Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1784 ggr
kittymallan
0

varför är jag hungrig efter skolan?

Varje dag äter jag en bra frukost med antingen havre flingor eller granolia. Jag äter lunchen i skolan, fast den aldrig är god. Men när jag kommer hem är jag typ super hungrig! Jag bara äter och äter. Jag har inte gått upp i vikt och det är inte problemet, men det är jobbigt :( kan någon hjälpa mig?

petterssonP
0

Hjärnan jobbar mkt i skolan och behöver energi, eller så bryter du ner maten snabbt :) testa äta ngt dom mättar längre :) brukar hjälpa

Sindri
2

Du kanske är som jag, känslig mot sådant som kroppen lätt kan bryta ner till socker. Jag hade ett helsicke i många år tills jag kom problemet på spåret. Skolmaten är säkerligen mycket baserad på billiga råvaror, ris, pasta etc. Är man känslig för blodsockersvängningar ät det ingen bra mat.

Det är svårt när man går i skola och är beroende av maten man får där. Jag tror att mina problem började när jag sluatde äta skolmaten och köpte godis stället.

Jag skulle testa att äta lite mer mättande saker till frukost så behöver du inte äta så mycket av skolamten som atagligen höjer ditt blodsocker jättemycekt, med hög insulinutsöndring som följd -och så hungerkänslor.

Kan du äta ordentligt på morgonen så prova ägg i någon form.

När du kommer hem är det också viktigt att du äter sånt som är riktigt mättande och inte bara mackor som höjer ditt blodsocker och snart gör dig hungrig -igen. Googla på blodsockersvängningar etc och försök komma underfund med vilken mat som passar dig bäst och hur du skall planerna ditt matintag.

RobinEH
0

"…Jag har inte gått upp i vikt och det är inte problemet, men det är jobbigt…"

Går du inte upp i vikt så äter du tillräckligt för att täcka upp för den energi din kropp förbrukar. Känns det jobbigt att behöva äta så ofta så kan du testa att äta mer energitäta livsmedel, exempelvis nötter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Facie
0

Försök ät äta mat som mättar längre, långsamma kolhydrater till exempel. Prova äta ordentligt med havregrynsgröt på morgonen och sen kanske en frukt mellan frukost och lunch. Sen om du är hungrig efter skolan så är det väl bara att ta dig en macka? Eftersom du inte går upp i vikt ska du inte vara rädd för att äta mer :)

Pretty wise //

Halvdansken
0

Med havre stiger ditt blodsocker väldigt snabbt, och sen sjunker det väldigt snabbt igen och det är då du blir hungrig. Ät nåt som inte påverkar ditt blodsocker så mycket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Facie
0

#5 Vad har du för underlag för det? Inget jag någonsin upplevt nämligen.

Pretty wise //

Aniara14
1

#6 Det är s.k. "fakta" som LCHF förespråkarna alltid brukar komma med, sen om det är sant eller inte spelar mindre roll. Det är möjligt att vissa människor är drabbade av det, men absolut inte alla.

Om jag äter mig ordentligt mätt på fiberhavregrynsgröt, (ej vanliga havregryn) mjölk, lite hemlagat äppelmos och 3-4 mackor på hembakat (osötat) fullkornsbröd, med ost/skinka/kokt ägg som pålägg, så blir jag definitivt inte hungrig snart igen.

Likaså om jag äter rejäl middag med kött, fisk eller kyckling, och till det kokt potatis och grönsaker, råkost sallad och smörgås, ibland med frukt som efterrätt, då vill jag absolut inte ha nån mer mat på åtminstone 4-5 timmar efteråt.

Och så som ovan beskrivet har jag alltid varit i hela mitt liv, och jag hoppas verkligen att det kommer förbli så.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Halvdansken
1

Läs lite på denna sajten, där står mycket om blodsocker och hungerkänslor. Varför skulle det inte vara sant?
Jag kör LCHF och äter två gånger om dagen. Jag blir alltså inte hungrig igen efter 4-5 timmar.

OneSound
3

Lite off topic men jag blir snabbt hungrig efter havregrynsgröt. Och mer "rivigare" hunger liksom. Även om jag proppar i mig gröt så blir jag hungrig snabbare än om jag äter två mackor exempelvis.

Aut viam inveniam aut faciam

Aniara14
3

#8 Såvitt jag vet så är det fullt normalt för arten människa att behöva äta med 4-5 timmars mellanrum under den tid man är vaken, så det ser jag inget som helst fel med, eller nån anledning att försöka göra nåt åt.

Varför skulle vi läsa på den sajten? Där finns inga objektiva och seriösa vetenskapliga fakta, utan bara ensidig, hårt vinklad LCHF propaganda, och det är jag inte det minsta intresserad av.

#9 Testa med fiberhavregrynsgröt istället för vanlig, och ät 2 mackor samtidigt med gröten, så varar du nog mätt längre tid efteråt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Halvdansken
4

Jisses Aniara, vad du är agressiv.  Jag ville bara bidra med min kunskap. Även om du nu inte tror på LCHF, så är det många som gör det.
Mitt svar var riktat till #6, och inte dig, men det var otydligt att se.

Facie
0

#12 Oavsett vad du tycker så kan du aldrig ändra på att JAG håller mig mätt längre på havregrynsgröt. Jag skulle till exempel aldrig få i mig två mackor plus havregrynsgröt så vi alla är olika. Jag gav ett tips och om de funkar för mig kan de också funka för henne, eller så gör det inte det. Alltid värt att försöka!

Pretty wise //

OneSound
0

#10 Går inte. Orkar inte äta så mycket.

Vet inte om lågt blodtryck spelar in?

Aut viam inveniam aut faciam