Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2640 ggr
keptak
4

Nu är jag på gång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit överviktig en stor del av mitt liv. För ett tag sen tröttnade jag och tog kontakt med en gammal klasskamrat som nu är personlig tränare och kostrådgivare. 

För tre veckor sen började jag på kost- och träningsprogram gjort av honom. Sen dess har jag gått ner 2,4 kg och minskat 11,5 cm sammanlagt kring hela kroppen. Motivation! 😃

Jag är så oerhört glad över att något äntligen händer då jag i många år har försökt att gå ner i vikt. 

Jag är så oerhört tacksam över att jag har fått hjälp. 

Jag är så oerhört stolt över mig själv att jag vågade be om hjälp. Och att jag vågar gå ut med att jag vill gå ner i vikt. Skriver om det på Facebook och min blogg. Det är ett stort steg. Precis som siffrorna på vågen/måttbandet motiverar, motiverar även kommentarer som "Bra jobbat!". 

Det svåra är nu att fortsätta och veckan som har gått var inte optimal vad gäller kosten, gick ändå ner lite i vikt. Nu är en ny vecka och nu är det strikt kost som gäller igen.

Min träning: jag styrketränar tungt på gymmet 3 gånger i veckan, konditionstränar 1-3 gånger i veckan, tränar mage hemma 2 gånger i veckan och sen går jag mycket med min hund, både lugna och raska promenader. En dag i veckan, söndagar, har jag vilodag. (Mina dagar är annars ganska stillasittande då jag pluggar.) Gymmet jag går till är ett privat som min svärfar har till två av sina söner som tävlar i styrkelyft. Jag känner att jag är väldigt lyckligt lottad som har det att gå till. Hade det inte varit så hade jag nog inte tränat som jag gör.

Min kost: jag äter mycket protein då jag vill behålla/bygga muskler, mycket grönsaker, lite kolhydrater och lite fett.

[PuffBuck]
0

Grattis och lycka till i fortsättningen! Grymt bra gjort! 😃

keptak
1

Tack så mycket Puffbock! Du har bidragit till mer motivation 🙂

smurfis
0

Vad roligt att du är i gång och att det känns bra! Varje resultat gör ju ofta att man blir mer peppad och det rullar på. Det svåra är ju att komma igång och verkligen bestämma sig och det har du ju gjort redan! Så kämpa på! Det fixar du!

keptak
0

Tack för uppmuntran smurfis. Ja det är ju det som är det svåra, och sen att fortsätta. Denna gången har jag verkligen bestämt mig! Och det är så kul med träningen. Och som du säger varje resultat peppar. Nu har jag varit sjuk (ont i halsen) i 4 dagar och känner att jag verkligen vill träna och äta bra. Hoppas att jag mår bättre nästa vecka så jag kan fortsätta. Invägning blir på måndag ändå, för att se vad denna vecka har gjort.

keptak
0

Förra veckan var ingen bra vecka. Var sjuk från måndagen, åt inte mycket och det jag åt var nästan bara kolhydrater. Men det är ju in/ut som räknas. Jag gick ändå ner 0,4 kg, alltid något. 

Denna vecka är jag bättre, men inte på topp. Varken min aptit eller ork är tillbaka som den var innan, men det går framåt i alla fall. I stället för gymmet tränade jag ben och rumpa hemma i går, med tabata och det känns i rumpan i dag. Siktar på gymmet i morgon alternativt torsdag.

Zakarias
0

Heja heja! Början är alltid värst, hoppas du når ditt mål! :)

keptak
1

Tack för peppen Zakarias! Ja, visst är det det. Speciellt när man alltid blir sjuk också. Det kommer jag göra, finns inga alternativ. 😛

keptak
0

Efter 6 veckor (varav jag var sjuk två) har jag nu gått ner 5,4 kg och sammanlagt 18,5 cm. Är så glad! 😃

keptak
1

Kan ju lägga in en liten bild också som jag tog i dag. Den översta för 6 veckor sen.

[Tassy]
1

Stor skillnad! Wow! Grattis 👍

Zakarias
1

Duktig!!

Chimay
1

wow! grymt bra jobbat man ser verkligen skillnad!

keptak
0

Tack så mycket alla! Resan fortsätter 😛

keptak
0

I måndags (8 veckor sen start) hade jag invägning och mätning igen och jag hade gått ner 0,3 kg sen förra gången. Inte så mycket men det är inte det som spelar stor roll för mig. Måtten är viktigare. Totalt har jag minskat 24 cm (5,5 cm mer sen förra gången) och 8 av dem är kring magen (3 cm sen förra gången).

I går maxade jag i knäböj, mitt gamla personbästa är 60 kg och i går, 11 veckor senare tog jag 70 kg. (Det efter att ha gjort 5x3 på 55 kg.) Bra ökning för att ligga på kaloriunderskott. Jag är nöjd!

keptak
1

12 veckor har gått sen jag började min resa mot ett lättare (och muskulösare) liv. Jag är 7,4 kg lättare och har minskat 9,5 cm i midjan. I dag tog jag foton på mig själv och delar med mig av denna "rumpbild" här. Fler foton finns på min blogg keptak.blogg.se. Under dessa 12 veckor har jag, samtidigt som jag gått ner i vikt, maxat i marklyft 90 kg (tidigare 85 kg) och i knäböj 70 kg (tidigare 60 kg). Jag har även gjort personbästa i bänkpress 5x10 på 30 kg (mitt max är 35 kg, vilket jag gör allt för att öka). Jag är glad!

keptak
0

Korrigering: -8,7 kg ska det vara. Hade en gammal siffra i huvudet.

genser
0

Shit så bra jobbat keptak! Det syns verkligen stor skillnad, både på armarna och rumpan, och den bild du tidigare visade på ryggen :) Och det måste kännas tufft att så tydligt bli starkare!

keptak
0

Tack så mycket genser! 

Bilder är verkligen bevis för det hårda arbete man lägger ner och det får i alla fall mig att vilja ännu mer.

Ja, det är jättekul!🙂

smurfis
0

Grattis och härliga resultat du visar!

TjockaBerta
0

Vad bra det går för dig. Skönt att det ger resultat. Du kommer att vara i kanonform till sommaren.

Önskar att jag hade en PT. Det vore drömmen.

>>>Malum domesticum<<<

em.nord
0

Grattis! Vad  kul för dig och vad bra det går =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

keptak
0

(Ursäkta att jag inte har uppdaterat/svarat, jag har inte varit ute på iFokus på ett tag. Min blogg uppdaterar jag nästan varje dag, keptak.se)

Tack alla!

Jag har hittills gått ner 11,4 kg och minskat totalt 44 cm. Jag ökar vikterna på gymmet hela tiden, så det känns jättebra! Snart är det 20 veckor sen jag började och jag har som delmål att ha minskat 15 kg totalt tills dess.

#20 Det kostade ju lite, men det är verkligen värt det. Jag köpte bara två program och tränar själv, så så dyrt var det inte. Äntligen går jag ner i vikt i stället för upp.

keptak
4

Nu är det ett tag sen jag var här visst. Men ska försöka komma ihåg att vara inne på iFokus oftare. Det gått 6 månader sen jag började min viktresa och visst har jag haft bra veckor och inte så bra veckor. Jag har gått ner 16,1 kg och minskat 20 cm kring magen. Samtidigt ökar jag i styrka och om 5 veckor är det dags att maxa i knäböj, marklyft och bänkpress. Vi får se hur det går. Det känns konstigt att se sig själv vara mindre än jag är van vid. Och jag har tänkt några gånger att jag kanske sög in magen när jag tog bilden, men det gjorde jag inte. Jag ser ut sån! Jisses vad glad jag är! Kan jag, kan du!

TjockaBerta
0

Snyggt jobbat! Vilken badsäsong du kommer att ha. Njut!

>>>Malum domesticum<<<

keptak
0

Tack #23. Ja, det har jag ju inte ens tänk på. 😃