Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1586 ggr
[LadyK]
0

Duktiga jag... Suck

Efter att ha kämpat med min övervikt i snart två år så får jag för mig att sluta röka när jag har 2,5 kilo kvar till målvikt. Och nu går jag bara upp i vikt igen. Grrr Inser att det är ganska korkat att börja röka igen men min fråga är om någon slutat röka och har koll på hur mycket/ hur länge man ökar i vikt efter det. Äter inte ett dugg mer än jag gjorde innan rökstoppet, tränar minst 5 gärna 6 dagar i veckan, varierad träning med två styrkepass, ett boxningspass, två löppass, och ett crossfitpass. Den sjunde dagen tar jag en längre promenad.

Zabbio
1

Ok. Jag kan vara helt ute och cykla.

Kan rökningen ha hämmat muskeluppbyggnaden och tt det nu är muskler som börjar komma fram efter träningen? Orkar du kanske lite mer och tar i mer med friskare lungor?

Kan kroppen tänkas ta upp mer vätska?

Egentligen kan jag inget om rökning så sett. Men har fått lära mig att viktuppgång efter avslutat rökning egentligen inte beror på rökningen. Fast det verkar ju fel.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[peter54]
0

Rökningen hämmar näringsupptaget genom kapillärsammandragning, därför går vikten upp när man slutar röka om man fortsätter med samma näringsintag eftersom man då tillgodogör sig näringen från maten på en normal nivå.

Då gäller att anpassa sitt intag efter kroppens uttag. Den enkla sanningen i att öka i vikt är för mycket intag helt enkelt.

En detalj i sammanhanget som kan vara bra att tänka på är att man bör aldrig äta sig mätt eftersom mättnadskänslan når sin högsta punkt omkring 30 minuter efter avslutad måltid. Med andra ord, om man äter sig mätt har man ätit för mycket.

[LadyK]
0

Hmm ligger på maximalt 1200 kalorier om dagen så kan omöjligt få i mig för mycket… Tycker det borde vända då jag förstått att man tar upp mer när man slutar röka, men jag äter absolut inte för mycket. 😕

[peter54]
0

#3 Då är det svårt att förstå hur du kan öka i vikt. Hur är det med ditt saltintag, binder du vätska i kroppen?

[LadyK]
0

Har alltid haft 'dålig' ämnesomsättning, går lätt upp i vikt och får kämpa på nedåtgående. Andra gången jag gör resan från 80+ till ca 50 kilo. Trodde nog jag skulle öka lite men det börjar bli tungt. Samtidigt orkar jag mer. Men det syns ordentligt att jag ökat ett par kilo igen. Bara hoppas att det vänder igen.

Aniara14
0

Det är ju jättebra att du har slutat röka! Stort Grattis till det! PokalBlomma

Rökning är mycket farligare för hälsan än några kilos övervikt. Om du fortsätter träna så mycket som du gör, så går du nog snart ner i vikt igen.

1200 kcal per dag låter ju väldigt lite, det är knappt så det räcker till BMR, Basal Metabolic Rate. Fattar absolut inte hur du kan lägga på dig kilon med så litet intag, men det händer ju ständigt obegripliga saker inom viktminskning och dylikt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[LadyK]
0

Jo tack min kropp är ett mysterium… på 1200 kalorier tappar jag 0.2-0.3 per vecka om jag har tur, oftast är viktstabil på det. Ökar jag till 1500 så lägger jag på mig. Visst är jag liten, s runt 150 cm men inte katten ska jag behöva äta som en 2-åring för det. Känns som om jag blivit utredd tusen ggr men man hittar inget fel. Så fort jag slappnar av och inte väger, mäter och räknar så ökar vikten.

#6 Tack! har varit rökare i 25-30 år så det är på tiden.