Från måltidsersättning till Lchf??
Min fråga är då om man kan gå från en måltidsersättningsdiet till att börja med LCHF. Jag är själv osäkert för när man äter måltidsersättning har man ett kaloriintag på ca 500-600 kalorier per dag. Och LCHF har mkt mkt mer än så, kan LCHF få motsatt effekt och få mig att gå upp i vikt?
Kan lägga till att jag nu gått ifrån måltidsersättning lite, äter ganska mkt "vanlig" kalorisnål mat. Ligger fortfarande på samma kaloriintag som med bara ersättningen.
Tack på förhand.
ingen?? :/
Jag gick på vlcd och åt även kolhydratsfattigt och begränsat fett. Mycket bättre.
TS: Det är klart att man kan gå till LCHF från pulver. Dock en bra idé att trappa upp fettet långsamt och trappa ner kolhydraterna långsamt också eftersom du verkar ligga rätt lågt i kcal nu. Har du ätit 5-600 kcla länge, det är ju mindre än hälften av vad jag äter vid viktnedgång 1300-1500 kcal
Du kan ju titta in på kolhydrater i fokus. 😉
Det jag kan tänka mig är att det tar någon vecka för kroppen att ställa om sig och att man då kan känna sig lite "ur form". Måltidsersättningar innehåller ofta till större delen kolhydrater, och om du nu kommer att göra en helomvändning och utesluta större delen av kolhydraterna så blir det ju naturligt en omställning för kroppen. Hur du kommer att reagera och hur det kommer att fungera med viktminskningen vet jag inte. Men jag kan tänka mig att man kan få sug och "abstinens" liknande det man får när man varit sockerberoende och plötsligt utesluter sockret ur kosten. Vid sådana fall brukar det ju oftast kännas bättre inom bara 1-2 veckor.