Hur länge kan man banta?
Jag ligger ju ganska lågt på kalori intaget nu men ändå ganska OK hur länge kan man hålla på att banta utan att det blir ohälsosamt? eller gäller det bara att äta näringsrikt?
Det beror ju helt på dieten och ditt allmänna mående.
Det tar inte lång tid innan kroppen tar stryk. Om man svälter sig.
Allt handlar om HUR man väljer gå ner i vikt. Hur väljer du? Hur ung är du?
Jag är 19 år. Men jag gör det på ett hälsosamt vis antar jag? lever på 1300 kalorier per dag det är ganska rimligt + motion. Men jag undrade bara överlag kanske inte just gällande mig :) men har börjat gå ner i vikt sen jag började räkna kalorier!
#3 Om du mår bra till kropp och själ ska det inte vara några problem. Men om ditt kaloriintag är ganska mycket lägre än det du förbränner varje dag plus motion kan det vara bra att hålla koll på den balansen. Sen, hur tänkte du göra när du kommit till den vikt du önskar?
Det har jag funderat på… Men antar att det bara är att fortsätta äta mindre portioner och röra sig så kanske man behåller vikten
#5 Hur mycket motionerar du? Är det något som du känner att du kan fortsätta göra dagligen även om du ökar kaloriintaget igen?
Varför frågar du detta? det varierar från dag till dag hur mycket jag motionerar men man förbränner en del även om man inte rör sig men det blir 1-2 promenader per dag sedan är jag inte särskilt stillasittande annars. HAR förlorat vikt förut och sedan behållit den vikten jag velat ha så undrar inte direkt över det.
#7 Jag frågar eftersom det varierar mycket från person till person vad "motionera varje dag" betyder. En del tränar intensivt 3 timmar om dagen under sina bantningsperioder medan andra tycker en rask 10-minuters promenad räcker. Huvudsaken att det funkar för dig.🙂
Jag går på ett ordentligt kaloriunderskott nu jag med, har bestämt att göra det tills jag nått ett delmål jag satt upp. När jag når det kommer jag leva mer "normalt", äta mer som vanligt och sluta räkna kcal.
Pretty wise //
Jag försöker ligga på 1300 Per dag för då kan jag äta mig ganska mätt i kombination med vardaglig motion man förbränner ju en hel del stillasittande så det borde verkligen kunna funka att gå ner i vikt har hört att runt 1500 kcal eller mindre då går man oftast ner i vikt i kombination med rörelse/träning motion eller annat… men jag vill nå min målvikt och när jag nått min målvikt ska jag faktiskt fira med en riktig sockerchock bara 1 dag och sedan ska jag försöka behålla min vikt därefter men socker kommer jag inte sluta helt med kommer bara begränsa mig mer så jag inte går upp allt igen :) älskar godis! och jag vill njuta!
Föresten facie jag har kollat på din blogg jag tycker du ser normal/smal ut varför vill du gå ner i vikt? hoppas du inte tar illa upp :)
1300 är nog ganska perfekt skulle jag tro. Men om du vill vara säker kan du gå in på följande länk: http://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/
Där kan du räkna ut exakt hur mycket energi din kropp behöver (obs att du måste skriva vikt i heltal dvs utan decimal), sen kan du själv bestämma hur mycket under du vill ligga. Jag tror de brukar rekommenderas att ligga under 500 kcal/dag än vad din kropp behöver.
Jag känner som du, vill nå min målvikt snabbt så jag äter ca 900 per dag nu. Det går jättebra men man får kämpa för att hitta näringstäta och mättande kalorisnåla livsmedel :)
Pretty wise //
#12 Vad menar dem med träning då? för jag tränar ju aldrig men jag motionerar varje dag och rör mig annars mycket så är ju inte särskilt stillasittande hur ska jag då ange gällande frågan om träning där man beräknar sitt energibehov?
Men motion är ju träning! Tränar du lågintensivt varje dag kanske det kan räknas som 1-3 dagar i veckan? Du känner själv. Jag tog att jag inte tränar alls för jag ville se minimum
Pretty wise //