärr går inte det.
Vill gärna ha tips på lätta luncher man kan ha med sig till skolan, gärna som inte behöver värmas i micron.
#15 Kollat i den tråden förresten, det mesta innehåller kvarg, och går inte.
#16 men i skolan är det väl enkelt att äta lite oftare, bara att äta när det blir rast. Har vi 10-15 minuters rast, vilket vi brukar ha varje föreläsning/seminarium så hinner jag lätt äta ett ägg eller lite nötter, banan, äpple, kiwi, proteinbar, smoothie eller annat lätt- och snabb ätligt 😉
#18 Ja vissa föreläsare tar rast, andra inte för att vi ska få sluta tidigare. Men i regel har vi korta raster på föreläsningarna ja, ibland äter jag då ibland inte, beroende på när jag åt sist, kan inte äta för tätt inpå förra måltiden, så beror ju på när rasterna är.
Nötter äter jag inte naturella tyvärr. Visst en liten frukt går att äta men jag kan till exempel inte äta frukost tidigt på morgonen så börjar vi kl8, så måste jag äta frukost där i så fall 😕 Och svårt att komma på bra lunch och mellanmål man kan ha med sig som inte behöver värmas helst. Enklare tycker jag med regelbundet hemma än i skolan eftersom allting måste dessutom asas med till skolan. Så jag personligen tycker det är enklare hemma eftersom man kan göra något som finns hemma. Så, som jag skrivit här och i egen tråd, behöver jag tips på bra mellanmål och lunch som är vettigt att ha med sig, urkass på sånt. vi äter ju middag på kvällen, så ska inte vara som middag heller. Urkass på att komma på sånt.
Håller med #15… känns som att du har bortförklaringar till allt… :/ Det gör det inte heller enklare att du är så kräsen.
kan dela med mig av mina tips:
Men börja med att ta bort ALLT socker, godis, chips, osv. Inte ens på helgerna.
Drick inte dina kalorier. dvs skippa juice, mjölk etc.
Undvik pasta (=socker i princip), vetemjöl(bröd), ris och potatis.
Utforska resten av rotfruktsdisken lite. finns mycket gott att ersätta de ovan nämnda med.
Undvik inte fet mat, så håller du dig mätt längre. Då behöver du inte äta mellanmål.
#20 Återigen, nej det är inte bortförklaringar. Bortförklaringar är undanflykter och det har jag inte skrivit några alls.
Godis och så kan jag trappa ner på mer och mer tills jag tar bort det. Men har bett om tips på nyttigt man kan ha istället på helgen, men inte fått tips på det.
Som jag skrev i #0 äter jag glutenfritt, dvs alltså inget vetemjöl. Ris äter jag väldigt sällan. Mjölk dricker jag enbart lite i kaffe men sällan annars. Urkass på att dricka vatten dock, pga att jag inte tycker det direkt smakar gott. Men försöker dricka mer och mer vatten vilket går bättre och bättre.
Som jag även också skrivit: pasta, potatis kan jag inte ta bort, då sitter jag och äter en bit fisk eller kött stort sätt enbart och det är ju inte bra kost. Tro mig, har försökt lära mig att äta vissa grönsaker mm men det går inte, hur mycket jag än vill och försöker (jo jag har definitivt försökt tillräckligt).
Jag klarar mig sällan på tre måltider per dag bara, vissa dagar behöver jag äta 1-2 mellanmål också, inget stort såklart utan bara något litet, att äta runt 8-10 tiden, sedan runt 12-14 tiden och sedan runt 16-18 tiden.
Fet mat äter jag sällan, alltså friterat och sånt.
Och nej det jag har skrivit är inga bortförklaringar eller undanflykter, utan sanningen, jag har försökt att äta grönsaker mm men det går bara inte, gillar helt enkelt inte smaken på det jag testat.
Och jag kommer inte köra LCHF stuk, det fungerar helt enkelt inte för mig, olika saker fungerar olika för andra. Och vissa säger "ta bort pasta mm", andra inte, det beror helt på vad man väljer att köra på, och man fungerar olika helt enkelt.
Godis mm kan jag ta bort helt, men pasta, potatis och ris (det ytterst lilla ris jag äter), behåller jag, det påverkar inte mig (känner min egna kropp). Äter dessutom inga mängder av det heller. Och vetemjöl har jag som sagt inte eftersom jag kör glutenfritt.
Fått tips på en annan sida om bra mat jag kan ha med mig och så, som jag kommer köra på, och testa mig fram på 🙂
http://matlust.ifokus.se/discussions/534849d58e0e745cc600020e-nyttiga-lunchermellanmal?discussions-1 ifall någon annan vill läsa.
Tråden kan låsas om inga har fler tips? (alltså inte klagomål och påhittade saker som inte stämmer), annars får tråden gärna låsas då jag fått många bra tips och så från några, vilket är jag väldigt tacksam över.
Det kan vara så att kan behöva börja äta lite saker som du inte gillar just nu. Det går att träna bort den där kräsna sidan man har, det mesta handlar om inställning.
Måste tyvärr hålla med flera andra här att din attityd till råden du har fått har varit väldigt negativ, och det känns som om att du verkligen inte är beredd att pröva något nytt, eller något som inte riktigt har funkat tidigare, för att du är kräsen.
Vill man ha resultat behöver man inte gilla vad man gör till en början, men du kan säkert lära dig att gilla de flesta grönsaker om du ändrar inställning till det hela. Nu känner jag ju inte dig, men jag vet att det inte alls är omöjligt.
#21, med fet mat menar jag inte du ska käka friterat, utan kanske välja fläskkarré istället för fläskfilé. Som ett exempel.
Äter du fetare mat så håller du dig mätt/nöjd längre och då behöver du inte äta mellanmål.
Sen om du nu har svårt att hitta rätt med kosten så måste du ju göra uppoffringar. Pasta är i princip samma sak som socker och det är konstigt att det inte står på godishyllan i affären. Att ta bort pasta betyder inte att man äter LCHF. Oavsett vilken diet man kör så går vetemjöl och socker bort alla gånger.
Istället för potatis så välj andra rotfrukter. Har du provat någon annan rotfrukt? Finns jätte många, och dessutom billigt nu när det är säsong.
Socker/godis är bäst att sluta med rakt av utan att trappa ner.
Vill du ändra på din kost så måste du anpassa dig och göra uppoffringar. Uppenbarligen fungerar det ju inte just nu säger du…