30 dagars utmaning!
Jag har tänkt utmana mig själv, med start på måndag (10e mars).
Det jag har tänkt är följande:
- 5 dagar i veckan, så tränar vi minst 30 minuter. Valfri träning.
- Enligt vad ni nu tror på, så försöker ni att äta så bra som möjligt.
- Försöker att undvika att "fuska". Dessa 30 dagar ska vara så "rena" som möjligt! Men kommer bakslag så är vi här och peppar varandra att köra vidare.
Är det någon som vill hänga på? :) Då skriver ni in era mått, vikt och ev före-bild (men det är högt frivilligt), så skapar vi en lista på vilka som ska peppas här i tråden.
Varje måndag postar vi en uppdatering av våra mått och vikt. Och under resten av veckan kan vi prata om hur det går, om vi har frestelser vi behöver hjälp med att stå emot, peppas allmänt, ge varandra tips osv.
Det är bara 30 dagar! Jag ser det som en utmärkt start att komma igång och träna ordentligt. Och att sedan försöka hålla i att träna 2 gånger i veckan.
Heja er! Vill ni vara med, så kör hårt! Det kan bli roligt om vi är flera. :)
Mello
Vikt: 74
Mått
Över mage: 104 cm
Midja: 76 cm
Rumpa: 108 cm
Höger lår: 70 cm
Höger överarm: 30 cm
Jag är på, främst för träningen. Jag har precis börjat ta tag i den igen efter ett längre uppehåll. :)
Får se hur jag gör med vikt/mätande, just nu väger/mäter jag inget alls men det vore ju intressant att se om ökad träning gör någon skillnad.
Jag är på! Vikt: 71 Byst: 83 cm Midja: 70 cm Höft: 89 cm Stuss: 105 cm Höger lår: 55 cm Detta ska bli intressant :D
Vikt: 70
Midja: 82 cm
Över mage: 95 cm
Höft: 98 cm
Stuss: 102 cm
Höger lår: 59cm
Höger överarm: 34 cm
Jag är gärna med! 30 minuters träning i 30 dagar. Jag kommer att köra på min nyinköpta crosstrainer samt styrketräning med egen kroppsvikt. Mitt mål är att verkligen genomföra detta. Blir det övriga positiva effekter tar jag upp dessa senare.
Heja er!
Så nu har vi:
Mello
Vyer
Giantelvis
Missya
Annjak
Vi blev ett litet gäng ändå, roligt! :D Uppdatera hur det går för er!
Idag har jag redan klarat av dagens träning, det blev först kondition på crosstrainern i 15 minuter, och sedan styrka (med egna kroppen som vikt) i 30 minuter, med fokus på mage.
Sedan blev det en 30 minuters promenad också.
Känner att det gick ganska bra idag, men oj vad jag måste kämpa på med styrkan… Jag har blivit så svag.
Tidig middag idag, och det blir lax, morötter och tomater i ugn (laxen får lite citron på sig, och sen salt och peppar över hela alltet). Mums!
Jag är riktigt peppad!
Träningen går bra, (tränade fyra gånger förra veckan 30 min löpning, 30, 30 och 60 min simning), men det gick sämre med maten. Är pepp på att börja sköta det bättre den här veckan. 😃 Jag har så svårt för att hålla kolla på båda mat och träning, haha.
Dagens träning; simmade 40 minuter. Och nu ska jag sätta mig och börja planera veckans matintag.
Fick för mig att ta en runda i spåret ganska så nyligen så jag gick 1 km dit, tog 2,5 km varvat med gå/springa och sen gå hem igen, 1 km.
Sen har man även tidigare idag varit ute på en liten promenad på 2 km.
Jag är på, en dag för sent men bättre det än inte alls! Jag äter för övrig 16:8.
Mina mått/vikt 20140311 Anger mina mål i slutet av den här 30-dagars utmaningen inom parantes, hoppas det är ok? :) …och det ska ju vara en utmaning, då ska det vara utmanande, eller hur?!
Vikt: 75,3 kg (mål: 70 kg)
Midja: 81 cm (mål: 76 cm)
Över mage: 98cm
Höft: 101 cm
Stuss: 105 cm
Höger lår: 57 cm
Höger överarm: 34
Igår gick jag på en 6 km promenad.
Idag har det blivit ca 1 mil på cykel och 5 km promenad.
Cykla iväg till mina föräldrar imorse, för att låna bil för ett ärende i en annan stad, därav milen. Sen några timmar senare skulle jag jobba och då gick jag.
Snart blir det iväg och jobba lite till och då tar jag cykeln igen.
Tisdags: 60 min promenad
Onsdag: 30 min simning
Och idag har jag tänkt att löpträna. Det lär bli 5 km/30 min.
Maten går det sisådär med. Jag vet inte riktigt hur jag vill/bör äta längre, hur ofta och sådär. Jag ids inte räkna kalorier men borde kanske? Får mest tips om "ät när du är hungrig" men det fungerar inte så bra, haha.
**Heja er, så duktiga ni är! :D
**Dag 2: hopprep, crosstrainer och pilates.
Dag 3: PW och pilates.
Dag 4: pilates.
Och maten har gått superbra! :) Och har heller inte ätit något jag inte "borde". Känns riktigt bra!
Jag fastnar väldigt lätt när jag börjar räkna kalorier, så det struntar jag i alla fall, och det verkar fungera bra ändå. :)
Hur är det nu med maten? Känner du att du äter för mycket eller för lite, eller vad är problemet kring det? :)
#14 - Det är mest att jag inte riktigt orkar laga riktigt mat och äter mycket nötter/yoghurt/bär istället och sen när jag väl orkar laga riktigt mat överäter jag. Allt jag behöver göra egentligen är att planera bättre, men saknar motivation. 🤓
Hooojt! Jag vill gärna också vara med! Ett par dagar för sent, men jag har tränat på i vanlig ordning ändå. Vore bara roligt att följa fler :)
Är själv 22år, 182cm
Vikt ca 120kg
Har en blogg jag aktivt uppdaterar, flera av er som har det?
Träningen idag (13/3-14) har bestått av gymmet. Rodd 4000m, löpbandet och crosstrainern. Allt som allt blev ca 500kcal + lite magträning på det också! Sen blev det även en ordentlig runda med hunden också såklart :)
Maten som gjordes av sambon var kyckling med någon kokosolja och wookgrönsaker! :)
😞
åh, kan jag också få haka på? lite sent men ni får väl vänta några dagar på mina resultat ;-)
arm 34cm lår 49cm mage104cm, vikt 85,8 kg.
Provar nu på att köra en vecka med nutrilett,
kör samma motion/träning varje dag,
rask promenad på 4,4 km, (har börjat lunka lite då o då nu på senare tid).
Cyklar 15 min, sen 5 min med 1kg vikt. crosstraining ca 5 min
styrkelyfter ca 30min? 4kg hantlar( kör efter antalet lyft och inte tid)
mage 5min, rumpa och ben 5 var, (har appen daglig workouts på telefonen som jag kör dessa efter) tar ledigt en dag i veckan, dricker minst 2liter vatten om dagen. har tränat så här sedan i mitten på januari och vägde 85,3 på nyår och sedan dess har jag kämpat med att gå ner i vikt. som ni nog kan räkna ut så är man less på att vågen inte visar ett roligare resultat än så här. Jag brukar inte fuska med o äta sötsaker, har "bara" ätit chocklad 2 gånger i år i gotteväg.
Povade tidigare (nån månad sedan jan-feb modifast i tre veckor, -3hekto blev det resultatet, kostade defenitivt mer än vad det smakade/vadresultatet blev). sen provade jag bantarsoppan i en vecka -9hekto blev det då, o inte vet då jag hur det har gått till med hur jag kan väga det jag väger nu om jag egentligen gått ned ( jovågen visade så i morse och i några dagar nu bara. Så jag behöver alla råd och peppning man kan få.
Absolut får ni hänga på! :) Om ni vill kan ni kanske ändå hänga på med nya mått osv på måndagar, så att vi alla följs åt osv? :)
Dag 5: pilates.
Och alla dagar går jag promenad på minst en timme, då vi har hund. :) Hon är verkligen bra för hjärtat, på många sätt. <3
Maten fortsätter att gå bra. Och jag hade bestämt mig för att socker var okej 1 dag i veckan, men att det ändå skulle vara rejält lite, så inget "åh en fri dag med att äta vad tusan jag vill". Så igår åt jag 10 bitar godis. Det räckte gott! :)
Idag blir det (ekologiska) grönsaker och gräddfilsdipp. Mums! Jag förstår inte varför jag inte äter det oftare, det är MINST lika gott som godis. Om inte godare t o m. Och så mår man ju fortfarande så bra efteråt.
Idag är det dag 6! Heja er!
Enligt trådstarten så hade vi bestämt att träna minst 5 dagar denna vecka, har ni klarat av målet än? Och hur känner ni att veckan har gått i allmänhet? Fyll gärna i, så kan vi andra följa er mycket lättare :)
- Mello Klarat målet! Veckan har gått jättebra, och jag är mer än nöjd.
- Vyer
- Giantelvis
- Missya
- Annjak
- 126dagar
- akalered
- +85
_
På måndag är det dags för vikt- och måttkoll (men såklart högst frivilligt). Jag är väldigt peppad på det faktiskt!_
Hittills denna vecka så har det blivit mycket både när det gäller promenader och cykling.
30 km promenad samt 2 mil på cykel sen i måndags.
- Vyer
- Giantelvis
- Missya Klarat målet!**
- Annjak
- 126dagar
- akalered
- +85**
Igår blev det ett gympass med en massa kondition! Samma även idag, dock även lite axlar och rygg! :) Och därmed klarat en veckas träning!
- Vyer
- Giantelvis
- Missya Klarat målet!- Annjak
- 126dagar
- akalered Klarat målet! Gick jätte bra, och ser fram mot nästa vecka! :)**
- +85**
- Vyer - Klarat träningsmålet, mindre nöjd med maten.
- Giantelvis
- Missya Klarat målet!**
- Annjak
- 126dagar
- akalered Klarat målet! Gick jätte bra, och ser fram mot nästa vecka! :)
- +85**
Dag 8!
Nu är det måndag igen, och dags för (frivillig) vikt/mått-koll.
Hur har det gått för er?
---------------------------------------------
Mello
Startvikt: 74,4
Nuvarande: 71,6
Mått
Start. Över mage: 104 cm
Nuvarande: 102 cm
Start. Midja: 76 cm
Nuvarande: 76 cm
Start. Rumpa: 108 cm
Nuvarande: 107 cm
Start. Vänster lår: 70 cm
Nuvarande: 69 cm
Start. Vänster överarm: 30 cm
_Nuvarande: 29 cm
_
Herregud! Jag vet att det mesta är vätska, men 2,8 kg! (!!!!) :O :D
Jag har ju då tyvärr inget måttband hemma, men det kanske jag kan fixa till nästa vecka :) Startar med min vikt som startvikt idag, eftersom jag inte var med förra veckan!
**Startvikt
**117,9kg
Dagens träning blev ett konditionspass under morgonen, 90 min med mestadels rodd och lite gång på bandet. Allt som allt landade jag på cirkus - 500kalorier :)
Vikt: 70 kg (start 70) Ingen skillnad sen sist.
Midja: 82 cm (start 82) Ingen skillnad sen sist.
Över mage: 94 cm (start 95)
Höft: 98 cm (start 98) Ingen skillnad sen sist.
Stuss: 102 cm (Start 102 ) Ingen skillnad sen sist.
Höger lår: 58 cm (Start 59 )
Höger överarm: 34 cm (Start 34) Ingen skillnad sen sist.
Tror (och hoppas) att det mestadels kommer att minska runt magen för mig.
Om det inte blir så stor skillnad på resten så är det inte hela grejen för mig, då jag ändå är ganska nöjd från höften och ner. Mest mittenpartiet som man vill bli av med.
Armarna kommet nog inte att bli så mycket mindre då jag alltid haft grova armar. Ser ut som man är starkare än vad man egentligen är 😛
Har nått målen för förra veckan med träningen och har ätit nyttigare än någonsin men det har inte hänt någonting med varken mått eller vikt… Frustrerande! Men det kanske kommer om jag bara fortsätter kämpa… :)
En vecka är ju ingen tid egentligen. :) Så heja dig, det kommer, det kommer :)
Dag 7: pilates och yoga
Dag 8: zumba och pilates
Dag 9: zumba och pilates
Här går det fortfarande bra!
Idag är det dag 10! En tredjedel är avklarad efter denna dag. Heja, heja!
Denna vecka har det hittills inte varit lika bra som förra.
Måndag: 5 km promenad.
Tisdag: Introduktion styrketräning på Sportlife. Cykel dit och hem, 6 km.
Onsdag: Ingenting förutom den nästan 2 km på jobbet.
Resten av veckan får vi se hur det ser ut.
Annars när det gäller maten så är det mest att tänka på att inte äta för mycket och för onyttigt.
Måndag: Styrketräning, jag vet inte riktigt hur lång tid det tar men har följer pass som instruktör gav mig, samt runt 10 min kondition före och efter passet.
Tisdag: Simmade 30 min
Onsdag: Simmade 30 min
Torsdag: Samma som måndag + 30 min simning.
Så ja, träningen flyter på fint. Maten fungerar också ok. Får se om jag går ned i vikt nu bara, haha.
Dag 13!
Hur går det för er? Heja, heja! Snart halvvägs!
Dag 10: Pilates
Dag 11: Zumba
Dag 12: Zumba
Dag 13: Yoga
Träningen fortsätter att gå bra, och även maten! Igår istället för godis åt jag hallon och lite kvarg som jag mixat ihop och fryst lite, så det blev som glass! Så himla mumsigt!
Efter idag har vi klarat oss HALVVÄGS! Heja oss! :)
Vilka är fortfarande på?
Mello
_Nuvarande: 71,0
_
Mått
Nuvarande: 100 cm
Nuvarande: 76 cm
Nuvarande: 105 cm
Nuvarande: 68 cm
------------------------------
_-0,6 denna vecka! Känns bra! :D
Förra veckan:
Måndag: 5 km promenad.
Tisdag: Introduktion styrketräning på Sportlife. Cykel dit och hem, 6 km.
Onsdag: Ingenting förutom den nästan 2 km på jobbet.
Torsdag: 2,5 km varvat med gå/springa. (annat spår med mer backar)
Fredag:
Lördag:
Söndag: 1½ h på gym. styrketräning & kondition.
Har inte gått ner i vikt, men har minskat 1 cm runt rumpan.
Hade hellre sett den centimetern runt magen, då jag inte tycker det är så snyggt precis att ha stor mage och liten rumpa till det. Men man väljer ju inte själv var kroppen vill minska någonstans!!
Vikt: 70 kg (start 70)
Midja: 82 cm (start 82)
Över mage: 94 cm (start 95)
Höft: 98 cm (start 98) .
Stuss: 101 cm (Start 102 )
Höger överarm: 34 cm (Start 34)
Förra veckans träning..
Måndag- Konditionsträning på rodd & löpband
Tisdag- Lite kondition. Styrkepass för bröst och triceps (Underbart pass på ca 1h)
Onsdag - Vila
Torsdag - Axlar och biceps + kondition
Fredag - Ordentligt konditionspass på rodd & löpband + rumpövningar
Lördag - Kondition och styrkepass bröst + triceps
Söndag - Vila
Veckan hittills..
Måndag - Ordentligt konditionspass på löpband och rodd + squats
Tisdag - Morgonpass, lite kondition och magövningar + joggingrunda & kampträning med hunden. Ikväll blir det axlar och biceps plus rygg!
**Startvikt 17/3 - 117,9kg
24/3 - 116,5kg
**
Sambon ligger hemma med megaförkylning och feber och jag har börjat känna av halsont, det lär inte bli så mycket träning den här veckan, haha.
**Idag är vi på dag 17!
**
Dag 14: Yoga
Dag 15: Yoga
Dag 16: HIIT
Dag 17: HIIT
Nu är vi på dag 18, och snart är det dags att börja räkna ner från 10!
Hur går det för er? Vilka är fortfarande på?
Denna vecka:
Måndag: 3 km promenad.
Tisdag: 4 km promenad.
Onsdag: 1½ h på gym. styrketräning & kondition.
Torsdag:
Fredag: 3 km promenad.
Lördag:
Söndag:
Har sen torsdags varit förkyld så det blir nog inte så mycket träning här förrän jag blir frisk.
#44 Krya på dig! :)
Dag 18: HIIT
Dag 19: HIIT
Dag 20: jogg (intervallträning) + styrka
Dag 21: promenad 1,3 mil + styrka och ordentlig stretch
Mello
_Nuvarande: 70,5
_
Mått
Nuvarande: 99 cm
Nuvarande: 75 cm
Nuvarande: 104 cm
Nuvarande: 67 cm
_-0,5 kg denna vecka! Totalt ner på 21 dagar: 3,9 kg.
Mitt önskemål är att ha gått ner 5 kg tills dag 30. _1,1 kg kvar till målet isåfall.
_
För övrigt så är vi faktiskt inne på dag 22 nu!
22 av 30. Snart är det klart!
Tack 🙂
Ja, jag är på bättringsvägen. Igår söndag kunde jag gå en promenad på 7 km utan att behöva kämpa så mycket med snuvan. Mest lite hosta kvar nu samt att man är så himla torr runt munnen näsan.
Hoppas på att man kan gå och träna lite lätt på gym igen på onsdag 🙂
Det går bra för dig Mello🙂
Vikt: 70 kg (start 70)
Midja: 81 cm (start 82)
Över mage: 92 cm (start 95)
Höft: 97 cm (start 98) .
Stuss: 101 cm (Start 102 )
Höger överarm:
34 cm (Start 34)
Vikten är oförändrad sen start. Men minskat sammanlagt 7 cm.
#50 Heja heja! Det rör ju på sig! :) Duktigt!
Idag är vi faktiskt inne på dag 29! Bara idag och imorgon kvar! Heja, heja!
Har det inte gått hur snabbt som helst?!
22: styrka, fokus på mage + 1 timme promenad
23: styrka, fokus på rygg + 1 timme promenad
24: styrka, fokus på armar + 1 timme promenad
25: yoga + 1 timme promenad
26: styrka, fokus på ben + 1 timme promenad
27: yoga + 1 timme + 1,5 promenad
28: yoga + 1,5 timme + 2,5 timme promenad
Allt har överlag gått bra, men i lördags (dag 27) åt jag lite väl mycket glass, haha. Men, då tänkte jag att jag försöker att promenera bort det på lördagen och söndagen!
Mello
_Nuvarande: 69,9
_
Mått
Nuvarande: 98 cm
Nuvarande: 75 cm
Nuvarande: 104 cm
Nuvarande: 66 cm
_Nuvarande: 28 cm
_-0,6 kg denna vecka! Totalt ner på 29 dagar: 4,5 kg.
Mitt önskemål var att ha gått ner 5 kg tills dag 30. Men jag har 0,5 kg kvar till målet. Men, jag är mycket nöjd ändå!
Imorgon tänkte jag posta före- och efterbilder, för att se om det syns någonting. Om någon annan också tog före-bild så vore det också roligt!
Hej alla! tyvärr har jag missat att ni har skrivit delmål, men med tanke på mina resultat kan ni nog räkna ut vad mina kan ha varit…midja 102 lår 47 arm 34 vikt 83,7. Jag har ätit lite mörk choklad på helgerna och unnat mig lite god mat, motionerat varje dag olika mkt. jag struntade i nutrilettdieten utan har försökt äta nyttigt istället kärlekshandtagen är iaf borta likaså fettet under armarna mot revbenen är nästan borta. armarna har blivit fastare och fått större muskler där. Låren har även de blivit fastare och fått mer muskler. tråkigt att inte vågen kunde visa bättre, länns lite som om att man kan få det "svart på vitt" Har ni funderat på att köra en tid längre också?
Men det har ju hänt lite ändå! Heja, heja! :D
Jag funderar på att köra en månad till. Men inte riktigt lika hårt. Jag har tränat precis varje dag under denna period, och jag känner att kroppen behöver lite återhämtning. Men funderar på att köra 5 dagar i veckan en månad till. Med 1 tillåten "fusk-dag" i månaden.
Jätte viktigt att vila ett par dagar i veckan - får man inte glömma! Jag brukar ha 2 vilodagar. Jag har ätit normalt men lite mindre, och plockat bort allt onyttigt och bara unnat mig lite då och då. Går stadigt ner 1kg i veckan!
Började på ca 120kg och är idag nere på 114,4kg. Sen var jag ju inte med och uppdaterade från början här, men har varit igång ordentligt under mars och april månad. Har inga funderingar på att avsluta eller trappa ner - utan kommer fortsätta på det här viset. Vore ju roligt om vi kunde fortsätta peppa och följa varandra här inne fortfarande, trots avslutat datum :)
Heja, heja! Du är duktig! :D
Men ja, precis som du sagt förut, så ska jag tänkte mer på vilodagar! Det behövs verkligen. Men jag blev så pepp att jag bara körde på.
Men nu efter idag (har inte tränat än, och måste ju avsluta dessa 30 dagar ordentligt :D), så blir det träning 4-5 dagar i veckan. Det tror jag blir mer lagom. :)
Jag sitter här och skriver träningsplanering nu.
Tycker alla är superduktiga, speciellt oss som fortfararande uppdaterar här ;) Låter som en bra plan tycker jag! Tränar du fortfarande med sambon? :D Hur känner du, blir du mer pepp av att träna med honom, eller fungerar det bättre när du tränar ensam? :)
Oh, spännande! Dela med dig! :)
Haha eller hur! ;)
Vi tränar ihop 1-2 gånger i veckan, för han har inte så ofta tid samtidigt som mig. :) Men det går skitbra när vi tränar ihop. Blir mycket mer peppad då. Och han är bra på att peppa igång mig så att jag orkar lite mer! :D
Tränar du bäst ensam eller tillsammans med någon? :)
Just nu har jag planerat lite såhär:
Måndagar: Styrka med fokus på mest armar, mage och rygg
Tisdagar: Intervallträning (antingen på crosstrainern, eller utomhus)
Onsdagar: Styrka med fokus på mest ben och rumpa
Lördagar: Träning tillsammans med sambon, och det brukar bli en ordentlig genomkörare av hela kroppen.
Egentligen så hade jag velat ha onsdagsträningen på torsdagar, men jag är nästan aldrig hemma då, så dom dagarna blir rätt körda. Tror du/ni att det där kan funka? :)
69,9 kg förra veckan… Idag 69,2 kg!
Det går neråt :D
Och jag har beslutat mig för att mäta varannan vecka istället för varje. :)
Det blir både & för min del också. Ibland med sambon, men oftast själv. Tycker det fungerar mycket bättre när man är ensam faktiskt - speciellt när det kommer till konditionen, annars stressar jag bara genom den delen eftersom han vill köra mycket styrka. Dock är styrkan bättre med honom eftersom han pushar bra! Haha. Så ibland blir det kondition på morgonen och styrka på kvällen :)
Det tycker jag låter som ett riktigt bra upplägg! Hur har det gått att följa det? :)
Härligt att det går neråt.. jag vågar knappt kolla vågen nu efter förra veckan - fuskade en hel del.. haha. Men ska väl försöka mig upp på den imorgonbitti igen och se vart den pekar. Idag har jag dock varit igång igen. Kändes riktigt bra faktiskt..
Hur känner du/ni när det kommer till motivationen? Vad gör ni när den börjar försvinna och det inte känns som man kommer någonstans? Jag har lite såna perioder till och ifrån nu känner jag när man varit igång ett tag och man vill se mer resultat på kroppen än vad man gör - det går så långsamt!! 🤓
Låter bra! Det har inte gått bra alls att följa det, och motivationen börjar tryta… Jag ska träna ordentligt idag för att sparka igång mig själv.