Bli av med sötsuget
Jag får såna ryck ibland och får såna sötsug.
Har det just nu. Någon som har tips på hur man kan minska sötsuget?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Krom- och magnesiumtillskott kan hjälpa :) Att ta ett glas vatten med citronsaft är bra också, då det dämpar sötsuget. Sen finns ju tricket att borsta tänderna ;) Känns fräsch, och sött smakar rätt illa efter det.
#1 Har ingen citron hemma tyvärr. Att dricka brukar inte hjälpa tyvärr.
Att borsta tänderna fungerar definitivt inte 😛
Äter inget sött nu, men vill bli av med själva suget 😛
#2 Hmm, tipsen jag kan ge då är tillskotten jag skrev förut, samt att håll dig sysselsatt. På det sättet fokuserar du på annat än att du är sugen.
Är det just nu, eller långsiktigt du tänker? Om det är långsiktigt så gäller det att ha disciplin och tålamod, då det tar ett tag att bli av med sötsuget. Och under den tiden ska man nog helst hålla sig helt från godis osv.
Och akta dig från att ramla i fällan "jag kan nog ta några bitar, jag har ju hållit mig ifrån det så länge nu". Det funkar inte, och du hamnar på ruta 1 igen :/
#3 Har inte så mycket att hålla mig sysselsatt med idag, sitter nämligen med tenta :/ Och vädret är piss så blir inte så mycket ute heller idag :/
Vi har enbart godis/läsk hemma på helgen, aldrig i veckorna, så kan inte ta något sånt i alla fall. Vi har satt: Gotte på helgerna och då begränsat (fre+lör), resten av dagarna: inget sånt alls.
Och är det jag vill få bukt med, skitjobbigt :/
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/tartarus-60-caps
Prova denna, den har fungerat djävulskt bra för min del mot sockersug som jag inte kunde få bukt på tidigare. Nu har jag varit utan i cirkus en månad utan problem :)
#5 Jag kan inte svälja kapslar/större tabletter samt att jag inte vill äta sånt alls. Jag är inte för sånt alls, men tack ändå.
För mig kan det hjälpa med att dricka ett stort glas vatten. Eller skära upp lite morot i bitar och mumsa på, så får man det där plockandet som är trevligt när man är sötsugen. En kopp te i någon god smak tycker jag också kan hjälpa.
#7 Att dricka vatten hjälper inte för mig och morot äter jag inte (få grönsaker jag äter).
#8 LCHF är helt uteslutet här (skit enligt mig, passade inte mig alls). Försöker hålla mig sysselsatt men svårt att hålla igång mycket nu när vi har skitväder här med regn och så. Inte allt för mycket att göra inomhus.
#9 Om du gillar sådant, så kanske du kan börja med något pyssligt? Pärlplattor, göra armband, sticka eller liknande? Svårt att äta samtidigt då :D
#10 Nej, inget jag gillar att pyssla med, långtråkigt tycker jag, tyvärr.
#11 Ah.. Ja det låter ju nästan som om det mest bara är att "stå ut" då, för tillslut går det ju över. Även om jag förstår att det är jobbigt. :)
Jag blir ofta lite sötsugen på kvällen, och då har jag sett till att "spara" ett mellanmål tills då, så att jag inte går över vad jag ska äta på en dag. Och då blir det oftast frysta bär (oftast hallon) blandat med lite (bara någon matsked) vaniljkvarg. Det blir som glass nästan, och tar bort mitt sötsug direkt, samtidigt som det mättar lite. :)
#12 Det påverkar dock nu när jag ska göra hemtenta, svårt att koncentrera mig då 😕
Jag äter middag vid 16-17 tiden, sedan något litet om jag blir hungrig innan läggdags, men äter inte mer än jättelite så pass sent.
#13 Ah, förstår det :( Nu kommer jag inte ihåg om du svarat på det (sitter med surfplatta, så tar lång tid att kolla igenom allt igen), dricker du te? Annars kanske det kan hjälpa lite. Allting som är lite beskt hjälper till tycker jag. Så kaffe, te, grapefrukt osv. Kan det vara något?
#14 Viss te dricker jag, men inte utan socker 😕
Kaffe dricker jag max 1 kopp/dag, min mage klarar inte mer.
#15 Om du vill klara att dricka te utan socker t ex, så kanske du kan försöka dig på det? Alltså ta liiiite mindre socker, och sen försöka trappa ner? Kanske kan vara ett sätt. Annars har jag tyvärr slut på idéer :)
Det allra bästa är väl att försöka vara riktigt duktig en tid och undvika allt med tillsatt socker. Det är svårt första 1-2 veckorna sen går det bättre. Jag provade detta i en månad och nu känner jag aldrig något sötsug. Jag kan njuta av något extra till helgen men sen inte känna det där nästan tvångssuget dagarna efteråt.
Om du vill ha sött i teet så finns det ju sötningsmedel. Vissa blir sötsugstriggade av det, men för mig fungerar det bra.
#17 Svårt att hitta utan tillsatt socker tycker jag. Vi försöker ha utan tillsatt socker av det vi hittar (som jag äter).
Tips på vad man kan äta utan tillsatt socker som man kan handla? Alltså olika produkter som finns med det? (inte grönsaker och så då).
Jag tycker det är jättesvårt, då jag hört att många tillverkare idag inte skriver att det är socker utan skriver något annan istället
#18 Ja, tyvärr är det ju tillsatt socker i väldigt mycket där det verkar totalt onödigt. Hade aldrig trott att det skulle vara socker i skinkpålägg, fryst kyckling eller burkmajs till exempel.
Äter du mycket hel- eller halvfabrikat så är det nog svårt att undvika sådant som innehåller socker, eftersom det ofta används som smakförstärkare. Jag brukar laga det mesta av maten från grunden, då är det enklast att undvika sockret. Nu när jag har kommit ur sockerberoendet behöver jag inte vara riktigt lika noga. Lagar fortfarande det mesta från grunden men använder typ smaksatt creme fraiche eller ketchup ibland, som ju oftast innehåller socker. Har dock märkt att vitt bröd kan trigga mig till att bli sötsugen, så där äter jag nästan enbart knäckebröd nu.
#19 Vet inte riktigt vad som räknas till hel/halvfabrikat (alltså av allt som finns i handeln). Men ketchup har jag ganska ofta men kör på den med stevia i.
så gott det går kör jag från grunden, till exempel göra egen pommes i ugnen, egna biffar/köttbullar, köper sällan färdigpizzor och sånt, är mest när det krisar.
Bröd försöker jag att baka själv numera, men köper ibland i matbutik.
Helt vitt bröd köper jag inte.
Jag tycker det är jättesvårt, och jag är kräsen med maten med, så kan inte äta vad som helst heller, hur gärna jag än vill, så är svårt att hitta utan socker eller som är med så lite socker som möjligt 😕
Köper en hel del ekologiskt/kravmärkt av det vi hittar också.
Är frukt totalt uteslutet då?
Jag har en gång i tiderna varit en stor godisgris men nu är det frukter jag längtar efter och inget godis. Det börjar vattnas i munnen bara då jag tänker på saftiga kiwin, päron eller mandariner.
Jag skulle åtminstone vilja tro att de är nyttigare än godis. :)
#21 Det är delade meningar ang frukt. På mig påverkar inte frukten sötsuget som tur är 🙂 Jag äter dessutom väldigt sällan grönsaker, så behöver få i mig vitaminer på ett naturligt sätt.
#22 Jag kan nu inte tro att en kiwi (eller annan frukt) om dagen skulle vara farligt eller dåligt på något sätt. :)
Det bästa är ju att vänja bort sitt sötsug. Jag var utan godis i ett år och efter det så blev jag inte mera sugen på godis. Har kanske köpt hem godis två gånger förra året. Jag föredrar frukter och grönsaker så mycket mera nu än vad jag någonsin gjorde tidigare. Så det gäller väl bara att ha tålamod och köpa hem nyttigare saker.
Det fina med att äta frukter istället för godis är ju att man slipper skuldkänslorna efteråt. :)
#23 Nej det är inte farligt 🙂 Men finns frukter som är nyttigare/bättre än andra frukter. Men delaktigheter finns det även där.
Dock är sötsuget ett problem när jag pluggar, sämre koncentration och så = inte bra. Går på högskola nämligen.
Grönsaker är det få jag äter, det är gurka, sallad och majs (men inte rent, utan till maten), inga andra. (har försökt äta fler men går inte, gillar inte smaken på de allra allra flesta, tyvärr). Frukt däremot gillar jag flera olika saker. Godis har vi enbart hemma på helgen, inte i veckorna 🙂 Så kan inte äta det när andan faller in som tur är
@TS Det enda som fungerar på mig är total avhållsamhet. Sötsug är ett tecken på beroende. För att besegra ett beroende är det oftast total avhållsamhet som gäller. Om man försöker konsumera det man är beroende av i måttliga mängder kommer man alltid få slåss mot abstinens, eller "sug".
Håller med #25 till 100%. Man får helt enkelt ge fan i allt man är sugen på! Bestämmer man sig för att man inte under några omständigheter ska äta sött så klarar man det, gäller att ha viljan! Efter någon vecka minskar suget och efter en månad får man typ kramp i magen av att förtära söt och fet mat (Y)
Pretty wise //
#25 Ja alla fungerar vi olika. Det har fungerat för mig innan att bara äta det på helgen och inget i vardagen. Förra veckan gick toppenbra, och ville knappt ha något till helgen mer än lite läsk, så går bättre och bättre för varje vecka nu 🙂 Bara man är envis 😉
Pasta och sånt kan jag inte ta bort från kosten, då skulle det bli konstigt då jag inte äter i princip någon grönsak och frukt är inte gott till mat, så hade blivit en bit kött/fisk/vegetariskt med lite fetaost, inte så skoj eller gott för den delen heller eller bra kost.
Men alla fungerar vi olika.
#26 Fet mat som pizza, McDonalds mm äter jag väldigt lite av. Och sällan jag tar hem färdigrätter som panpizza mm 🙂
De enda som inte innehåller socker eller blir socker i kroppen är fett och protein! Frukt och grönsaker är massor av socker, pasta o ris blir socker i mängder i kroppen
//Odjuren
www.odjuren.com
#28 Frukt är bra att äta i viss mängd, grönsaker är defintivt inte onyttigt att äta.
Vill man inte äta socker ska man även undvika frukt och grönsaker, även om de är betydligt bättre än tex godis
//Odjuren
www.odjuren.com
#30 Håller inte med dig kring grönsaker. Och många råder till grönsaker istället. Så är nog delat det där, första gången jag ens hört det du skriver.
Jag äter dock typ inga grönsaker alls, typ 3 sorter jag äter, frukt äter jag däremot en del för att få i min vitaminer som jag ska.
Så det kan jag inte ta bort. Och kommer inte sluta med socker helt, det blir supersvårt eftersom så mycket innehåller socker.
Du kan ju sluta helt med att äta godis och läsk ett tag, tills du till 100% kan hantera det sen. :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#32 Hantlar inte om att inte kunna hantera det utan inte känna det suget ;) då det stör bland annat vid plugg. Vi har som sagt inget godis läsk mm hemma i veckorna så kan oavsett inte äta sånt i veckorna :)
#28 Det är skillnad på grönsaker och grönsaker. De som växer under jord innehåller oftast mer stärkelse än de som växer ovan jord. Jag anser att man med gott samvete kan äta rikligt med kolhydratfattiga grönsaker. Dessutom är det gott. :-)
#31 Om du äter frukt för vitaminernas skull kan du lika gärna låta bli. Då är det bättre att äta mer av animaliska produkter såsom ägg och inälvsmat som t ex lever och njure. Det om något är packat med vitaminer. Med tanke på det relativt höga sockerinnehållet och det relativt låga vitamininnehållet i frukt är alternativen jag nämnde definitivt bättre.
#34 äter det för att det är gott med. Ägg äter jag ofta, men kan inte äta mycket av det, gillar inte lever, jo viss leverkorv och leverpastej men inte till exempel levergryta *rysningar*
Jag trodde grönsaker var super nyttigt? aldrig hört det du skriver. Dock så är väl majs den sämsta av alla grönsaker man kan äta även om det inte är som typ en påse godis.
/ Michelle
TS: Förstår inte varför du är så anti-LCHF. Sedan jag började med LCHF för två månader sedan så existerar inte sötsug. Jag behöver inga mellanmål (löser ditt mellanmålsproblem) och klarar mig utan problem på två mål per dag (frukost och lunch). LCHF är enkelt att implementera i sitt liv, och det finns väldigt god LCHF-mat! Dock behöver man ge det ett par veckors chans innan man kommer in i det, eftersom mycket omställningar sker i kroppen. Men känslan är totalt underbar! Tycker verkligen att du skall försöka. Innan jag började med LCHF så kunde jag inte tänka mig hur det skulle vara när inte sötsug existerar. Men nu vet man verkligen hur det känns, och det är fantastiskt. Istället mår man illa när man ser läsk, godis, pasta, socker etc. Att smaka skulle jag inte få för mig. Mvh,
Finns det någon tråd om LCHF ? Blandar alltid ihop det med viktväktarna eller är det samma sak?
/ Michelle
Tack! 😃
/ Michelle
#37 Alla föredrar vi olika och jag är inte LCHF-fan helt enkelt. Det passar inte mig, allting passar inte alla helt enkelt. (ja jag har redan testat på det, och ja jag gav det mer än någon vecka). Är dessutom få recept på mat som jag gillar innehållet på bland annat. Jag är också en sådan person som inte vill gå på sk "dieter" som LCHF, GI mfl och sånt, utan köra kombinationer som passar mig själv helt enkelt.
Alla är vi olika och föredrar olika helt enkelt 🙂
Sötsuget försvinner dessutom inte på alla som äter LCHF och alla äter inte bara två gånger/dag heller. (ja de går helt på LCHF)
#38 Nope viktväktarna och LCHF är inte samma 🙂
Du kommer ju aldrig bli av med sötsuget om du fortsätter äta kolhydrater.
Äter man kolhydrater så får man leva med sötsuget :)
Det är som att säga till en alkolist att bli av med alkoholberoendet, men du måste fortsätta dricka alkohol.
Protein och fett har inte den effekten som triggar ett beroende.
För alla som äter LCHF dämpas sötsuget och för de flesta försvinner det faktist helt och hållet.
Hur många gånger man äter per dag med LCHF är precis som du säger individuellt. Men att endast äta 1-2ggr per dag är inte helt ovanligt eftersom man blir inte så hungrig magen börjar kurra. Fungerar till och med för mig som inte ens bantar :)
#42 Som jag har skrivit innan, jag har lyckats innan och kan lyckas igen och det har gått bättre och bättre för varje vecka nu, så jo det går visst det. Du kan inte säga att "det kommer aldrig gå", jo det kan det visst det. Håller verkligen inte med dig att man får leva med sötsuget om man inte äter LCHF. I mina öron är det struntprat. Finns flertalet som inte äter LCHF men som blir av med sötsug ller dämpar det ändå, bland annat jag och andra jag vet. Så ditt påstående stämmer inte.
Jag bantar dock inte heller. Har några få kilo jag vill gå ner, men räknar inte det som att banta. (men orelevant i tråden så släpper det helt)
Jag säger inte att "det aldrig kommer att gå". Men ett visst sötsug har man när man äter kolhydrater och det fungerar liknande med andra beroenden. Om man äter kolhydratsbaserad kost så är det bästa att låta bli sötsaker helt och hållet, det tar ett par veckor så dämpas sötsuget. Skulle man fuska så trillar man tillbaka på ruta 1. Bäst är att låta bli så vänjer man sig. Det behöver inte heller vara godis och läsk som triggar sötsug, utan även tex pasta och vitt bröd. Underviker man detta så blir man inte lika sötsugen. Både pasta och vitt bröd är förståss i princip socker. För att minska sötsug så måste du minska ditt intag av kolhydrater (framförallt snabba kolhydrater). Man behöver inte äta strikt LCHF, men det leder ändå åt det hållet.
#44 Ja du kan säga det hur mycket du vill men det stämmer inte.
Jag äter pasta kanske 1-2 ggr/vecka, inte oftare, vitt bröd är väldigt sällan jag äter, äter glutenfritt knäckebröd eller grövre bröd av glutenfritt om jag äter bröd/knäckebröd. Och är inga mängder där heller. Äter alltså inte vetemjöl och alltid långkok på pasta.
Ris blir kanske 1-2 ggr/månad, i regel inte oftare, kan hände enstaka månader, annars blir det potatis i olika former (som vi gör själv i ugn mm).
Och mig påverkar det inte om jag tar bort det helt eller inte samt att jag skulle ha väldiga problem med kosten i så fall, enbart kött/kyckling/fisk i princip och pyttelite grönsaker, inte direkt hälsosamt.
Många gånger äter folk för mycket av vissa saker, men det gör inte jag. Köpte hem sjögräsnudlar för någon dag sedan för att kunna ha till 🙂
Håller med #44 till 100 %.
Hur länge har du provat att vara utan kolhydrater? Du säger att du har provat, men under hur lång tid? Sötsuget försvinner inte på några dagar, man måste hålla ut ett tag. 🙂
Om inte valet av mat påverkar ditt sötsug, så kanske det beror på att du ligger på energiunderskott och är lite småhungrig nästan hela tiden? Det är ju ganska vanligt när man går ner i vikt, vilket är tråkigt…
Jag kan bara tala efter egna erfarenheter. LCHF var min räddning mot sötsug och överätning. Känns helt fantastiskt att nästan vara helt fri, det blir bara bättre och bättre. Nu har jag övergått till en kalorireducerad kost men en relativt låg andel kolhydrater. De kolhydrater jag äter kommer från bär, kvarg och grönsaker. Så länge jag håller mig ifrån "tunga" kolhydrater så klarar jag mig fint numera. 😉
#46 Nej det vet jag om att det inte går direkt, att det tar tid, vilket jag personligen tycker att jag har förmedlat tidigare i tråden också.
Jag räknar inte kalorier så vet inte hur mycket jag får i mig dagligen, så det vet jag inte. Nej småhungrig är jag inte ofta, utan är mätt fram till nästa måltid, var 3-4 timme.
Ja alla föredrar vi olika och fungerar olika bra på olika saker, som sagt, jag föredrar inte LCHF, så vill gärna inte ha fler tips ang LCHF eftersom jag oavsett inte kommer att köra på det.
Läs #45 så ser du också en anledning till att LCHF inte passar mig, har kollat igenom många recept dessutom som är LCHF, och det är inte mycket som passar mig tyvärr, och jag känner att det jag äter nu fungerar på mig, går sakta men säkert ner det jag ska, vilket jag är ute efter: Sakta viktnedgång, mår bra samt inga förbud (förbud fungerar verkligen inte på mig, då tappar jag bara suget och motivationen istället). Så, så som jag äter just nu fungerar bra för mig.
Men åter till trådens ämne: Sötsug, inte vilken slags kost man äter.
Och har kommit på småknep för att dämpa sötsuget vilket fungerat bra.
Herregud. Varför skriver du ens en sån här tråd och ber om råd? Läs uppifrån och ner, ALLA råd nekar du till. Jag läste en annan tråd som du skapat här om dagen, och du hade precis samma attityd i den. Allt har du en (bort)förklaring till. Varför ber du om råd när du inte är beredd att ta till dig ett enda??? Det ena har du inte hemma, det andra är du inte beredd att testa, det tredje är tråkigt, det fjärde funkar inte. Men om du nu gör allt rätt, varför kvarstår sötsuget?
Du verkar inte vara beredd att förändra någonting, så varför frågar du om råd? Det finns inga mirakel som kan trolla bort sötsug, för att gå ner i vikt eller förbättra sin hälsa måste man förändra sin livsstil, så enkelt är det.
#48 Ursäkta?! Därför att jag vill ha råd och tips såklart! Men har sagt redan att jag inte vill köra LCHF och förklarat varför, ändå fortsätts det tjata om det.
Jag har ingen "attityd". Jag har skrivit helt neutralt och bara givit enkla förklaringar, inget annat. Vissa råd har jag nekat för att jag redan testat det och vet att det inte fungerar eller för att jag inte gillar vissa saker, så enkelt är det.
Det har jag inte påstått heller att det finns! Men vissa här påstår att det INTE fungerar om man inte gör si eller så, vilket inte stämmer.
Åter till tråden tack! Fortsatt diskussion sker via PM i så fall.
Jag svarar inte på något som är OT.
Och som sagt, kommit på vissa knep som fungerar för sötsuget som jag kör på nu, som fungerar bra, till exempel äta hallon som jag har i kylskåpet, räcker med några st så försvinner sötsuget 🙂