Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 851 ggr
LeaBus
2014-04-22 14:33
0

Lite tips?

Om man ska plocka bort pasta/potatis/ris och så, vad ersätter man det med? Jag har testat sjögräsnudlar och det är okej, broccoli/broccolimos är supergott. Finns det fler alternativ? har testat blomkålsmos men nja..
Tycker mycket om sallad, men en del säger att det är onyttigt?

CelsiusT
2014-04-22 14:42
1

Antar att det är LCHF du ska gå på? Då ersätter man kolhydraterna med fett och protein, så lite mer sås och ev lite större köttbit. Vad gäller sallad och grönsaker så innehåller dom flesta grönsaker lite kolhydrater men dom flesta är inte så nitiska utan äter ovanjordsgrönsaker.

Det här att man måste ersätta pasta/potatis/ris med annat än att höja mängden fett och protein (så som du menar med broccoli osv) är egentligen en psykologisk grej, vi vill ha något som ska ligga där på tallriken istället för. Men på LCHF behöver man inte det, och det är bara en vanesak. 

När jag gick på LCHF så kunde en middag tex bestå av en köttbit, tzatziki och grönsaker. Dock händer det ju ibland att man vill laga en maträtt som normalt sett innehåller kolhydrater och då kan man behöva "byta ut", så som tex lasagne men jag bytte ut lasagneplattorna mot zucchini.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeaBus
2014-04-22 15:20
0

Jag går inte riktigt på någon diet utan vill mest bara tänka lite på vad jag äter och pasta m.m har jag hört väldigt dåligt om. Blev rätt förvirrad när folk sa att även grönsaker var dåligt. Just nu kör jag sjögräsnudlar ibland, broccoli/broccoli mos ibland och ofta sallad, annars äter jag coucous/ris/potatis.

CelsiusT
2014-04-22 15:26
1

Jag provade LCHF men det var inte riktigt bra för mig. Men jag försöker tänka lite kolhydrats-snålt. Dvs jag äter pasta/potatis/ris osv men äter lite mindre av det. Förr kunde jag ta två stora potatisar till min lilla köttbit. Nu äter jag kanske hellre lite större köttbit och kanske en lite mindre potatis och hellre massa grönsaker till.

Det finns så många olika dieter och tyckanden och tänkanden vad gäller kost så det finns alltid någon som säger att det ena och det andra är dåligt. Så frågar du bara tillräckligt många om vad dom anser farligt så kan du inte äta någonting, för allt är farligt, beroende på vilken diet du går på. Så det gäller väl att fundera över vad man själv tror på.

Jag tror på att lagom är bäst. Jag tror på att våra tallrikar idag är onödigt stora vilket resulterar i för stora portioner. Idag finns nästan inte det här med "kant" på tallriken, utan hela tallriken har yta som går att lägga mat på. Det tror jag är farligt. Så vi köper nytt porslin nu är vi flyttar och köper då en gammal hederlig mindre tallrik med kant på så portionen ser mättande ut betydligt tidigare. 

Jag tror grönsaker är nyttigt så det äter ja mycket av, och jag tror att vi inte behöver så mycket kolhydrater som vi äter nuförtiden, men tror inte heller att dom är livsfarliga.

LeaBus
2014-04-22 15:39
1

Då fortsätter jag som jag gjort innan men med mer kött/fisk/grönsaker och mindre pasta o.s.v :) Tack så mycket för hjälpen.

CelsiusT
2014-04-22 16:22
0

#4 Så lite så, hoppas det fungerar lika bra för dig som det gör för mig =)

leemland
2014-04-22 20:00
0

Nu är jag inte 100 på om det stämmer eller om det är bra att ersätta de med. 

Men du kanske skulle kunna ersätta med coscos, bulgur och sådanna saker. Men som sagt har jag inte jättekoll på det , men det är nog lätt att kolla upp de om du skulle va intresserad :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

CelsiusT
2014-04-23 07:46
0

#6 Det är ungefär hugget som stycket om det är kolhydraterna man vill skippa. Ligger på ungefär samma GI. Men sen beror det ju på varför man vill ta bort/ersätta pasta/potatis/ris.

Facie
2014-04-23 17:21
0

Ett grymt tips är att äta bönspagetti istället för pasta, lite kolhydrater och proteinrikt (Y)

Pretty wise //

Scorpio97
2014-04-23 19:30
0

Jag har tagit bort pastan, potatisen och risen (förutom fullkornsris någon enstaka gång i månaden), men kör inte på LCHF. Det är dock inte bara för hälsans skull, utan även för att jag aldrig gillat pasta och potatis, och ris är inte så gott att jag måste äta det varje dag. 

Jag brukar äta mer kött/fisk/kyckling, samt mer grönsaker. Att grönsaker skulle vara onyttigt har jag inte hört, däremot beror det ju på lite vilka grönsaker man väljer. Exempelvis morot tror jag innehåller rätt mycket socker? Själv äter jag det mesta i grönsaksväg, även underjordsgrönsaker (som inte är "tillåtet" i lchf). Men oftast blir det gurka, broccoli och ruccolasallad.

//Jessie