Svenskt kvarg?
Hej, jag är ny på sidan. :) Började ta tag i min övervikt för några dagar sedan. Idag gick jag glatt iväg till mejeriavledningen för jag skulle testa sånt där kvarg som många skriver så mycket gott om. Ville ha ekologiskt men insåg snart att det inte fanns. Började då läsa på förpackningarna för att åtminstone köpa en svensk produkt. Men även fast det fanns en hel del att välja på var ingen svensk så jag gick därifrån tomhänt.
Så nu undrar jag, finns det något svenskt kvarg?
Köper skånemejeriers, den är väl ändå svensk? haha :)
Man kan ju tro det men på förpackningen står det att det tillverkas i Tyskland för skånemejerier. :(
Tråkigt :(
Detta problemet är lätt att lösa, Hildgrim. Köp 1 kartong svensk ekologisk filmjölk, och 1 kartong svensk ekologisk gräddfil, och tillverka egen kvarg/färskost! Hur lätt som helst, och både godare och billigare än den köpta.
Här kan du se det receptet som jag använder, och tycker funkar bra. Fast man måste ju ha ett rätt stort kylskåp ifall man ska få plats med allt det där, så mitt får stå på köksbänken istället medan vasslen rinner av. Det går bra det också.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Lät ju inte så dumt. :)
#5 Nä, inte dumt alls!
Du måste bara kolla under avrinningstiden så att du avbryter den när kvargen/färskosten har precis lagom konsistens som du vill ha. Ju kortare avrinningstid, desto lösare färskost. När den får stå i 4 timmar så blir den ganska fast, lite fastare än köpt kvarg, tror jag.
Om du vill att den ska bli magrare så går det kanske att enbart använda filmjölk, och ingen gräddfil, men jag har inte testat det själv, och kan alltså inte gå i god för att det funkar som tänkt. Men du kan ju alltid prova och se hur det blir.
Om du ska använda kvargen till frukt och bär, vilket många gör, så ska du nog inte ta mer än högst ½ tsk salt, eller kanske inget salt alls? Ja, du får väl smaka dig fram till den rätta mängden.
Lycka till med kvargtillverkningen, och hoppas du blir nöjd!
An ounce of prevention is worth a pound of cure
Går hur bra som helst att låta filmjölk, tom lättfil att "rinna av". Gör det ofta och har istället för kvarg, creme fraiche mm. 👍
Men jösses, har vi verkligen ingen egen kvarg i sverige. Har köpt skånemejeriers ett tag i tron om att den var svensk. Äter de inte upp sin kvarg i tyskland!?! Kommit på att det faktiskt är gott som yoghurt med lite lime och sötningsmedel. 🙂
Garant ska ju till största delen vara av mjölk från svenska gårdar. Men sen har de ju sin lilla brasklapp
"Ursprunget på våra mejeriprodukter varierar lite från produkt till produkt. Men i första hand kommer de från svenska gårdar. Ibland är det brist på svensk råvara och då kan den komma från exempelvis Danmark eller Frankrike."
🤔
Och efter att ha lusläst deras frågesida så kommer jag fram till att kvargen är från Frankrike.
Arla har väl mer eller mindre kontroll över hela Sveriges mjölkproduktion. Att använda den svenska mjölk som finns till just kvarg är nog rätt osannolikt. De vinner nog mer på svensk mjölk än svensk kvarg. Valios laktosfria kvarg tror jag kommer från Finland, änna nära nog.