Tips och råd?
Hej! För 2 veckor sedan gjorde jag en stor ändring i mitt liv. Jag lyckades övervinna den jobbiga vinter depressionen. Och med det så började jag att träna 7 dagar i veckan och jag äter bara lätt kvarg/kyckling och proteinshake. Får även i mig vitamintillskott och omega 3.
Jag ser och känner skillnad på mig själv. Orkar mycket mer och blir skit trött på kvällen xD Men… tror ni min kost är hållbar? Jag vill bygga muskler och förlora fett.
Tacksam för tips!
//Nicklas
Nej din kost är långt ifrån hållbar.
Du behöver äta. Riktigt mat.
Speciellt eftersom du tränar så pass också.
Du bygger bättre muskler med rätt kost skulle jag säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men har du några tips då? typ vad man ska äta? Ska jag köpa hem sallad?
#2 Vet inte riktigt vad du tränar? Alltså hur hårt och så.
Man fungerar ju olika. Men bara sallad, kyckling, proteindrink och kvarga är ju inte så bra att äta enbart. Varierad kost är bra.
Grönsaker, kött, ägg och sånt är bra. Som sagt, inte så bra på att ge förslag direkt rakt ut så.
Finns det ingen instruktör på gymmet du kan fråga om råd? Annars rekommenderar jag att äta tre större mål + mellanmål och utgå ifrån tallriksmodellen till att börja med.
"På natten är alla katter svarta"
Jag försöker träna hela kroppen. Brukar bli typ 1,5timmar om dagen. Jag äter självklart ägg också.. Glömde att nämna det. :) jag äter tyvärr inte "vanligt kött" min mage blir helt crazy då.. xD Bara kyckling och fisk som funkar.
men jag brukar köra typ:
30min crosstrainer
10min mage
10min bröst
10min rygg
20min roddmaskin
10min typ vikter och lite övrigt.
Tänk att kroppen behöver vila också för att bygga muskler så 7 dagar/vecka hade jag inte tränat igenom hela kroppen utan haft 1-2 vilodagar, samt kanske tagit överkroppen en dag, underkroppen en dag.
Du behöver inte äta animaliskt protein om du inte vill. Och dessutom är det gott om protein i ägg och mjölkprodukter också. Baljväxter och grönsaker innehåller också protein. :) Testa att tänk i antal repetitioner istället för tid, tillexempel kör 15 situps, vila, 15 situps, vila, 15 situps. Sen byter du till ett annat moment. Hur många du gör beror på hur tungt du har. Ha inte tyngre än att du orkar de 15. Det tycker jag är lättare och mer motiverande. :)
Och som frida sa, fokusera på olika delar av kroppen oliak dagar. Om du vill kan du antingen köra överkrop/underkropp, eller kanske rygg/armar/mage/ben.. Hur du nu känner för… :)
Jag är rätt nöjd med min träning. Dock så är jag lite orolig för kosten. Målet är ju att få ner kroppsfettet till typ 6-13% och sedan börja pumpa musklerna till max! Jag känner mig ju pigg och nöjd. Men jag tänker inte börja äta typ bröd och pasta igen. Men har ni lite mer Nyttiga råd så får ni gärna säga dom :)
#9 du kanske känner dig nöjd nu, men det är bra för kroppen att vila. Det hjälper till att bygga muskler och så.
Nej pasta och bröd behöver du inte äta.
Men du kan ju göra olika former av grönsaker, vegetariskt, kyckling, fisk, ägg, mejeriprodukter till exempel. Och mer än vad du gör nu, kanske 3-4 ggr/dag.
Bara protein eller till majoriteten protein i din kost är inte hållbar, kroppen behöver allt, dvs kolhydrater och fett också. ris, potatis, matvete, ägg, kokosfett och fet fisk kan vara alternativ.
Jag har själv varit där (rädd för att äta allt annat än protein) och min fett% och muskel% stod stilla i ett år ca. Gör inte samma misstag som jag!
(Kör en deffperiod nu, äter 1700kcal/dag med kolhydrater(ca 130 gr-150gr per dag) och jag har redan droppat 5 kg. Anledning nog till att äta kolhydrater med? ;) haha)
Det där med att kroppen behöver vila är en myt, men däremot så blir det samma effekt att träna i 30 minuter som att träna i en timme. Just sayin' ;)
#12 Nej det är inte en myt. Musklerna behöver få vila också.
#12 Förklara gärna då hur jag har fått ett övertränad IT-band. 🤔
Redan tröttnat… Jag har fått världens jävla armar och ben…. Orkar hur mycket som helst.. Hur kommer det sig att allt fett ifrån armar och ben är helt borta medan magen inte har rört sig en millimeter? Brösten har dock.också försvunnit eller vad man ska säga… Jag tränar nu 6 dagar i veckan i ca en timme. Jag äter nu rågbröd med ägg till frukost. Sedan kvarg med med bär till lunch. Efterträningen blir det en Shake. Och middag typ en kyckling sallad. Och sedan lite mer kvarg… Är min kropp helt konstig? Eller är det för tidiga att vara besviken?
#15 Vart fettet 'släpper lättast' beror på från person till person. Jag har exempelvis lite fett överallt förutom rumpa/lår :L
#11 Nej, kolhydrater i kosten behöver man inte. Det finns inte en enda dietär kolhydrat som är essentiell för människan. Fett och protein måste vi ha, annars drabbas vi av sjukdom och tillslut dör vi utan dessa två makronutrienter. Kolhydrater däremot klarar vi oss utmärkt utan. Den lilla mängd kolhydrater (ca 30 g glukos per dag) vi behöver kan vi tillverka själva genom glukoneogenesen. Kroppen har bara två sätt att ta tillvara dietära kolhydrater. Antingen förbränner man det som energi, eller så lagrar man det som fett. Det finns inget annat användningsområde för dietära kolhydrater i kroppen.
Har man problem med sin kolhydratmetabolism gör man klokt i att begränsa mängden kolhydrater i kosten ner till den nivå man som individ klarar av att metabolisera utan symptom. Övervikt är ett symptom att man inte tål nuvarande mängd kolhydrater, men det finns andra symptom också.