Presentation
Hej jag är ny på sidan och tänkte presentera mig. :) Jag har väl alltid varit lite mullig (inget allvarligt) men började träna mycket efter gymnasiet vilket resulterade i att det mesta av överflödet försvann och att jag byggde muskler.
Problemet började väl för ca sex år sedan när jag började plugga. Det var mycket stillasittande, det var långa dagar och jag hamnade i onyttiga rutiner. Sitter man still och jobbar från morgon till kväll (ibland hela nätterna) så blev det lätt mycket läsk, energidryck och skitmat för att orka och hinna med. :/ Kilorna kom krypande långsamt, jag märkte inte ens av dem. Jag kan inte förstå att jag inte ens märkte det på kläderna men jag måste väl ha köpt nytt.
Nåväl, en vacker dar står jag där och inser att jag väger 30 kg för mycket mot vad jag borde. Jag bestämde mig för att ta tag i vikten och det gick jätte bra. Jag gick ner hälften (15 kg) och kände mig jätte nöjd. Men sen tappade jag det igen. Nu har det gått en lång tid med jobbig jobbsituation, seperation osv så jag har inte orkat bry mig om min vikt utan föll tillbaka till tröstätande, för mycket och onyttig mat osv. Detta har resulterat i att jag gått upp nästan allt jag tidigare blivit av med.
När jag väl vågade ställa mig på vågen så visade den 95kg (!!!) till mina 169 cm. Så nu är det verkligen dags att tag i min hälsa och bli av med denna övervikt.
Jag har bestämt mig för att räkna kalorier med Lifesum och jag kickstartar med ett underskott på 1000 kcal/dag. Så småningom tänker jag sänka och lägga mig på ett underskatt av 500 kcal men det är skönt att känna att man kommer någonvart först tycker jag. Dessutom har jag sommarkläder jag vill kunna komma i.
Jag är nu inne på min andra vecka och har redan tappat 1 kg. Dessvärre verkar tekniken vara emot mig. Under första veckan så gick först min mixer sönder, sedan la min köksvåg av (men den fick jag igång senare) och slutligen även den nyinköpta personvågen! Men nu har jag köpt både ny våg och mixer och kan komma igång igen. :P
Det är skönt att vara igång. :P Det jag ser mest fram emot är att kunna köpa vanliga kläder igen, främst friluftskläder från sportbutiker. Jag är tydligen alldeles för fet för att kunna handla i sådana affärer som det är just nu.