Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2983 ggr
Gasoline
0

Bröd på kruskakli

Jag försöker att till vardags utesluta mjöl i min kost (Tex bröd och pannkakor), dock äter jag pasta. 

Men ändå kan jag sakna att kunna äta mackor till frukost, speciellt de dagar jag är ledig och vill äta frukost hemma. Jag äter yoghurt till frukost varje dag på jobbet annars. 

Hittade att recept på bröd som inte innehåller något mjöl, däremot kruskakli. http://www.saltakvarn.se/produkter/kruskakli/

Är kruskakli lika dåligt som olika typer av mjöl? Har fått för mig att mjöl är väldigt dålig när man vill gå ner i vikt eller behålla vikten (det har fungerar för mig hittills)

Ary
0

Nej det är inte mycket kalorier eller mycket kolhydrater i kruskakli. Ett par matskedar blir under 20 kcal och typ 3 g fibrer, livsmedelsverket rekommenderar 20 g fibrer om dagen har jag för mig och det funkar min mage på. Jag äter mestadels LCHF men tar faktiskt kruskakli varje dag för magen. Fick trappa upp långsamt annars blev det totalstopp istället.

Det kommer från vete, så om man inte tål gluten ska man ju låta bli.

Gasoline
0

#1 Ok, tack för ditt svar. 

Jag är inte särskilt rädd för kalorier (på det sättet iallafall) och är inte heller glutenintolerant. Jag kanske uttryckte mig lite knasigt men min fundering var egentligen mest om det var minst lika illa att äta ett bröd gjort på kruskakli som att äta ett vetebröd?

Ary
0

Nej kli är miltals bättre än vetemjölsbröd(inga fibrer där.) - absolut! I tex Dukandieten ska man äta si och så mycket havrekli per dag. Handlar det om mycket kli kan det vara bra att dricka ordentligt för magens skull. 🙂

Gasoline
0

Ah, tack för tipset och infon🙂

Jag ska prova receptet, gillar jag brödet kommer jag att ha det som "vardagslyx".

Facie
1

Jag brukar stöta på många LCHF recept med kruska kli så det borde nog vara lugnt :) Jag får dock använda fiberhusk istället då jag är glutenintolerant!

Pretty wise //

Aniara14
0

När man talar om vetemjöl så måste man ju samtidigt precisera vilken sorts mjöl man menar, fullkornsvetemjöl eller vanligt vitt siktat kärnvetemjöl. Det är stor skillnad på dessa två mjölsorter, både vad gäller fiberhalt och näringsinnehåll. Fullkornsvarianten är mycket bättre på allt! Dessutom är fullkornsbröd både mycket godare och mättar mycket bättre än det där vanliga vetebrödet som mest verkar bestå av luft och stärkelse.

Sen ca 5 år tillbaka så äter jag inget annat bröd än osötat hembakt fullkornsbröd. Om inte annat så sparar man ju massor av pengar på att baka allt matbröd själv. Fyra stora limpor som nästan väger 1 kg per styck kostar bara runt 40 kr när man bakar själv, medan samma mängd fullkornsbröd skulle kosta minst 150 kr att köpa i affär.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Gasoline
0

#5 där ser man :-) misstänker att det är ett LCHF recept då det innehåller kokosolja. #6 mjöl rent generellt, äter inte fullkornsbröd heller under vardagarna. Jag vet inte varför, men jag har fått för mig att alla typer utav bröd och saker som innehåller olika typer av mjöl är dåligt för viktminskning. Vet inte om det stämmer men det har fungerat hittills. Kan dock äta lite knäckebröd ibland. Vi äter så pass lite bröd då ingen av oss äter frukosten hemma, bröd äts främst på helgen så jag bakar brödet själv i 98 % av fallen :-) Dels för att det är lite roligt, dessutom vet man exakt vad man äter.

Facie
0

Aha, tycker LCHF recept ofta blir lite maffiga om man säger så :)

Du ska nog inte vara rädd för att äta bröd i normala mängder. Min pappa älskar bröd och äter det till både frukost och till måltider och han lyckades ändå gå ner över tio kilo på några månader :)
Men förstår din tanke ändå, jag äter för tillfället mest knäckebröd. Ca ett om dagen :)

Pretty wise //

Gasoline
1

#8 kul att höra :-) Jag har gått ner 20 kilo (på typ 2 år) på att äta och motionera som jag gör nu, så bröd får försätta att tillhöra helgens lyx :-)

Facie
0

Låter som en bra plan :)

Pretty wise //

Aniara14
0

#7 Ja, var och en får ju göra som den själv vill, men att utesluta bröd vore inget för mig. Jag har alltid älskat mackor i hela mitt liv, så jag skulle lida svårt om jag försökte lägga av med det helt plötsligt. Jag har aldrig gått upp i vikt av matbröd heller, bara av godis och alla olika sorters kaffebröd och sånt.

Jag tror också att det är stor skillnad på fabrikstillverkat köpebröd och hembakat riktigt bröd när det gäller nyttighet. T ex så blir det en stor blank äcklig fettfläck när man lägger en skiva köpebröd på matbordet. Det blir det aldrig om jag lägger en skiva av mitt eget bröd. Det innehåller bara 1 dl solrosolja, (fleromättat fett) på 4 stora limpor, och bara 2 msk brödsirap och 4 tsk salt.

Det har faktiskt gått så långt att jag knappt kan äta köpebröd längre, tycker det smakar så sött och salt och "flottigt" jämfört med mitt egna.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Gasoline
0

#11 samma här, älskar allt vad mackor och bröd heter. Därför håller jag detta till endast helger tillsammans med godis och fikabröd :-)