Jag äter fullkornsris två-tre gånger i månaden, annars äter jag aldrig ris, pasta eller potatis. Äter istället mer kött och grönsaker.
Jag har dock aldrig riktigt gillar pasta och potatis, och ris är inte heller någon favorit. Så för mig var det lätt att sluta med det.
//Jessie
Långkornigt ris tror jag är bra att äta, även grovt bröd men pastan kan man slänga i väggen rent ut sagt ;)
Pretty wise //
Tack för svaren!
Men om man kan äta långkornsris, då borde fullkornspasta fungera väl?
Hm.. möjligt! Har hört mycket dåligt om pasta men jag vet faktiskt en tjej som betalar dyra pengar för att en dietist ska lägga kostschema åt henne och hon får äta fullkornsmakaroner :) Så det borde ju faktiskt funka!
Pretty wise //
#2 Grovt bröd är bra att äta, men pastan ska man slänga i väggen? Varför då om man får fråga?
Om man väljer fullkornspasta, vilket man självklart bör göra, så innehåller den ju också hög andel fullkornsmjöl, precis som grovt bröd. Enda skillnaden är väl att fullkornspastan vanligtvis görs på durumvete istället för vanligt vete, men jag har inte hört att durumvete skulle vara sämre eller onyttigare än vanligt vete. Däremot är det hårdare, lite gulare i färgen och mer proteinrikt än vanligt vetemjöl.
#3 Ja, välj fullkornspasta istället för den vanliga vita, och likaså när det gäller allt annat med spannmål, såsom bröd, ris, couscous, bulgur osv. så är fullkornsvarianten mycket bättre. Den innehåller mer näring och fibrer, mättar bättre och man varar mätt längre, och dessutom smakar den godare, tycker i alla fall jag.
An ounce of prevention is worth a pound of cure